Hej!
Min lilla tiomånaderstös är som sagt sjuk. Det värsta är förhoppningsvis över, dygnen med den extrema febern som var envis och inte ville gå ned. Nu har hon "bara" slemmig hosta och är jättesnorig. Ingen bra kombination om man vill sova skönt. Näsan går inte att andas genom, trots högt huvudläge och nässpray, då måste man använda munnen och den blir torr som en öken samt att man retar igång hostan hela tiden.(hostmedicin hjälper inte)
Det som helt plötsligt slutat funka för oss är då hon vaknar om natten och att somna vid dagslurarna. Eftersom hon har det så jobbigt om natten vaknar hon stup i kvarten och gråter. Att ramsa som vanligt funkade bara inte och det enda sättet att lugna denna lilla trasa till människa var genom att stryka henne över den bara lilla ryggen. Dessutom är det jättesvårt för henne att somna själv om dagarna, något som annars funkar jättebra. Då vi alla har varit jättedåliga har vi kanske gjort lite tokigt, men då det gäller dagslurarna har det blivit så här:Då hon bara ställde sig upp i sängen och grät och snorade tog vi till vagnen och körde henne till sömns i den. Vi var så slut båda(hela familjen är klubbade av flunsan) att vi kände att vi måste få flickstackarn att somna snabbt så även vi fick vila. Efter den gången så sträcker hon sig mot vagnen då vi ska lägga henne och hon har fått sova i den för det har inte kännts rätt att lägga henne i sängen och låta henne gråta sig ännu snorigare(det funkar i vanliga fall bara att lägga henne i sängen och hon somnar som en stock).
Då hon vaknar om natten försöker jag alltid att göra som vanligt, ibland funkar det men oftast ställer hon sig upp och står och gråter så att mitt hjärta vill brista. Inte konstigt att man i ren desperation gör allt för att få henne att lugna sig och att somna om. Det har i vårt fall inneburit att vi smekt henne över ryggen tills dess att hon somnat om, i natt var det dock hopplöst för det skulle strykas hela tiden annars grät hon, så visst har det blivit tokigt. Det som dock fortfarande funkar är vid läggning, det är inga problem. En känsla säger mig att allt inte är förstört och jag skulle inte bli förvånad om allt bara återgick till det normala då hon blir frisk, men om inte blir det väl till att kura om.
Vad säger ni som vet var skåpet ska stå, finns det något annat att göra på tex natten då den annars så sövande ramsan bara framkallar ännu mer snorig gråt?
Är det någon annan som upplevt liknande vid sjukdom? Vad gjorde ni? Vad hände sedan?
/Lilla K
"Kaos" vid sjukdom!
-
Lilla Klara
"Kaos" vid sjukdom!
Mamma till pojke f?dd 0208 och flicka f?dd 04004. P?b?rjade kuren i oktober och fick "kura om" i december. Nu ?r livet toppen!
Hej på er. Ni låter ha haft det för eländigt, hoppas ni snart är friska igen. Jag har inga särskilda knep är jag rädd utan tycker bara att ni ska köra på det som fungerar bäst tills ni är pigga igen och då köra en mini-kur för att återställa allt till det normala. Det bör gå fort komma tillbaka igen om ni kan vara konsekventa när det blir dags. Krya på er!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
När vår son var jättesjuk vid 10månader låg en av oss inne på madrass brevid honom för att trösta och vagga. Sen när han blev frisk återgick vi alla relativt smärtfritt till den vanliga rutinen. När man är sjuk ställs det mesta upp och ner, var där och hjälp så ordnar sig det sedan.
Petra
Petra
Mor till son född 4 mars 04 och son född 10 januari 07
Hej Lilla Klara!
Vi har precis haft Vilma sjuk i en vecka. Samma som er lilla tjej. Hög feber, sen snorig, hostig och nu diarré (som nu verkar ge sig).
För oss blev det problem första natten då hon vaknade 1 gång i timmen och var helt täppt, kunde inte andas genom näsan och var förtvivlad. Hon blev sjuk under kvällen så hon vaknade vid 21.00 med ett skrik. Vi tog tempern, gav näsdroppar, alvedon etc i sängen. Vi tittade lite i godnattsago boken så att hon skulle bli lugn sedan gick vi ut med ramsan. Det vi sen gjorde var att fortsätta ramsa. Men hon skrek vidare (har ju aldrig varit så här sjuk tidigare, så hon var väl jätte rädd å undrade vad det var). Då gick vi och använde verktygen men det hjälpte inte (å vi hade väl några vargar mellan benen då det var första riktiga sjukdomen som störde sömnen å hon var ju så ynklig). Så vi strök henne också på ryggen tills hon somnade (resonerade som så, en gång ingen gång) så höll vi på hela natten, hon somnade om varje gång men vaknade efter 30min-1 timme. Hon var helt slut på morgonen! Hon fick välling å sen lyckades vi få henne att somna i vår säng ( inte enligt schemat). Sen när hon skulle sova förmiddagspasset så var det samma sak som på natten, men vi fick henne att somna om. Efter lunch gick jag ut med henne, kall luft gör att de andas bättre, hon somnade som en stock med öppen mun och sov 1,5 tim(ej enligt schemat). Eftermiddags passet var lika jobbigt som förmiddagspasset.
Nästa natt gick det bättre för henne, vi gav en lugn pangramsa så fort hon började gny, fick gå upp någon gång och stryka på ryggen. Hon sov betydligt bättre än natten innan. Sen har det varit upp och ned i veckan men nätterna har blivit bättre och bättre. En lugn pangramsa har hjälpt, och efter första 1,5 dygnet höll vi schemat och använde verktygen, för det är ju trots allt de hon känner igen! Mycket frågor var det och det blev ju inte lättare att andas efter allt skrik och gråt men hon lärde sig tillslut att hon var tvungen att andas genom munnen. Dagarna har gått sådär, har försökt att vara ute med henne så hon fått sova sittandes i vagnen och det har funkat. Har hon sovit längre än sovpasset är så har vi låtit henne göra det då hon är sjuk.
Det känns som att vi är på banan igen men att sova inne eftermiddagspasset är inte helt gnisselfritt ännu.
Det vi gjorde för övrigt är Mammuts sjuktips. Ångbad, snorsug, nässkölj, sedan riktiga näsdroppar och alvedon. Sen satte vi klockan på ringning innan alvedonen slutat verka och stoppade in nya suppar. Högt under sängen (dock så lade hon sig ibland åt andra hållet vilket bara gjorde det värre). Vi hade också extra kallt i rummet ca 17 grader.
Det viktiga är att ni styr upp det så fort hon är frisk eller börjar tillfriskna, då behövs ingen omkurning (tror jag) utan bara extra strama tyglar. Det kommer säkert att bli lite extra frågor men det är bara att svara betryggande på dem, ni kan ju det här!!! Å bort med vagnen
Vi var ju själva inte sjuka så jag förstår verkligen att det då blir jobbigare. Jag var helt slut efter första natten (jag tog den då min man jobbar) å jag förstod inte hur jag skulle orka dagen med en sjuk liten tjej, men då tänkte jag "om jag är slut, vad är inte då vilma som är sjuk och som inte har reserver att ta på" då fick jag en massa extra ork
Å vad vill man själv när man är sjuk? Ligga nedbäddad i sin säng. Men det är jobbigt när de inte kan andas ordentligt å vaknar av den anledningen.
Jag hoppas att ni blir friska snart och ifrågasätt inte den goda nattsömnen (på natten så sover man) å då kommer hon inte att göra det heller när hon tillfrisknat.

Vi har precis haft Vilma sjuk i en vecka. Samma som er lilla tjej. Hög feber, sen snorig, hostig och nu diarré (som nu verkar ge sig).
För oss blev det problem första natten då hon vaknade 1 gång i timmen och var helt täppt, kunde inte andas genom näsan och var förtvivlad. Hon blev sjuk under kvällen så hon vaknade vid 21.00 med ett skrik. Vi tog tempern, gav näsdroppar, alvedon etc i sängen. Vi tittade lite i godnattsago boken så att hon skulle bli lugn sedan gick vi ut med ramsan. Det vi sen gjorde var att fortsätta ramsa. Men hon skrek vidare (har ju aldrig varit så här sjuk tidigare, så hon var väl jätte rädd å undrade vad det var). Då gick vi och använde verktygen men det hjälpte inte (å vi hade väl några vargar mellan benen då det var första riktiga sjukdomen som störde sömnen å hon var ju så ynklig). Så vi strök henne också på ryggen tills hon somnade (resonerade som så, en gång ingen gång) så höll vi på hela natten, hon somnade om varje gång men vaknade efter 30min-1 timme. Hon var helt slut på morgonen! Hon fick välling å sen lyckades vi få henne att somna i vår säng ( inte enligt schemat). Sen när hon skulle sova förmiddagspasset så var det samma sak som på natten, men vi fick henne att somna om. Efter lunch gick jag ut med henne, kall luft gör att de andas bättre, hon somnade som en stock med öppen mun och sov 1,5 tim(ej enligt schemat). Eftermiddags passet var lika jobbigt som förmiddagspasset.
Nästa natt gick det bättre för henne, vi gav en lugn pangramsa så fort hon började gny, fick gå upp någon gång och stryka på ryggen. Hon sov betydligt bättre än natten innan. Sen har det varit upp och ned i veckan men nätterna har blivit bättre och bättre. En lugn pangramsa har hjälpt, och efter första 1,5 dygnet höll vi schemat och använde verktygen, för det är ju trots allt de hon känner igen! Mycket frågor var det och det blev ju inte lättare att andas efter allt skrik och gråt men hon lärde sig tillslut att hon var tvungen att andas genom munnen. Dagarna har gått sådär, har försökt att vara ute med henne så hon fått sova sittandes i vagnen och det har funkat. Har hon sovit längre än sovpasset är så har vi låtit henne göra det då hon är sjuk.
Det känns som att vi är på banan igen men att sova inne eftermiddagspasset är inte helt gnisselfritt ännu.
Det vi gjorde för övrigt är Mammuts sjuktips. Ångbad, snorsug, nässkölj, sedan riktiga näsdroppar och alvedon. Sen satte vi klockan på ringning innan alvedonen slutat verka och stoppade in nya suppar. Högt under sängen (dock så lade hon sig ibland åt andra hållet vilket bara gjorde det värre). Vi hade också extra kallt i rummet ca 17 grader.
Det viktiga är att ni styr upp det så fort hon är frisk eller börjar tillfriskna, då behövs ingen omkurning (tror jag) utan bara extra strama tyglar. Det kommer säkert att bli lite extra frågor men det är bara att svara betryggande på dem, ni kan ju det här!!! Å bort med vagnen
Vi var ju själva inte sjuka så jag förstår verkligen att det då blir jobbigare. Jag var helt slut efter första natten (jag tog den då min man jobbar) å jag förstod inte hur jag skulle orka dagen med en sjuk liten tjej, men då tänkte jag "om jag är slut, vad är inte då vilma som är sjuk och som inte har reserver att ta på" då fick jag en massa extra ork
Jag hoppas att ni blir friska snart och ifrågasätt inte den goda nattsömnen (på natten så sover man) å då kommer hon inte att göra det heller när hon tillfrisknat.