Somnar inte om

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
HelenaT

Somnar inte om

Inlägg av HelenaT »

Hej
Jag har en son på sex månader och vi genomförde kuren i november. Först gick det bara bättre och bättre, han vaknade sällan på natten och gjorde han det så var han lätt att söva igen. Nu har det däremot blivit betydligt värre. För ett tag sedan höll vi på i två timmar och försökte, sedan tog jag upp och gav honom mat. Han var verkligen hungrig och somnade snabbt om. Sedan har det hänt några gånger till. Nu vaknar han ibland, inte för att han är hungrig, men han somnar inte om och inget hjälper. Ramsan och buffning är lönlöst och han är spänd som en fjäder. Det tar en timme och sedan somnar han av utmattning. Inte roligt för någon av oss. Har någon något tips för vad vi ska göra? Och hur gör man om man misstänker att han verkligen är hungrig- jag kan inte heller somna när jag är hungrig, och jag är ändå proffs :wink:
Tacksam för råd.
Helena
Alvins mamma
norna

Inlägg av norna »

Hej,
Svarar dig i väntan på att du får andra svar... Jag är ingen dipl kurare, men så här var det för oss:

När vår dotter var 6 mån (och ganska nykurad) var hon jättehungrig! Så ännu mera mat på dagen tycker jag spontant låter som en möjlig lösning! Även om du säger att han inte är hunrig på nätterna längre. Vinsten är också att du inte behöver tänka på det på nattetid, när du ska ramsa med all säkerhet.

Förbered mycket mer mat än du brukar och mer än du tror går i. Jag gjorde så att när det tog stopp för en rätt plockade jag bara fram nästa, t ex frukt, och när det tog stopp med den tog jag fram en annan frukt, sen kan du avsluta med tutte. För oftast fanns det plats för mer mat vid samma mål, bara det blev byte av rätt, precis som när vi äter 5-rätters. Och en brödbit med smör på kan han kanske gnaga på själv samtidigt. Låt honom smaka när ni lagar mat tillsammans, väck matglädjen så att det går ned mer mat! Ät samtidigt som han äter, åtminstone nånting! Passa om inte annat på att sitta ned och dricka kaffe/äta bulle eller nåt samtidigt.

Sen kanske du kan beskriva lite mer vad du gör på natten när han vaknar? Berätta även lite mer om era tider och vad han äter, vad ni gör i övrigt på dagarna osv, så att du kan få ett kanske ännu bättre svar av någon annan här. :wink:

Går du fortfarande in på nätterna? Jag skulle tro att du förvirrat lite när du gått in och gett mat. Jag gav liten nos vätska i några nätter och t o m sov inne hos henne då hon var kräksjuk och efter det fick vi ta nya tag och etablera nytt nattförtroende. Använd verktygen, men buffa bara i kris! Och peppa dig själv till attityden av självklarhet, så att du inte behöver stå utanför och undra hur spänd han är i sängen. För det kommer fram i rösten.
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
HelenaT

Inlägg av HelenaT »

Tack för de synpunkterna. Jag tror att just maten, som du var inne på, är den springande punkten. Oavsett om han är hungrig eller inte så kan jag inte ha den självklara attityden om jag står och är osäker på det. Så matförslaget var jättebra och det tar jag till mig direkt. Just nu ger jag honom bara lite vanlig mat vid lunch och gröt på kvällen. I övrigt bröstet. Jag ser på kvällen att han ofta skulle kunna tänka sig mer gröt än han får men jag är rädd att han ska få trög mage då. Han glufsar ändå i sig en hel portion. Men då kan jag ju fortsätta med lite annat smått och gott. Eller så får han riktig mat först kanske, som middag.

På dagarna sover han numera bra, och ganska gärna. Han äter ofta, med två till två och en halv timmes mellanrum. Men det enda som gör honom riktigt kinkig är när han är hungrig. Allt annat kan han klara men inte det. Och han är ett litet matvrak och växer så det knakar så det känns helt ok. Jag hoppas bara att han inte får svårt att sova på natten för att han äter oftare på dan. Han äter ändå mycket per gång som regel.
Alvins mamma
norna

Inlägg av norna »

Om du märker att han kan äta mer gröt så skulle jag ge honom det. Är du rädd för trög mage kan du ge katrinplommonpuré till efterrätt. Gillar han inte ren katrinplommonpuré kan du koka hälften äpple hälften katrinplommon och mixa med lite av vattnet. När det var utspätt med äpple, eller päron för den delen, så gillade vår tjej katrinplommonen bättre. Rivet päron är också riktigt gott och saftigt och bra för lilla magen!

För oss runt 6 mån till alldeles nyligen, var en grötportion enl förpackningen ingenting! SHN/SM-bebisar är hungrigare.

Har ni schema med tider för mat och sömn? Annars tycker jag att du ska göra ett. Kolla schematrådarna som finns för inspiration men utgå sen från era tider med papper och penna!

Du kanske också ska öka matmängden till lunch. Ge honom mat och sen fruktpuré. Banan är jättebra. Är du rädd för att den är stoppande, ge päron eller katrinplommon en annan gång under dagen, så jämnar det ut sig. :wink:

Tänk på att det som räknas på natten är vad han ätit under hela dagen, inte bara på kvällen!
dotter född april 2007, v 38+2
son född april 2010, v 34+1
HelenaT

Alvin sover igen

Inlägg av HelenaT »

Nu har jag under flera dagar aktivt proppat i Alvin mat vid två tillfällen på dagen, plus kvällsgröt. Han äter nu mer än dubbelt så mycket som han gjorde tidigare. Och nu sover han så gott hela natten. Vaknar han någon gång så somnar han om själv på en minut. Helt underbart! Och vilken aptit den lille gynnaren visade sig ha när han väl fick upp farten! Fantastiskt, tack för tipset!
    Alvins mamma
    KajsaIE

Inlägg av KajsaIE »

Va härligt! Härliga nyheter!

:thumbsup:

Kajsa
    Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"