Hjälp att införa ramsorna vid 4.5 mån...

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
A&T&B

Hjälp att införa ramsorna vid 4.5 mån...

Inlägg av A&T&B »

Hej på er och tack för jätte fina råd!
Vår Bianca är snart 4.5 månader. Har skrivit tidigare men visste inte om jag skulle fortsätta där eller skriva en ny tråd?
Har infört sandardmodellen för en månad sedan och hon började sova ca 12 timmars nätter för 3 veckor sedan. Tack för all hjälp!!
Lägger henne 20.30 tiden och ger en påfyllning 23 i sömnen. Då tar hon 200 ml så jag tror nog att hon ännu behöver den. Har inte börjat med välling ännu. Har inte hittat för 4 månaders. Kan någon säga vad eller var jag kan hitta sådan välling?

Dagslurarna är nog ännu jobbiga eftersom hon är så van att man alltid vagnar henne före hon ska sova. Har försökt backa men det ör svårt att veta hur jag ska göra, när och hur länge osv. Har alltid sagt en dagsramsa när jag sätter henne i vagnen och just när hon somnat.
Jag börjar tappa tålamodet med vagnandet hela tiden och undrar om jag sku kunna införa ramsan nu? Och hur går det till i praktiken? Hon skriker massor då hon ska ut och slutar endast då man drar på henne i vagnen. Sover i bästa fall 30 min och sedan börjar vagnandet igen..

Min andra fråga gäller gonatt ramsan. Har inte behövt den ännu men i 2 nätter har hon krånglat och skrikit då jag lade henne i sängen. Tänkte att nu ska jag ramsa 4 gånger som sedan blev till 8. Skrikandet blev bara värre. Vågade inte då använda ramsan mera för är osäker hur jag skall göra. Lät henne skrika en stund men det blev bara värre. Slutade med att jag buffade henne till ro och gick ut med ramsan 1 gång, som en bekräftelse bara. Sedan somnade hon.
Har någon råd om gonatt ramsan, hur jag ska börja införa den?

Är jätte tacksam för er hjälp!!!!
Mvh, Annika

Nancy

Inlägg av Nancy »

Hej :!:

Nu blir jag lite förvirrad... du har ju redan en tråd där du fått svar på precis det du frågar efter eller är det jag som missförstått :? :?:

http://www.annawahlgren.com/forum/viewt ... c&start=15

Här står fint beskrivet om både ramsan och vagningen :thumbsup:

Gällande vällingen står det från 6 månader på paketen men det är samma slags välling som tidigare rekommenderades från 4 månader.

Jag började med välling till Lussi redan vid 3,5 månader och det på inrådan av BVC eftersom Lussi blev så lös i magen av ersättningen.

Angående målet vid 23.00 så tycker jag att du skall ta bort det. Bianca kommer då att äta mer på dagtid istället.

Nancy
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hej och tack för svaret!
Jo, du har rätt jag fick ju svar i förra tråden men jag är ändå osäker hur jag ska göra. Alltså hon börjar redan skrika vid matningen. Tror att hon inte är tillräckligt hungrig då. Hon äter nämligen 2 gånger då hon är vaken för hon äter bara ca 90 ml först och sedan just före hon ska sova tar hon till. Men matningarna har börjat bli ganska skrikiga och det känns som tvångsmatande. Har också flyttat maten närmare läggdags om hon sku bli mer hungrig. Därför blir 4:rde matningen och nattslurken i ett.
Nattnigen gick i 3 veckor så jätte bra ända tills nu. Kunde lägga henne vaken i sängen. Hon tittade en stund omkring sig och sedan bökade hon varefter hon somnade...

Nu har jag dessutom blivit osäker på standardmodellen för jag tycker det inte riktigt fungerar. Hon är inte alls trött efter 2 timmars vakentid, så jag har nu förlängt det med 15 min och ytterligare 15 min till. Därför tycker jag att hela schema inte riktigt håller mera så bra. Nu sover hon ungefär 12-30-1.5-20. Hon har nu vaknat tidigare på morgonen så har måsta buffa henne. Tiderna har blivit mer och mer flexibla just för att hon inte sover det som hon ska och för att hon inte verkar så trött vid läggdags.

Så här ser hennes dag ut med matningen:

8.30 godmorgon
8.45 ersättning+bad
9.30 gröt(int så hungrig)
10.50 ersättning
11-11.30 sova (verkar inte trött)
12.30 lunch(grönsakspuré+frukt) Vill inte ha mjölk efter det!! Kan nångång ta 50ml.
13.30 ersättning ca. 100ml
13.45(14)- 15.30 sova
16.15 fruktmos+ ersättning(140ml)
17.45 ersättning (ca 60ml)
18.15-18.45 sova
19.30 bad
ca 20.15 mat ca 190ml
20.30/20.45 godnatt

Problemet är ju säkert att hon är ordentligt hungrig eftersom det borde vara 3-3.5 timmar mellan målen. Har tänkt på att skippa slurken inför dagslurarna men då har hon inte druckit något, bara ätit och det är inte så fiffigt.
Eller också att först ge ersättning och sedan mat?

Ska nu försöka komma ut ur vagningsträsket. När jag lägger henne dar jag tills hon är lugn, sen knycker jag i vagnen några gånger och går i väg med ramsan 1 gång. Nångång sover hon då i 30 min, eller också vaknar hon efter 2-5 min och då skriker hon tills hon ska vakna för jag har bara vagnat kortare och kortare. Eftersom jag inte ännu har tagit ramsan i aktivt bruk så ska jag väl int använda den mer än en gång då jag lägger henne? Det börjar ta på att höra henne skrika så är snart färdig för att bara vagga henne till sömns. Jag är helt enkelt så osäker hur jag ska göra, hur länge vänta osv. Hennes skrik blir nämligen fort hysteriskt och lugnar sig inte.

Tack för all hjälp!
-Annika
Biancas födelsedag 070829
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Morgonen har varit stökig. Tog bara 120 ml till morgonmål(i omgångar) och några teskedar gröt. Till lunch 2/3 blomkolspuré och en halv burk päronmos och INGEN mjölk. Ville inte ens ha slurk före långluren, skrik bara! Undrar hur den ser ut på halvfull mage??
Har någon råd om hur matningen sku lyckas bättre?

Tacksam för hjälp!
-Annika
Nancy

Inlägg av Nancy »

Just jag hinner nog inte svara förrän imorgon bitti. Om ingen annan hinner före skall jag göra ett försök då. Hoppas att långluren gick bra trots matstrulet.

Nancy
Nancy

Inlägg av Nancy »

:idea: Jag kan naturligtvis inte ge dig några exakta svar. Men jag kan ge några råd utifrån den kunskap som finns på forumet och sen utifrån egna erfarenheter. Någon annan kanske tolkar saker på ett annat sätt. Den enda som i slutändan kan fatta besluten är du.

:arrow: Helt ok att barnet inte verkar vara särskilt trött. Det är så ett välfungerande schema ofta ser ut :!: Trixa aldrig med tiderna för att ev. kompensera för utebliven sömn.

:arrow: Jag tycker att det låter som om du behöver strama upp även mattiderna. Tösen hinner inte bli hungrig mellan varven. Dra först ned till inom 45 min och kanske snart till 30 min. En del barn behöver ejält med tid mellan målen för att äta.

:arrow: Du undviker vagningsträsk genom att förlita dig på ramsan allt mer.

:arrow: Du skriver att du känner dig osäker. Det får man. Men man bör inte visa det inför det lilla barnet. Ta fram dina bästa skådespelartalanger och verka säker även om du inte är det.

:arrow: Läs lite mer i de låsta trådar som finns på forumet :!: Där hittar du väldigt mycket skrivet om både matning, vagningsträsk, ramsor och tidiga morgnar.

Hälsningar och varmt lycka till från Nancy
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej Annika, då skall jag försöka ge mina intryck av det jag läser här.

Om jag uppfattat det hela rätt så är hon idag nästan 4,5 mån?

Den största saken som jag ser det hela här är maten! Maten skall ätas inom 45 min (VID 5 MÅN) Det inkluderar, mat, ersättning och amning.
Så från det att du påbörjar mat eller ersättning så skall även resten av måltiden i inom 45 min. Så nu är det ingen direkt paus eller så som gäller på samma sätt. :wink:

Mitt schema är gjort för att Tor ammade och jag fick ENDAST amma när han fortfarande var pömsig från luren, och jag var tvungen att väcka. :wink: Maten åt han på under 12 min så jag höll mig på så sätt inom just 45 min. :wink:

Så här såg vårt 5 mån schema ut!

Schema 5 mån

07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
09.50 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.00 Amma
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Är det konstaterat att du har ett 30min barn? Alla dina korta lurar är 30 min och jag får max ihop 14,5 timmar sömn på schemat och de skall ha 15 timmar vid 5-6 mån. Så dessutom är du redan i underkant rejält. Det kan faktiskt vara så att du har ett barn som blir "piggt" eller "speedat" när det blir trött och du då missat att hon egentligen ÄR trött en stund innan.

På Tor kan detta ske från pigg-trött-speedad-övertrött på mindre än 15 min. Så man måste vara uppmärksam!

När jag haft fnurror som liknar dina så har jag lyckats lösa de flesta genom att just hålla mina tider EXAKT enl. schemat i ca. 1 vecka för att just ge Tor en chans att bli sin egen lilla "skalman" igen. Jag tycker du skall även ha lite kortare vakentid på fm och längre vakentid på kvällen. Detta kommer förmodligen att främja morgonluren, trot eller ej :wink:

Jag brukade servera maten "lööös" i en sån billig pipmugg från coop med 3 hål i. Sittandes i babysitter. Detta var mycket poppis.

Sen har jag några frågor...

:?: Sover hon på mage med larm?
:?: Hur ser social delaktighet ut?
:?: Ålning på gång?
:?: Tänder på gång?
:?: Är ni ute mitt på dagen VAKEN med sufflett nere och sittandes minst 30-60 min varje dag?

Har du flanerat runt bland mina favoriter någon gång?

http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=14070

Kanske "konsten att skuta vargar, backa...." inpirerar?

Här kommer ett citat om hur TorpSara har sammanfattat vagningen.
TorpSara skrev:Börja om. Och börja med att införa natt på 12 timmar. Styr upp morgonen. Insomningssnuttningen på morgonkulan tycker jag att du ska skippa, han får ju dessutom nattmål, stora karln!
Då kan du ha 45-2-45.
Sen vagnar du, OCH ramsar. Men vagna inte för insomning efter de första dagarna, utan för skarvarna, gärna INNAN han vaknar efter 45 min.
Daglurarna kommer, men han måste ju veta NÄR han ska sova, och hur länge. Du kan få hjälpa honom lite mer på långa luren i så fall. Efter ett part tre dagar vet han, och efter en vecka sitter dygnsrytmen i kroppen.

Attityden handlar inte om att man ska låta bli att höra när de gråter, utan att man ska vara övertygande och fast i sin vetskap att man vet vad som är bäst för dem!

Ett vagningstips: vagna tyst, släpp, vagna tyst, släpp etc. Tillslut tröttnar han.
För att förklara, vagnar du för mycket så blir det inga svar, utan mys.
Hans skrik betyder:
:?: Ska jag sova?
Du svarar kort och bestämt med vagnen
:!: ja! och sen SLÄPP!
Han frågar igen, direkt:
:?: vaktar du?
Du svarar kort och bestämt igen med vagnen
:!: ja! och släpp!
Han frågar:
:?: Går du nu?
Han frågar:
:?: Överger du mig?
:!: Nej! jag finns här! och släpp!
Han frågar:
:?: Är det säkert, det?
Och som sagt, han kommer att nöja sig med de svaren.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

[quote="TorsMamma"]Hej Annika, då skall jag försöka ge mina intryck av det jag läser här.

-- Dina intryck är mycket bra! Våra fortsatta frågor kommer nedan....

Om jag uppfattat det hela rätt så är hon idag nästan 4,5 mån?

--- Du har rätt, Bianca är idag 4,5 mån.

Den största saken som jag ser det hela här är maten! Maten skall ätas inom 45 min (VID 5 MÅN) Det inkluderar, mat, ersättning och amning.
Så från det att du påbörjar mat eller ersättning så skall även resten av måltiden i inom 45 min. Så nu är det ingen direkt paus eller så som gäller på samma sätt. :wink:

--- Bra idé. Vi skall börja med det, start i morgon.

Mitt schema är gjort för att Tor ammade och jag fick ENDAST amma när han fortfarande var pömsig från luren, och jag var tvungen att väcka. :wink: Maten åt han på under 12 min så jag höll mig på så sätt inom just 45 min. :wink:

--- Provar vi också. Bianca är dock ej pömsig, hon skriker 9 av 10 gånger när hon vaknar....

Så här såg vårt 5 mån schema ut!

Schema 5 mån

07.00 Morgon
07.15 Amma
08.45 Sova 45 min
09.30 Amma
09.50 Mat (pure med bröstmjölk och olja)
11.30 Sova 2 tim
14.30 Amma
15.00 mellis ute (varm välling)
15.30 Sova 20 min
16.00 Amma
16.50 Gröt (hipps gjord på bröstmjölk + 1 kapsel Lactiplus)
17.40 Bada med Pappa
18.20 Kvällsslurk (bröstmjölk med NANpulver, mosad banan)
18.50 Skratt och God Natt 19.00

Är det konstaterat att du har ett 30min barn? Alla dina korta lurar är 30 min och jag får max ihop 14,5 timmar sömn på schemat och de skall ha 15 timmar vid 5-6 mån. Så dessutom är du redan i underkant rejält. Det kan faktiskt vara så att du har ett barn som blir "piggt" eller "speedat" när det blir trött och du då missat att hon egentligen ÄR trött en stund innan.

På Tor kan detta ske från pigg-trött-speedad-övertrött på mindre än 15 min. Så man måste vara uppmärksam!

När jag haft fnurror som liknar dina så har jag lyckats lösa de flesta genom att just hålla mina tider EXAKT enl. schemat i ca. 1 vecka för att just ge Tor en chans att bli sin egen lilla "skalman" igen. Jag tycker du skall även ha lite kortare vakentid på fm och längre vakentid på kvällen. Detta kommer förmodligen att främja morgonluren, trot eller ej :wink:

--- Är 2 timmar för länge vaken tid, så där generellt sätt? Hon är nog pigg i 2 timmar, kan kanske vara att hon övergår till trötthet/speed under sista minuterna. Vi har också försökt sätta henne lite tidigare och sova, typ efter 1 timme 45 min vakentid, men detta hjälpte inte mot skrikandet...

Jag brukade servera maten "lööös" i en sån billig pipmugg från coop med 3 hål i. Sittandes i babysitter. Detta var mycket poppis.

--- Hon äter pure maten mycket bra, först grönsak sen bär till efterrätt. Det går mycket bra, hon gillar det stort. Sen tar hon mycket lite om någon alls mjölk efteråt (ersättning alltså, hon ammas inte). Borde man först ge ersättning sedan maten på den? Till exempel till lunch, hur mycket ersättning borde hon ta om hon ätit 1/2 burk grönsakspure och 3/4 burk bärpuree? Nu kan hon allt mellan 5-50ml...

Sen har jag några frågor...

:?: Sover hon på mage med larm?
-- Hon sover natten på mage, med larm. I vagnen sover hon på sida. Vi tror inte att hon har tillräckligt med plats för magläge i vagnen.

:?: Hur ser social delaktighet ut?
-- Bra. Hon gillar att vika byke, tömma diskmaskin etc. Sitter i Bumbostolen och ser nöjd ut...

:?: Ålning på gång?
-- På natten någo kolossalt. På natten har vi hamnat 2-3 gånger flytta henne från en vägg till den andra. Hon vänder sig och bökar framåt så det bara ryker om. Annors klarar hon det bra men att backa ur hörnet har hon inte klarat av själv.... ;).

:?: Tänder på gång?
-- Jultomten hämtade 2 stycken i nedre käken.

:?: Är ni ute mitt på dagen VAKEN med sufflett nere och sittandes minst 30-60 min varje dag?
--- Här har brist på tid lite kommit emot. Har inte hunnit helt enkelt med detta i och med att hon ätit så utsträckt under sitt vakenpass. Något att tänka på för oss nu då..

-Tusen tack för tipsena för vagningen. Bianca frågar redan på vägen ut om hon skall sova. Då vaggas hon tills hon är stum. Då somnar hon oftast in, men kan vakna efter 5-45min för att fortsätta frågesporten. Skall man vara vid vagnen på stubinen och svara med några rykk eller skall man vänta. Vi har förstått att vi skulle vänta en stund för att se vad hon tänker. Bianca skriker direkt upp sig så att man sen står i blåsten tills man int känner av fingrarna längre. Frågan är då den att rykker man några gånger, går in fast hon skriker, kommer tillbaka med rykk och ramsar iväg eller står man där direkt och svarar? Dvs. man lämnar henne inte tills hon slutat fråga. Rykker kort ändå tills hon slutar fråga (är det då typ 2 rykkar man svarar med hela tiden)? Vad är skillnaden med tekniken under 2 första dagarna och dagarna efter det?

-Sen en stor tänkare för oss? Ifall hon skrikit mer eller mindre hela sitt sovpass, hur går då schemat för resten av dagen? Hon orkar ju inte vara vaken sina vakenpass ifall hon inte får någon sömn. Då äter hon ju inte med samma aptit? Marginal kvarter räcker kanske inte till här då heller?

- Gällande införande av ramsan, skall man buffa först och sedan ramsa ELLER skall man bara ramsa x4 utanför dörren? Detta ifall att hon fast vaknar 8 i stället för det tänkta 8.30? Eller ifall att hon krånglar med läggningen/vaknar på natten?

- Tuuuuuuusen tack för hjälpen. Det är denna gång Biancas pappa som skriver samtidigt som mamman försöker få ut frågorna i ordform. Dina råd är helt kanon och vi är mycket mycket tacksamma för att du använder all din tid för oss. Nu gäller bara att få veta vem som frågar mera, Bianca eller hennes föräldrar? Och hur får Biancas pappa ut mamman ur Anna Wahlgrens forumträsk någon dag?!?!?
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

och sedan skall Biancas föräldrar lära sig att citera men kanske det gick ok sådär också.....
Nancy

Inlägg av Nancy »

Tack TorsMamma för att du kom och svarade så bra :thumbsup:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Hejsan!
Natten gick bra! Inget skrikande vid läggningen. Litet gnyende och pipande, men solfjädrade kort och gick ut med ramsan medan hon bökade...

Massor frågor har kommit upp under natten...

På dagen:
Då jag sätter ut henne i vagnen nu de första dagarna(nu med strikta tider igen) så ska ja alltså vagna till sömns först och gå bort med ramsan 4 gånger. Hur göra med bekräftelseramsan då du redan är ute från dörren? Har hittils bara sagt ramsan 1 gång som bekräftelse på vägen ut, men när ska bekräftelseramsan nu vara.
Om hon då sedan vaknar direkt så ska jag då bara dra långa drag eller börja med det du beskrev om att vagna kort+ släppa+vagna+släppa+ramsa osv.
Ska jag vara där DIREKT och svara. Hur gör jag med ramsan den här gången? Ska jag ramsa och gå endast då hon har tystnat helt, men vad om hon genast nästa sekund frågar igen. Ska jag då igen fortsätta med att vagna kort+släppa+vagna+släppa, och i vilket skede ramsa?
Vad göra om hon vaknar efter 30 eller 45 som hon oftast gör(är det då en skarv), hurdan teknk då?
Om hon vaknar efter några minuter och skriker konstant så ska jag då också hålla på med släppandet eller ska jag dra tills hon är lugn och sedan börja med att vagna + släppa? När sätter jag då in ramsan då jag vagnar och släpper som svar. Om jag går bort med ramsan och hon hela tiden frågar?

Om hon i sin dagslur skriker 5-15 minuter tidigare, ska jag då vagna långa tag tills hon somnar igen eller ska jag då bara vagna kort och släppa?
Om hon bara är vaken i vagnen utan att säga något, vad göra då?

Till natten:
Och om hon skriker i sängen då jag lagt henne, hur gör jag med buffning och ramsa? Ska jag svara genast med buffning till en början eller bara ramsa utanför dörren? Eller buffa tills sömntung(inte somnat) och sedan ramsa 4 gånger? När och hur ska jag göra då jag svarar henne igen, om hon skriker då? Buffa eller solfjäder och när ramsa igen?
Är lite förvirrad med att göra vad, när och hur länge....
Och hur göra med att vänta tills man ramsar på nytt, ska man låta henne skrika en stund eller direkt ge svar? Skiljer det här sättet sig efter några dagar. Har förstått att man då inte ska gå dit direkt utan avvakta?

Om det händer att hon sku skrika mitt i natten. Ska jag då buffa+ramsa eller bara ramsa utanför dörren?

Ska jag vid varje läggning nu säga ramsan 4 gånger fast läggningen gå bra och hon inte skriker?(har bara sagt den en gång hittils).

En MASSA frågor... Är jätte tacksam om någon hinner svara!

-Annika
Gäst

Inlägg av Gäst »

A&T&B skrev:Hejsan!
Natten gick bra! Inget skrikande vid läggningen. Litet gnyende och pipande, men solfjädrade kort och gick ut med ramsan medan hon bökade...

:thumbsup:

Massor frågor har kommit upp under natten...

På dagen:
Då jag sätter ut henne i vagnen nu de första dagarna(nu med strikta tider igen) så ska ja alltså vagna till sömns först och gå bort med ramsan 4 gånger. Hur göra med bekräftelseramsan då du redan är ute från dörren?

Inte hela vägen till sömns väl..? Dåsig, inte sovande. :wink: Du bakar in bekräftelsen så att den blir och är fjärde versen. "DAAAGLURS dags, SOOOV så GOTT!"

Om hon då sedan vaknar direkt så ska jag då bara dra långa drag eller börja med det du beskrev om att vagna kort+ släppa+vagna+släppa+ramsa osv.
Ska jag vara där DIREKT och svara. Hur gör jag med ramsan den här gången?

Det är här dialogen börjar, ja rätt uppfattat.

Ska jag ramsa och gå endast då hon har tystnat helt, men vad om hon genast nästa sekund frågar igen. Ska jag då igen fortsätta med att vagna kort+släppa+vagna+släppa, och i vilket skede ramsa?

Jag skulle göra så här: frågas det nästa sekund igen, avvakta en liten stund åtminstone, ge henne plats att "säga sin mening" om du hänger med. :roll: Jobbar du med både vagning och ramsning skulle jag använda ramsan som uttågsverktyg - varje gång.

Vad göra om hon vaknar efter 30 eller 45 som hon oftast gör(är det då en skarv), hurdan teknk då?

Återigen, jag skulle göra så här:

ramsa först, sedan avvakta. När du känner att du verkligen behöver, så gå dit och vagna en kortis. Men inte direkt på ramsan, för då "betyder" ju ramsan ingenting. Så tågar du ut igen, med ramsan i högsta hugg.

Om hon vaknar efter några minuter och skriker konstant så ska jag då också hålla på med släppandet eller ska jag dra tills hon är lugn och sedan börja med att vagna + släppa? När sätter jag då in ramsan då jag vagnar och släpper som svar. Om jag går bort med ramsan och hon hela tiden frågar?

Bestäm dig för EN strategi - den som känns rätt för dig, och håll dig till den. Om det är att - som jag har besktivit här ovan, att i alla lägen ramsa först, sedan avvakta, sedan eventuellt vagna vid kris, så gör du ALLTID så. Om du bestämmer dig för att vagna först och sedan ramsa som uttågsverktyg, så gör du så. Så småningom är det så klart meningen att det blir mindre och mindre av vagningen och ramsan tar över, så att säga.

Om hon i sin dagslur skriker 5-15 minuter tidigare, ska jag då vagna långa tag tills hon somnar igen eller ska jag då bara vagna kort och släppa?

Vagna inte till sömns. Vagna till ro. :idea:

Om hon bara är vaken i vagnen utan att säga något, vad göra då?

Lugna och nöjda barn låter man vara. Du kan ge förutsättningarna för sömn, inte sova åt henne. :!:

Till natten:
Och om hon skriker i sängen då jag lagt henne, hur gör jag med buffning och ramsa? Ska jag svara genast med buffning till en början eller bara ramsa utanför dörren? Eller buffa tills sömntung(inte somnat) och sedan ramsa 4 gånger? När och hur ska jag göra då jag svarar henne igen, om hon skriker då? Buffa eller solfjäder och när ramsa igen?

Tänk att buffning = vagning, och gör likadant som på dagen.

Är lite förvirrad med att göra vad, när och hur länge....
Och hur göra med att vänta tills man ramsar på nytt, ska man låta henne skrika en stund eller direkt ge svar?

Det beror ju på hur det låter om henne... om Sofia gnölar eller "tröttgråter" lite, mer eller mindre i sömnen, då är ramsan underhållning som definitivt väcker henne. Då gör jag ingenting. Men om hon börjar låta som att hon har "fastnat" eller håller på att vakna, DÅ ramsar jag lite betryggande.

Skiljer det här sättet sig efter några dagar. Har förstått att man då inte ska gå dit direkt utan avvakta?

Du backar i samma takt som barnet tar åt sig mera av "egen plats" och "egen förmåga."

Om det händer att hon sku skrika mitt i natten. Ska jag då buffa+ramsa eller bara ramsa utanför dörren?

Återigen; lyssna av. Jag skulle ramsa INNAN bebisen når "nu skriker jag upp mig till klarvaket tillstånd" - stadiet. Vid kris stoppa om, elelr i ditt fall, buffa lite.

Ska jag vid varje läggning nu säga ramsan 4 gånger fast läggningen gå bra och hon inte skriker?(har bara sagt den en gång hittils).

När ramsan sitter kan du börja backa med även den. När du vet och känner att hon tar emot ramsan lika bra som vagning eller buffning, DÅ kan du börja "ramsa halvvers", dvs bara två gånger, och så småningom bara en gång, vid dörren när du går.

En MASSA frågor... Är jätte tacksam om någon hinner svara!

-Annika
Jag har inte läst allt som de andra har skrivit här ovan så jag hoppas att jag inte kommer med förvirring till soppan. Men Annika; alla gör vi lite olika ändå! Ingen gör exakt likadant som den andre! Det gäller för dig att hitta DITT sätt att verktyga, det som funkar för dig och din bebis! :wink:
A&T&B

Inlägg av A&T&B »

Tack Päivi för dina super svar!
Jo, ska nu bestämma oss för en strategi och köra med det!
Är det alltså så att om jag lägger henne utan skrik, ska jag då säga ramsan 1 gång(som hittils). Men om det verkar att hon är orolig och på väg att börja trassla så är det då ramsa x 4 ? Har jag fel här eller?

Tack och godnatt!!
-Annika
Gäst

Inlägg av Gäst »

:lol:

Säg du ramsan gånger fyra, men på väg bort från henne. Första gången vid dörren. Andra-tredje-fjärde gången på väg bort från dörren, vart du nu ska. :wink: Och nånstans ska du... :P
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Flytt från ny tråd... :wink:

Tack Ida för BRA svar. :heart:
Hej!
Jag undrar om vår bebis sover för lite... Har kämppat med hennes dagslurar ganska länge(skrikiga), och nu tänkte jag förlänga hennes vakentider och se om hon somnar bättre. Annors har jag tänkt köra en dagskur med henne, om det är möjligt? Nätterna är ganska lugna...

Vi hade tidigare 12-45-2-45 men nu är det mera 12-20-1.5-20. Vi lägger henne 20.30 och jag måste väcka henne ofta 20.45(har gett 15 min extra ibland). Kan det vara att hon är så trött på morgonen om hon sover för lite på dagen? Kan man göra en 12.5 timmars natt, är det onaturligt för bebisen? Hur gör man i såfall?
Men jag får liksom inte ihop 15 timmar på något sätt, dagen räcker inte till.
Låter detta helt tokigt:

8.30-11 vaken
11-11.20 sova
11.20-14 vaken
14-15.30 sova
15.30-18 vaken
18-18.20 sova
18.30-20.30 vaken

Problemet är att på kvällen är hon ju bara uppe ca 2 timmar, när hon orkar vara 2.5 timmar vaken på dagen, och då verkar hon inte ens så super trött. Hon är inte då så värst trött när jag lägger henne.
Är det någon idé att sova 2 timmar på dagen istället för 1.5, skippa luren på 20 min och lägga henne 1 timme tidigare? Då blir 4:rde målet och nattslurken på varandra...
När är nästa schemaändring aktuell och vad sku vara klokast att göra nu med hennes tider iom att om 1 mån är hon 6 mån och då klarar sig på mindre sömn. Vilken lur kan falla bort då?

Skulle gärna snart ha hennes dag från 07.30 -19.30 eller 08-20 för att vi far hem till Finland till våren och där är klockan 1 timme mera än i Sverige. Är det svårt att ändra?

Är jätte tacksam om någon vill svara!
Mvh, Annika

Hej Annika!

Ska försöka svara dig på dina frågor men blir lite förvirrad. Har inte du redan en tråd där du fått en hel del tips just om dagsömn?

Men men , jag svara dig här. Ja jag tycker att din bäbis sover för lite totalt på dygnet. En fråga som väcks direkt i mitt huvud är att du skriver att nätterna är gansak lugna, vad menar du med det? Om nätterna strular så brukar även dagarna strula. Kanske läge för en riktig kur

Mitt sovschema för 5-6månader ser ut så här (tog inte med mattider):
19-7 natt
9.00-9.45 sova
12.00-14.00 sova
16.00-16.20 sova
19.00 natt

Vid sju månader kortar jag ner 2h mitt på dagen till 1,5 och när åttamånadersångesten är över brukar 20 minutaren på eftermiddagen falla bort av sig själv. Detta alltså närmare nio månader. Därför tycker jag att det är alldeles för tidigt att ha två lurar redan nu.

Mina barn verkar inte heller trötta när jag lägger dem men det är liksom det som är meningen med schemat. Man lägger barnen precis innan de blir för trötta om du förstår vad jag menar

Jag upplever inte det som svårt att ändra schemat när det blir sommar eller vintertid. Jag helt enkelt bara ändrar rakt upp och ner och redan efter något dygn är barnen inkörda på det.

Lite hur jag tänker kring dina frågor som du skrivit, hoppas de ger dig något och jag skulle fortfarande försöka köra på det gamla schemat så att bäbis åtminstonde erbjuds rätt antal timmars sömn.

Ida
Tore 070619
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"