Några särskilda förberedelser?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Så trött så trött

Några särskilda förberedelser?

Inlägg av Så trött så trött »

Nu håller jag att ladda för att köra kuren på vår lille sömnterrorist på nio månader. Är vid det här laget desperat av sömnbrist och behöver lite peppning!

Finns det någonting särskilt som man kan göra för att förbereda sig själv och den lille. Hans rum håller på att färdigställas i dagarna och jag läser Sova hela natten-boken så ögonen blöder. Vad behöver jag tänka på i övrigt, behöver alla smarta tips och all peppning man kan få!!

Tack på förhand!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Det viktigaste är att du har förståt hela koceptet med kuren, barnet ska lugnas där den ligger, skriket är frågor, lära sig lyssna av skriket, inte överarbeta, våga lita till barnet och svara på barnets frågor. Så fortsätt läsa tills du har hela bilden!

Läs gärna i andra användares trådar, man kan lära sig mycket av andras framgång och misstag!

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:lol: Hej och välkommen! :lol:

:idea: Du får gärna underlätta för oss att hjälpa dig genom att gå in under "profil/signatur" (ovan) och skriva in ditt barns födelsedatum! :lol:

:arrow: Sen tycker jag att ett VÄLGENOMTÄNKT schema är ovärderligt!

:?: Hur hade du tänkt att ert schema med sovtider och mattider skall se ut?

9-11 mån så är det 2 lurar och hel natt fördelat på 14 timmar som gäller. :wink:

:arrow: Ramsan, har ni kommit på en bra ramsa som man kan stampa takten till? Gärna fyrtakt! :lol: Har ramsan ordet natt i sig så behöver ni även en "dagramsa". Ha INTE med barnets namn i ramsan. 8)

Läs de klistrade trådarna...

Printa ut "lathunden" sätt den på kylen så du verkligen VET vad du skall göra när du står där ensam och tvekar.
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=21

Sen skickar jag med Januari krönikan som pepping!
http://www.annawahlgren.com/index.php/v ... r-trygghet
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

...tack Torsmamma som förtydligar så FINT! :heart:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Så trött så trött

TACK för svar!

Tack för snabba svar, och ursäkta sen respons från mig. Det är mycket nu ... som de säger :(

Förresten, några särskilda tips för "hantering" av storasyskon under kuren?

Tack på förhand igen!

Hälsningar
Mamma till Rebecka Bus, född den 2 januari 2004 (sover nu hela nätter, men det tog fyra år ... utan kuren), och Algot Sömnterrorist, född den 26 maj 2007 (som snart ska buffas, ramsas och sova som en sten!!!)
Så trött så trött

Glömde en sak ...

När det gällde schemat hade jag tänkt mig 12 timmar natt, men är lite osäker på hur jag ska fördela sovpassen på dagen ... En timme per gång, tänkte jag först, men kanske är det bättre att välja de "naturliga" sömnrytmspassen kanske. t.ex. två gånger 45 minuter. Och då korta natten till 11,5 timmar. Eller vad skulle man kunna tänka sig? Blir väldigt osäker och har inte funderat jättemycket på exakta tider ännu. Håller på att låta det växa fram i huvudet liksom
Mamma till Rebecka Bus, född den 2 januari 2004 (sover nu hela nätter, men det tog fyra år ... utan kuren), och Algot Sömnterrorist, född den 26 maj 2007 (som snart ska buffas, ramsas och sova som en sten!!!)
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Så trött så trött och välkommen till Forumet!

Under kuren kan man göra olika med storasyskon, allt handlar om att din/er attityd inte får svikta för att ni är oroliga för att syskonet ska vakna. Ett alternativ är ju att ena av er och storasykonet sover borta de två första nätterna och flyttar sedan hem igen. Det är ju under de två första dygnen som man bryter en vana och det kommer mest frågor från barnet.

En annan sak att tänka på är att rummet ska vara BECKMÖRKT och svalt!

Hur ser era dagar ut? Har ni några tider ni måste passa? Schemat ska täcka sonens behov av:
:arrow: sömn, 14 tim/dygn fördelat på 11-12 natt och två lurar
:arrow: mat, 4 stora mål med 3-4 tim mellanrum och en nattslurk strax innan natt
:arrow: utevistelse
:arrow: social delaktighet

MEN schemat måste även passa resten av familjen, det ska ju underlätta vardagen, inte vara ett hinder. Jag hjälper dig gärna att fnula om du känner dig osäker :D

Läs, läs, läs och öva verktyg!
:heart: Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Så trött så trött

TACK

TACK för svar och feedback. Man känner sig verkligen välkommen i detta forum!!! :D

Jag ska ta en funderare på hur schemat skulle kunna se ut, så kanske jag kan få feedback på mitt förslag när det är klart? Det vore supersnällt!!!

Jag tar till mig all information jag har fått här hittills, nu ska jag läsa boken igen. Tänkte stryka under och anteckna vid sidan om för att räta ut de sista frågetecknen.
Elle

Re: TACK

Inlägg av Elle »

Så trött så trött skrev:
Jag ska ta en funderare på hur schemat skulle kunna se ut, så kanske jag kan få feedback på mitt förslag när det är klart? Det vore supersnällt!!!
:thumbsup:

Skriv ut Lathunden som du fick på länk av TorsMamma, den sammanfattar kuren på ett suveränt sätt!

Så trött så trött

Har skrivit ut den och läser på för fullt.

Tyvärr har vi fått skjuta på startdatum för kuren, eftersom lillens rum inte blir färdigt som planerat. Min man har bihåleinflammation och ingen kraft över för renovering ... Typiskt!
Elle

Inlägg av Elle »

Då får ni ju lite extra tid att öva verktyg, läsa på och spika ett schema :D Hoppas mannen kryar på sig snart! Tjoa till om du vill bolla schema.

Så trött så trött

Schema, feedback

Hej igen!

Nu har vi pusslat med ett schema + lite annat här hemma och kommit fram till följande:

12 timmar natt, 2 timmar och 15 minuters sovtid på dagen fördelat på två tillfällen

7.00 Vakna, äta frukost (gröt)
10.00 Mellanmål (frukt, yogurt etc.)
10.30–11.15 Sova förmiddag
13.30 Lunch (burk)
14–15.30 Sova middag
17.00 Middag (burk/övr. familjens mat)
18.00 Gröt för natten, bus och kul
19.00 Sova natt

Aktiviteter under dagen är som följer:

8.30 Lämna storasyster på dagis (varje dag)
11.30 Hämta på dagis
10.30–11.15 Sångstund i kyrkan (en gång/vecka)
13.30–17.30 Öppen förskola (en gång/vecka)

Ramsa, eller snarare ramsor, vi har tänkt oss är:

Natt – God natt lilla vännen, sov så gott
Dag – Sov gott lilla vännen, sov så gott

Jag vore väldigt tacksam för feedback och kommentarer på detta. Tack så mycket på förhand. :D
cissii

Inlägg av cissii »

Hej så trött så trött (snart kommer du vara så pigg så pigg.. :D )

Jag tycker schemat ser bra ut. Kanske hade jag skjutit bak lurarna lite, så det blir längre vakentid inför natten. Dvs sova 9:30 och 13:00 istället.
Men det beror ju på om du har en morgonpigg liten kille?

Ramsorna ser bara bra ut!

Det här kommer gå fint, lycka till :heart:
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
Elle

Re: Schema, feedback

Inlägg av Elle »

Så trött så trött skrev:
7.00 Vakna, äta frukost (gröt)
10.00 Mellanmål (frukt, yogurt etc.)
10.30–11.15 Sova förmiddag
13.30 Lunch (burk)
14–15.30 Sova middag
17.00 Middag (burk/övr. familjens mat)
18.00 Gröt för natten, bus och kul
19.00 Sova natt
Jag tycker att schemat ser jättebra ut! Ni kan ju skjuta på gröten till 18.30 också och sedan bara borsta tänder och busa som tokar på väg till sängen. Var ska han sova sina lurar? Var konsekvent med sovplats till schemat sitter ordentligt, sedan kan du vara flexibel. Passar schemat övriga familjen?
Så trött så trött skrev:
Aktiviteter under dagen är som följer:
10.30–11.15 Sångstund i kyrkan (en gång/vecka)
13.30–17.30 Öppen förskola (en gång/vecka)
Dessa två aktiviteter hänger jag inte med på vad du menar med, de är ju under hans lurar?
Så trött så trött skrev:
Ramsa, eller snarare ramsor, vi har tänkt oss är:
Natt – God natt lilla vännen, sov så gott
Dag – Sov gott lilla vännen, sov så gott
På dagramsan kanske ni ska ta bort "gott" så det blir: "Sov lilla vännen, sov så gott". Den blir lättare att säga rytmiskt och i ett svep om fyra.

Hur går det med träningen av verktygen? När startar kuren?

Så trött så trött

TACK för svaren och för tipsen!!
Kanske hade jag skjutit bak lurarna lite, så det blir längre vakentid inför natten. Dvs sova 9:30 och 13:00 istället.
Men det beror ju på om du har en morgonpigg liten kille?
Ska kolla på tiden för lurarna och se om det kan passa bättre att flytta dem. Jag tyckte det blev lite tidigt med lurarna, men det kanske är en smart idé att lägga in lite extra vakentid för att få till en bättre nattsömn?? Ska även fundera på att ändra dagsramsan.
Dessa två aktiviteter hänger jag inte med på vad du menar med, de är ju under hans lurar?
Förstår att det där med aktiviteterna blev förvirrande. Jag hade ursprungligen ett annat schema, där de passade in och så tänkte jag inte på det när jag sedan ändrade schemat. Då hade jag dessutom tänkt sova på dagen i vagnen, för att kunna anpassa sömnterroristen till övriga familjens schema. Fast det blir nog vagnen oavsett aktiviteter, tycker att det funkar bra under dagen. Man blir liksom mer mobil ... Jag får se om vi kan passa in det, eller så får vi helt enkelt strunta i aktiviteterna, de är inte huggna i sten. Det är ju när man är så trött och less det är skönt med aktiviteter, min förhoppning är att man ska "stå ut" (för det är tyvärr så det känns just nu) med att vara hemma med barnen en hel dag när man bara får sova på natten. Och så är det ju bättre tider = vår på gång.

Kuren ska inledas i påsk, när vi har lite ledigt. Funderade lite på det här med sommartid, förresten. Det är ju bara en vecka kvar till sommartid efter påsken. Jag tänkte att planera schemat enligt sommartid redan från början för att slippa besvär sedan. Jag tycker det verkar smart, vad säger ni?

Jag pluggar verktyg, läser på och står i. Det känns som om jag pluggade för en tenta :) Min man ska läsa in sig också, det krävs bara lite tjat och hot från min sida. Men han vet vad som gäller, denna gång är det ALLVAR!!!

Är superladdad, det finns bara inte att jag ska misslyckas med detta. Alternativet är helt otänkbart ...

Hälsningar
Kattis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"