Ettårings sömn

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sagomamma
Kontakt:

Ettårings sömn

Inlägg av Sagomamma »

Var ganska förberedd på detta eftersom jag vet om att det är så här det yttrar sig när man kanske skulle behöva en schemaändring!

Nu är Saga snart 1 år, och hon börjar strula rejält med alla lurar -insomning, uppvaknande, rubbet! Och är man van att ungen numera snällt lägger sig och tacksamt somnar, så blir man ju lite bortskämd :wink:

Hon behöver ca 13,5 h/dygn, och hennes nattsömn uppgår till 12 h och hennes första lur kl 10.45 är på 1½ timme bara den. hittills har hon "velat"/kunnat :roll: sova i 45 min till på eftermiddagen -men alltså inte längre.

Den vet jag att vi nu bör korta ner till 20 min åtminsatone till hon blir 15 mån(men om jag nu VET så mycket, varför frågar jag då :roll: -men vänta det kommer :wink: ) men helst av allt i en helt perfekt värld så skulle det passa oss ÄNNU bättre att bara ha EN endaste lur på 1½ timme runt lunchtid! Kan man göra så här, och kanske lägga in en liten "paus" (läsa saga, kolla på Teletubbies etc) en liten stund på eftermiddagen.
Och kanske tom slänga in en 20-minutare vid enstaka behov som t ex sjukdom/dålig nattsömn osv... :?:

Och hur skulle ett bra schema kunna se ut tror ni i så fall?
br

Inlägg av br »

hej
vid ett års ålder ändrade vi tiderna, efter att det strulat massor i mer än en vecka. vi har 11.5 tim natt och två timmar dagsömn 12-14 .

Det fungerar bra för det mesta. Ibland har vi dock fått lägga in en 20 minutare på morgonen ( främst om det blivit alltför tidig morgon av ngn anledning!)
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:D Ååå vad härligt att höra att det funkar med bara en lur på dagen för er! Mwn hur ser ert schema ut då, och hur var det i början att hålla vaken längre än vad ni brukade och så?
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Hej :D
Samma här. Runt ettårs åldern blev det en 20-minutare på eftermiddagen ibland. Lunchsömnen hade vi vid 10.30-12.00 pga hämtning i skolan.

Om hon ej sov på eftermiddagen så blev det mys, och blir fortfarande. Vid 17 tiden, precis innan middag har hon en trötthetsperiod men det bästa är att ta av alla kläder. Då blir det fart. 8)

Natt har vi 19-06.30.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

:idea: Ta av alla kläder, vilket bra knep -det skulle definitivt funka här hemma också! Precis Sagas älsklings"stass" :lol:

Så Susanne*, ni genomförde alltså förändringen bara så där en dag och så la ni in en tjugominutare ibland bara? Men hur visste ni när den skulle behövas? Saga ger inte många trötthetstecken eftersom hon inte "behöver" visa oss dem... :? och fick ni lägga in den ofta i början?

Många frågor nu, men jag måste vara ordentligt peppad inför ändringen. Har ju inte behövt ändra en gång sen omkurningen... Man kanske blivit lite rostig :!: :D
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Jag skrev på samtalsforum om ensamlek på eftermiddagen.

Vi gör alltså som så att vi har 1,5 timmars middagssömn mellan 10.30 och 12. Sedan så får hon sitta i sin säng i ca en timme på eftermiddagen vid 14.30-15.30. Då får hon avgöra själv om hon vill lägga sig och sova en stund.

Vi har inte kört i så många dagar så jag kan inte säga att det funkar perfekt - men det kommer det ju att göra.

Det är klart att det funkar för er också - attityden!!! 8) :wink:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

PS.
Jag ,menade inte att just ensamlek skulle funka för er utan ändringen.
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Det verkar som om det ändå är ganska vanligt att köra bara en lur vid ett årsålder ju... Känns bra!

/LO, hur gör ni då vid denna ensamlekslur? Lägger ni henne ner, eller sätter ni henne i sängen så hon kan lägga sig om hon själv vill?
Hur menar du att det inte funkar så bra ännu, blir hon ledsen/arg eller förstår hon inte vad hon ska göra?
*detaljer detaljer* :wink:
Susanne*

Inlägg av Susanne* »

Var inte riktigt någon stor ändring. Lunchsömnen hade hon haft den tiden sedan 6 månader. Precis som du känner nu så funkade det inte med eftermiddagen och därför släppte jag bara den tiden. Vissa dagar var hon tröttare och då lade jag in den igen. Var uppmärksam på trötthetstecken. I början blev det nog ett par dagar i veckan.

Ska du byta tid för lunchsömnen och hur stor är förändringen :?: Jag ahde försökt göra det rakt av. De är ganska tåliga i den åldern och klarar oftast lätt att vara vaken någon timme extra.

Kläderna av är verkligen ett toppenknep. Funkar i alla lägen - även sjukdom.

:D :D
"Det talas för lite om glädjen med barn..."
Tre underbara godingar: 1996, 2003, 2007
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Susanne*:

Jag hade tänkt att förlänga vakentiden åtminstone en timme framåt så att det inte blir alltför länge på eftermiddagen sem, då handlar det om 6,5 timme som längst...

I början får man väl bjuda hem skojiga gäster eller nåt :wink: ... Ska nog inte tänka så himlans mycket på det här egentligen, hon ÄR ju ett (snart) och hon behöver inte (och vill nog inte ha) all den sömn som vi "ger" henne som det är nu :!: :roll:
br

Inlägg av br »

Vårt schema ser ut såhär

19-6,30 sova
7 frukost
11.15 lunch
12-14 sova
14,30 litet mellis
17.15 middag
18 45 nattslurk

Det var ganska enkelt att ändra eftersom lillgrisen vägrat sova på fm i över en vecka. Jag tror att du märkerom det behövs en extralur
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Sagomamma skrev:Det verkar som om det ändå är ganska vanligt att köra bara en lur vid ett årsålder ju... Känns bra!

/LO, hur gör ni då vid denna ensamlekslur? Lägger ni henne ner, eller sätter ni henne i sängen så hon kan lägga sig om hon själv vill?
Hur menar du att det inte funkar så bra ännu, blir hon ledsen/arg eller förstår hon inte vad hon ska göra?
*detaljer detaljer* :wink:
Vi sätter henne.
Anledningen att det inte funkar hundra än är att vi inte hållit tiderna. Vi har varit iväg och då har vi passerat tiden med råge när vi kommit hem. Men glad och nöjd har hon varit, fast hon har bara fått sitta/ligga en halvtimme. Imorgon kör vi "på riktigt". Jag återkommer då med rapport.

/LO
Lotta, mamma till
Nytt fotoalbum
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Ni ska ha tack för era svar! Idag körde vi första dagen med nya schemat, och Saga reagerade som de alla gör när vi Barnaboksföräldrar "attitydar" oss :D Hon köpte hela konceptet, och var lika go och glad som vanligt :!:

Så nu ska vi ha en så stor flicka som bara sover EN gång om dagen :shock: *fattar ingenting, var tog tiden vägen*

Tack igen för stödet :!:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"