Kurnatt ett! Behöver råd!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mata

Kurnatt ett! Behöver råd!

Inlägg av Mata »

Ja, jag blev till slut tvungen att kura :oops:

Nu är klockan 5 på morgonen. Det har gått jättebra. Men ett litet frågetecken. Hon vänder sig från mage till rygg (hon är 5 1/2 mån), men kan inte vända sig tillbaka. Om jag då lämnar . ramsar och väntar på svar så hör jag helt plöstligt att hon ligger på rygg och svär... :wink:

Alltså, enligt "skriket" (ja, det är bara milda protester faktiskt) så borde jag inte gå in. Men om hon ligger länge så där så blir hon ju kall (sparkar av sig).
Jag gjorde så att jag gick in snabbt och vände och gick ut ramsande.

Jag är rädd att det kan bli problem med detta natt 2. Om så att säga det blir till ett nöje att bli vänd. Det räcker i alla fall för att hon ska bli tyst.

Men förhoppningsvis kommer detta inte spela någon roll.
Hon har bara vaknat 3 gånger sen 19.00 då jag lade henne. Nu är klockan som sagt 5 så det är 2 till. Vi får se.

Alltså.
Borde jag inte vända henne utan vänta på ordentliga skrik innan jag ingriper (och därmed låta henne bli kall :?

Eller är det okej att vända henne direkt och kort?

Eller är det jag som är så trög för att jag inte sovit i natt? :roll:
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Emma80

Inlägg av Emma80 »

Hej! Vi var i samma situation för någon månad sedan. Min strategi var då att bara svepa in och vända på steken med minsta möjliga ljud, ingen ramsa eller så. Nästan så han trodde att han gjort det själv. Han brukade somna om direkt då och nu någon månad senare har han slutat vända sig.

/Emma
:heart: Emil född 070510 :heart:
:heart: Elias född 081005 :heart:
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mata!

Precis som Emma skriver så kan man ha olika strategier. Den ena är som Emma beskriver, den andra är att låta henne somna på rygg (det kan hon :wink: )och gå sedan in efter 10 minuter (då stör du inte henne), vänd och på med täcket. Välj det som passar er bäst. Se även till att hon får träna på vändningar i vaket tillstånd så kommer snart gymnastikövningarna i sängen vara ett minne blott :D

Lycka til!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Mata

Inlägg av Mata »

Tack för råden till problemet som verkade så stort i natt, men det blev lite mindre idag.
Jag har helt enhelt satt på henne mer kläder :lol:
Det är så kallt i sovrummet att man ej kan låta henne ligga och vifta med bara ben i blöja och T-shirt. Men nun har hon strumpbyxor och långärmat. Kankse inte det bekvämaste, men det är ju bara tills hon sover som folk...

För övrigt har det gått över förväntan. Hon vaknade allt som allt 6 gånger. Två gånger drog ut på tiden men de andra var korta. Hon verkar ha fattat ramsan nu. Dagtid funkade schemat nästan klockrent, förutom eftermiddagsluren då hon vaknade efter 20 minuter (skulle varit 45) och det gick inte att få henne att somna om. Så jag vagna tillslut för att lugna henne tyst, sen tog jag upp henne för att vi skulle ut på promenad.
Men överhuvudtaget har det varit lugnt, inga vildare protester.

Det här med maten bara. Idag har jag haft så mycket mjölk så jag varit sprickfärdig. Så det har inte varit aktuellt med någon annan mat. Men det kommer väl? Hon har inte visat så stort intresse för annat ännu. Men visst kan de sova hela natten på bröstmjölk?
Mamma till 4 barn, -03, -05, -07, -09

There´s a place in heaven for women who help other women...
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Mata!

Bra jobbat :D

Fortsätt erbjuda smakisar av olika mat och fyll sedan på med BM. Intresset ökar mer och mer och då är det bara att hänga på :wink: Det du kan göra är att pumpa ur bröstmjölk under dagen och sedan servera det i en flaska som nattslurk. Kvällsmjölken tenderar att vara lite blaskig.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"