Hjälp inför kuren!!!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Marushka

Hjälp inför kuren!!!

Inlägg av Marushka »

HEj!
har en liten tjej på 11 månader som jag har tänkt att kurera snarast!! Har läst boken framlänges och baklänges, övat buffning och ramsning osv... Frågor som dykt upp:

-Lillan är precis på gränsen till 1 år. Hur funkar det med buffning? Ska tillägga att hon väger 11 kg och är både stark och envis...

-Hon verkar nästan alltid vara bajsnödig vid läggdags, (ca 19)men för trött för att bajsa och för bajsnödig för att sova. Är detta vanligt? Problem vid kurande?? Hon har ofta problem med gaser. Brukar detta påverka kurerandet?

- Hon sover sen några månader bredvid mig. Gör detta kuren svårare då hon inte bara ska sova hela natten utan också byta säng?

Tacksam för svar!!!
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:

Har du läst boken framlänges och baklänges - helst tills ögonen blöder :wink: - vet du att förutsättningen för att hon ska kunna sova s gott hela natten lång är att du inte stör henne. Dvs hon behöver sitt eget, avskäramde sovutrymme. Och det ska hon ha från start.

Det är första natten man bryter det gamla mönstret, och ju tydligare man gör det, desto enklare för barnet att börja orientera sig mot det nya :!: Så följ boken - har du napp, ta bort den; allt på en gång.

Får du inte upp snitsen på buffandet kan du alltid solfjädra. Men öva på partner och bestäm dig innan :wink: Man testar inte på barnet - när man kommer så långt som till barnet, gäller det att veta exakt vad man gör och varför. Och helst inte bara ATT det fungerar, utan också VARFÖR det fungerar :!:

Där kanske månadens krönika - Säkerhet är trygghet - kan hjälpa och peppa dig ytterligare :?:

Strunta i bajsbekymren, tycker jag. Får hon sitt rehäla skrattet-till-go'nattet kanske det sätter igång magen så du hinner byta innan du lägger henne (fortfarande under skratt och bus :lol: ). Om inte, är det inte hela världen om hon skulle bajsa när hon lagt sig. (Lagts, ja.) Då ramsar du dig ut, som du skulle gjort ändå, lyssnar av och väntar, och går sedan snabbt in med attiraljerna och byter på henne i sängen med ledljus från dörren på glänt, och fortsätter sedan där du var.

Tillrättaläggandet är viktigt - öva det också på någon annan :wink:

Sortera in bakjsbekymret under dagarna - enligt devisen: PÅ NATTEN SOVER MAN, och allt man möjligen har bekymmer med tar man hand om på dagen. Så du kan fundera i lugn och ro på att möjligen möblera om kosthållningen en smula.

Men mitt heta tips är att hon, när hon väl får sova på nätterna, kommer att bajsa sm en liten klocka vid tiotiden på förmiddagen :thumbsup:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Marushka

Tack för svaret!

Inlägg av Marushka »

Jag ska köra till helgen tror jag... Ska läsa krönikan!

Mvh
susanneethel

Re: Hjälp inför kuren!!!

Inlägg av susanneethel »

Marushka skrev:
-Hon verkar nästan alltid vara bajsnödig vid läggdags, (ca 19)men för trött för att bajsa och för bajsnödig för att sova. Är detta vanligt? Problem vid kurande?? Hon har ofta problem med gaser. Brukar detta påverka kurerandet?
Är hon hård i magen? Det låter som det är jobbigt att bajsa?

Angående gaser, kan du ju ge lite probiotika, det gör magen glad. Om hon är hård, ge lösande saker. Om du behöver kan jag leta på en lista åt dig.
Marushka

Inlägg av Marushka »

Nä, hon bajsar bra på dagen och är sällan hård, men det verkar som att hon vill bajsa mera vid den tiden... Probiotika har vi provat men det gjorde ingen skillnad. Funderar på om det kan vara någon överkänslighet, men jag kan inte komma på vad det skulle vara. Jag har provat med att exkludera en massa olika saker. men, men.. Så är det kanske med barnamagar. Kanske kureras med SHN-kuren?? :lol:

Tack för svaret!
duggan

Inlägg av duggan »

Hej!

Min son fick mycket mer regelbunden mage efter kuren! Om du har en kvällsbajsare så kanske det skulle hjälpa med mycket katrinplommonpure´på början av dagen?

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"