Hög feber: hur göra i natt??

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
maxikaxi

Hög feber: hur göra i natt??

Inlägg av maxikaxi »

Lillkillen har fått feber (39 grader) och hans humör och aptit är därefter. Under dagen har lurarna inte funkat något vidare. Han har vaknat efter 20 minuter under 45-minutarna och efter 1 timme på 1.5-timmesluren. Han somnade kl 19 (natt 19:30).

Äntligen till min undran: Hur gör man under natten om han vaknar. När han vaknar med feber i kroppen är det skriiik och gråååt på EN gång. Jag vill ju ge honom alvedon så snabbt som möjligt och gärna tillföra vätska (amma). Gör man undantag när de är sjuka och tar upp och ammar fast de skriker som bara den, eller ska man plocka fram verktygen och få tyst innan man tar upp och ammar? Suppar kan man ju ge i sängen, men bröstet är lite värre..

En för tillfället extra ömmande moder är tacksam för snabba svar
Hugo 2004-08(kurad vid 4 mån)
Sofia 2006-12 (SM från start)
Petter 2009-04 (SM från start)
Erika 2011-10-03 (39+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ta det lugnt detta fixar du lätt som en plätt!

:idea: Gör som så att du inte inväntar hans uppvaknande! Bestäm dej för att amma på vissa tider. Typ när ni lägger er och en gång mitt i natten. Gå helt sonika upp och amma honom i mörkret så obemärkt som möjligt. Lägg ner igen!

:idea: Det handlar alltså om att förebygga och förekomma hans uppvaknanden.

:idea: Med alvedonen hade jag satt klockan på "5 timmar efter senaste alvedon" och smygit upp och gett den om det var behov. Då behöver han heller inte vakna!

:D Krya på er och lycka till!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jo, du kan också sova på madrass inne på hans rum så att du kan ramsa mjukt vid första lilla pip i övrigt - det brukar fungera jättebra!
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

:heart: Tack Mammut, nu känner jag mig lugnare.

:thumbsup: Det kommer gå fint detta! 8) :sleep:
Erika 2011-10-03 (39+0)
kokos

Inlägg av kokos »

Som pepp till dig maxikaxi: jag gjorde precis så som mammut tipsade om när lillen var sjuk alldeles nyligen och det gick stråååålande!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

En liten rapport:

Eftersom jag vaknar av minsta rörelse i lillkillens säng, hade jag is i magen i natt. Känns som att jag legat och lyssnat hela natten..) Han sov som en klubbad säl till kl 7:05 och då gjorde jag morgon (eg 7:30). Kanske blir ett bra tillfälle att lägga om natten innan sommartiden :D Man måste ju se de positiva i allt som händer :D
Erika 2011-10-03 (39+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Toppen!
mammamy

Inlägg av mammamy »

Ville bara påminna om attt vara noga med max-dosen på Alvedon. Superviktigt att inte överskrida den sammanlagda dygnsdosen som står på förpackningen. Vill man ge Alvedon var femte timme på natten - vilket är en bra metod för att ge dem en lugn nattsömn - måste man kompensera med glesare dosering under dagen så att den SAMMANLAGDA dosen på 24 timmar inte blir mer än barnet tål. Läs på paketet och dosera efter hur barnet väger. Krya på er!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup: Tack mammamy!

:roll: :idea: Jag tror nog att folk har bra koll på det där med medicinering - men ett klargörande är ju alltid på sin plats.
maxikaxi

Inlägg av maxikaxi »

:) Tack allihop för bra tips. Skönt att ni finns! :heart:

:thumbsup: Bra mammamy att du uppmärksammar detta med doseringen.

:sleep: Jag gav alvedon i går kväll innan han somnade och sen fick han nu på morgonen. Han sov så bra i natt, så jag ville inte störa honom i onödan.

Kram Jenny
Erika 2011-10-03 (39+0)
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Helt rätt Maxikaxi! Man går på sin känsla - den brukar stämma väldigt bra :wink: !
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"