Hej!
Jag har tvillingar som fyller 6 månader i månadsskiftet. Det mesta flyter på bra, vi har ett ganska strikt "schema" med mat var 3:e-4:e timme dagtid, drygt en portion gröt på sena eftermiddagen, välling 200 ml vid kl 18-19 och sedan nattsömn. De sover som små stockar mellan 19 och ca 03, sedan börjar cirkusen med napptappningar och ständiga uppvaknanden. Dagen börjar ca 05.30 (för tidigt tycker jag) och då får de dagens första mål som består av välling, ca 200 ml.
Dagtid sover de oftast 45 min två ggr på förmiddagen, ca en timme i vagnen vid lunch och ca 45 min på eftermiddagen. Jag slutade amma när de var 4 månader och sedan dess får de alltså bara ersättning, gröt och sedan nyligen risvälling. Jag har inte riktigt orkat komma igång med riktig mat till lunch, men snart..
Problemet är alltså ständigt spring mellan deras rum och vårt mellan 03 och 05. vi tar aldrig upp dem, stoppar bara i nappen och vänder på dem, klappar dem i rumpan etc. De sover oftast på mage.
Tacksam för råd, då dagarna är minst sagt hektiska och jag skulle behöva lite mer nattsömn.. Går SHN-kuren att tillämpa på tvillingar? Någon med erfarenhet? I vårt fall kanske det mest handlar om att skjuta på natten ett par timmar, men det är omöjligt att hålla dem vakna efter 19!
Kram från Karin
5,5-månaders tvillingar och sömnen
5,5-månaders tvillingar och sömnen
Mamma till Maja och Bj?rn 040830
Hej och välkommen!
Självklart går det att tillämpa SHN på tvillingar - har sett flera exempel på det här inne på forumet (andänd sökfunktionen!)
Har 2 råd varav det första är viktigast:
1. LÄS ALLT OM SHN! Läs Barnaboken och allt här inne på sidan (lathund, tips på vägen, kurexempel etc). När/om du känner att "detta TROR jag på, och jag VET hur man gör" då kör du!
2. Detta kommer du att se när du läser, men: Ta bort napparna! Du skriver ju själv att det är det som är problemet!
Lycka till!
Självklart går det att tillämpa SHN på tvillingar - har sett flera exempel på det här inne på forumet (andänd sökfunktionen!)
Har 2 råd varav det första är viktigast:
1. LÄS ALLT OM SHN! Läs Barnaboken och allt här inne på sidan (lathund, tips på vägen, kurexempel etc). När/om du känner att "detta TROR jag på, och jag VET hur man gör" då kör du!
2. Detta kommer du att se när du läser, men: Ta bort napparna! Du skriver ju själv att det är det som är problemet!
Lycka till!
Jenny, mamma till
Elsa
25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri
18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Elsa
Siri
Bilder på Elsa och Siri!
Jag borjade kura mina tvillingar da de var som dina och det gick jattebra. Det dar med att lagga dem senare for att de skall vakna senare kan du glomma, sa funkar det inte, de kommer vakna anda vid ungefar samma tid. Las pa allt om kuren, bestam er och slang nappen och sedan kor ni! Har finns manga som hjalper till med att svara pa fragor etc. Vi ar flera som kurat tvillingar sa har du speciella "tvillingfragor" sa gar det oxa bra.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Hej Karin!
Kura pa bara, det ar perfekt lage och snart sover ni som stockar om natterna, hela familjen! Camilla har ratt, skjuta pa natten funkar inte. Som sagt, las pa, slang nappen, fatta beslut, aterkom med fragor och kor!
Ungefar nar mina var typ 6 manader sa hade vi schema med 3 lurar om dagen om jag kommer ihag ratt... och det underlattade tyckte jag, blev mindre spring till sovrummet och sista luren funkade definitivt battre. Forsta luren, den pa morgonen, var langst. Vad har ni andra for erfarenheter, nar drog ni ner till 3 lurar i st f 4 om dagen?
kram
maria
Kura pa bara, det ar perfekt lage och snart sover ni som stockar om natterna, hela familjen! Camilla har ratt, skjuta pa natten funkar inte. Som sagt, las pa, slang nappen, fatta beslut, aterkom med fragor och kor!
Ungefar nar mina var typ 6 manader sa hade vi schema med 3 lurar om dagen om jag kommer ihag ratt... och det underlattade tyckte jag, blev mindre spring till sovrummet och sista luren funkade definitivt battre. Forsta luren, den pa morgonen, var langst. Vad har ni andra for erfarenheter, nar drog ni ner till 3 lurar i st f 4 om dagen?
kram
maria
Mamma till tvillingar fodda 20 april 2004. Sover som anglar O:)
efter SHN-kur vid 4.5 manaders alder