Vi kurade en av våra tvillingar (6 månader) för 3 veckor sedan. Allt gick som planerat och ganska snabbt sov hon 12 timmar varje natt (18.30-6.30). Vi hade till en början lite problem med dagslurarna men det verkar ha löst sig ganska bra.
Nu har hon dock börjar strula rejält under nätterna. Hon vaknar nästan varje timme och gallskriker. Det låter nästan som om man sticker en nål i henne. I går gick vi in och la henne till rätta när hon skriker (hon lägger sig alltid längst uppe på kortsidan av sängen och trycker sig mot kanten) och går ut och säger ramsan. Ibland tystnar hon inte av det utan skriker sig mer eller mindre till sömns. Kanske är det fel att gå in och flytta på henne så i natt kommer vi inte gå in.
Varför denna tvära vändning?? Kan det ha att göra med at hon vaccinerades för 5-månaderssprutan för ett par dagar sen? Är det ett återfall? Vi bor ganska litet så den andra tvillingen (som sover ganska bra utan att ha blivit kurad) blir väckt hela tiden vilket inte göra våra nätter lättare direkt.Hjälp!
Uppföljnings-problem
Hej!
Vårt schema är följande:
6.30 - vaknar
7.00 - mat (ersättning)
8.15-9.00 - lur (45 min)
10.00 - mat (ersättning)
10-45-11.15 - lurs (1,5 h)
13.00 - mat (burk + fruktpuré)
14.30 - 15.15 - lur (45 min)
15.45 - gröt
18.00 - mat (ersättning)
18.30 - sova natt
Ett problem vi också märkt ät skrattet till godnatt. Hon är så trött när det är dags att sova att hon knappt kan hålla ögonen öppna. Kanske vi ska skjuta på de sista luren lite? Vi har provat men hon somnar då i sin sitter...
Tack för hjälpen!
Vårt schema är följande:
6.30 - vaknar
7.00 - mat (ersättning)
8.15-9.00 - lur (45 min)
10.00 - mat (ersättning)
10-45-11.15 - lurs (1,5 h)
13.00 - mat (burk + fruktpuré)
14.30 - 15.15 - lur (45 min)
15.45 - gröt
18.00 - mat (ersättning)
18.30 - sova natt
Ett problem vi också märkt ät skrattet till godnatt. Hon är så trött när det är dags att sova att hon knappt kan hålla ögonen öppna. Kanske vi ska skjuta på de sista luren lite? Vi har provat men hon somnar då i sin sitter...
Tack för hjälpen!
Hejsan!
Jag ser inget fel på erat schema, det ser jätte fint ut, vid 7 månader ska 30 min bort men där är ni inte riktigt än. Hur är det med mat under dagen, går det i en liter?
Det kan vara yttre faktorer som orsakat nätterna, men dessto viktigare för er att peka med hela handen. Visa att sängen är en trygg plats att vara. Jag skulle också främst avakta och försöka backa och låta henne sköta uppvaken själv så långt det går, och behöver ni ingripa så använd husljud/ramsa i första hand!
Lycka till!
//Malin
Jag ser inget fel på erat schema, det ser jätte fint ut, vid 7 månader ska 30 min bort men där är ni inte riktigt än. Hur är det med mat under dagen, går det i en liter?
Det kan vara yttre faktorer som orsakat nätterna, men dessto viktigare för er att peka med hela handen. Visa att sängen är en trygg plats att vara. Jag skulle också främst avakta och försöka backa och låta henne sköta uppvaken själv så långt det går, och behöver ni ingripa så använd husljud/ramsa i första hand!
Lycka till!
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12