Dagarna svårast!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Nena

Dagarna svårast!

Inlägg av Nena »

Vi har kört i ett par dagar nu och det har funkat ok, men nu känns det jobbigt.

Adam är 11 månader och har aldrig sovit en hel natt eller kunnat somna själv. Jag börjar jobba i januari och måste få sova då för att orka.

Mina frågor är:
Varför funkar det inte på dagarna lika bra som på kvällarna?
Hur ska jag göra om jag lagt honom 14.30 för att sova em, men han är ledsen och arg i över en timme innan han somnar? Ska jag då låta honom få 1,5 timmes sömn eller ta upp honom i god tid innan kvällen så han kan sova på natten?
Är det skillnad på hur man gör på dagen respektive natten, gällande hur länge man ska buffa och hur ofta? Ska man alltid hålla sig till ramsan i största möjliga utsträckning? Den tar inte, känns det som.

Lite osammanhängande blev mitt inlägg, men jag måste gå iväg. Gruvar mig nu för natten. Jag som varit så positiv och glad för kuren, hittills...

Nena
Mamma, 34 år. Adam, 070101. Började kura 071131.
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Hej och välkommen hit!

Dagslurarna tar ofta längre tid, ofta tycker de ju att de sover så bra att de inte riktigt behöver sova på dagen också... :roll: Det ger sig på ett par veckor om du står fast. Dagtid gör du som kvällstid, ramsa och buff/solfjäder vid kris. Lugn klassisk musik på överröstande volym är ett känt trick för dagslurstrassel.

Men vi ska ju ändå så klart kolla grundförutsättningarna:

Hur ser era tider ut? Hur går kuren på kvällar och nätter?
Nena

Inlägg av Nena »

Tack TorpSara!
Förstår att det inte är lätt att svara när jag gav så lite info om hur vi gör....

Vårt schema ser ut som följer:
07.00 Uppstigning
07.30 Frukost - gröt
09.30-10.15 Sova (ibland m. välling just före sänggående)
12.00 Lunch
14.30 Mellanmål/välling
14.45 - 16.00 Sova
17.30 Middag
19.00 Sova

MEN vi har haft svårt att följa schemat. Dels pga att han inte kommer till ro vid sänggåendepå dagtid och när han väl somnar måste han ju få sova, tänker jag, så allt förskjuts ofta. Dels pga att jag inte är duktig på att följa scheman. :oops:

På kvällen lägger jag honom (inga protester), buffar (inga protester), solfjädern (då protesterar han ofta lite) och sen när jag går ut och ramsar så blir han ledsen/arg. Men jag har klarat mig från att gå in och buffa igen. Det har räckt med ramsan ett par, tre gånger. Sen har han, hittills, vaknat 2 gånger per natt, men somnat om när jag buffat och ramsat.

Jag tycker det är svårt att avgöra om jag ska nöja mig med att ramsa eller gå in och buffa. Jag tycker också det är svårt att känna om jag gör och använder solfjädern på rätt sätt vid rätt tillfällen.

I övrigt är han ingen storätare och det är ganska mycket trugande. Senaste tiden har han också haft lös avgöring ofta. Ska kolla det med BVC snarast. Förutom det så är han en glad lite kille som just börjat gå.

Spännande det du skriver om klassisk musik! Värt att pröva!
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag tänkte på ditt schema lite, du har lagt em luren på 1 h 15 minuter, det bästa är att hålla sig till dom naturliga sömnrytmpassen som är 5min, 20 min, 45 min, 1,5 h, 2 h osv

Så här i början är det jätte viktigt att man följer schemat slaviskt så att tiderna får sätta sig för gossen, att han sedan får lite mindre sömn nu det var vara, så fort tiderna satt sig kommer han att sova igen detta. Om han somna när det bara är 15 minuter kvar på luren så kan du låta honom sova 20 minuter bara så att du får väcka i en skarv. Förstår du?

Tänk så här, gossen din ska äntligen få lära sig klockan..men när du flyttar om tiderna på schemat så flyttar du även om klockans visare och hur sjutton ska man kunna lära sig klockan när folk bara flyttar fram visarna hela tiden! :wink:

Lycka till!

//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Nena

Inlägg av Nena »

Tack duggan!
Jag har svårt att få ihop eftermiddagarna. Kvällen kommer ofta för fort och mat och sova går i ett ibland, känns det som.
Men om jag ändrar enligt nedan och håller mig till det, vad tror ni om det?

07.00 Uppstigning
07.30 Frukost
09.30-10.15 Sova
11.30 Lunch
14.00 Mellanmål
14.15 - 15.45 Sova
17.00 Middag
19.00 Sova

Nu ändrar jag ju visarna på klockan för stackars Adam, men det är nog bättre - om det är lättare för oss att hålla sig till det här schemat. Vad tror ni annars om schemat, är det något annat jag bör ändra när jag ändå håller på? Hur gör ni med välling tex? jag brukar alltid erbjuda välling i soffan före han ska gå och lägga sig. Ibland vill han ha - ibland inte.

Jag tycker det låter klokt det du skriver om att han kommer sova igen det han förlorar i sömn, nu medan tiderna ska sätta sig! Jag kör så! Om han inte kommer till ro i tid så får han i alla fall sova 20 minuter, minimum.
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan. om jag då får anmärka på ditt schema skulle jag ändra om i lurarna så du har långluren på ett ställe där du kan behålla den sedan när det är dags för att gå ner på 1 lur per dag, vilket är inom en ganska snar framtid.

Jag brukar inte råda folk till att ändra schemat under pågående kur men eftersom du inte hållt dig till schemat, så kan vi lika gärna gör en del förbättringar..Eller hur?! :wink:

Ex.
7.00 vakan, frukost
9.15 - 9.35 20 min (alt 45 min)
11.00 lunch
12.30 - 14.00 sova 1,5
14.00 mellis
17.00 middag
18.30 kvällsslurk
19.00 Natti

När det är dags för en lur slopar du helt enkelt bara fm luren, och ändrar inget annat, förstår du hur jag tänker...fundera gärna ut egna varianter men som sagt, du har en stor fördel om du kan behålla långluren sedan.

Lycka till! //Malin
Nena

Inlägg av Nena »

Malin, dina tips är guld värda!
Framförhållningen till 1 lur per dag är ju jättebra. Det har jag inte tänkt på själv alls!
Jag är glad att jag gick in här på forumet.

Nu hoppas jag på en natt med inte för många eller långa uppvaknanden och att vi klarar att följa nya schemat i morgon.

Nena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Och vad gäller nätterna som kommer: Nu är det bara ramsan som ska till! För att han ska göra framsteg måste mamma göra baksteg som det heter. Nu är du förbjuden tillträde till hans rum annat än vid verklig total och ohjälplig kris! Nu måste ni lita på ramsan och att han är så stor att han vet vad som gäller. Avvakta lite när han vaknar, han bör kunna somna om själv, om inte så använder ni ramsa. Bort med all trafik så kommer dagarna att gå fortare att få ordning på också! :D
Nena

Inlägg av Nena »

Tack Sara!
Jag är full av förväntan och positiv inför den här dagen! Känner mig nöjd med nytt schema och har ork efter en fantastisk natt! Den bästa i hela hans liv faktiskt. Han sov mellan 21.00 - 05.00!!! Han somnade ju tidigare men vaknade till lite vid 21.00. Så två gånger har jag fått ingripa. Vid 21.00 med buffning + ramsa, och vid 05.00 med ramsa bara.
Tyvärr har jag brustit i bekräftelseramsan bägge gångerna. Jag måste bli bättre där!

Ramsan nattetid känner jag full tilltro till, men dag-ramsan är jag inte helt nöjd med. Vad får det för för- respektive nackdelar om jag ändrar nu, tror ni?

kram
Nena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Har man attityd kan man alltid ändra! Och en ramsa som känns bra är A och O tycker jag!
Nena

Inlägg av Nena »

I dag har jag kört med nya schemat och en något modifierad dagsramsa. Det har känts jättebra och Adam har varit så glad!!!

Jag ska inte ropa hej ännu, men jag är full av hopp för framtiden, att jag faktiskt ska få sova på nätterna from nu. Han somnade väldigt lätt nu i kväll och jag kände att ramsan "tog". Dessutom protesterade han inte på sista bekräftelsen :!:

Jag har lite funderingar inför julen... Den 17 dec. åker vi upp till mina föräldrar i Västerbotten och ska stanna där i 10 dagar. Mamma frågade hur vi vill sova. Jag tänker att, även där, bör Adam ha eget rum och sova i spjälsäng. Tänker jag rätt? Bör jag ta med mig ngt från sängen här hemma så han känner sig trygg, eller (om jag sköter mina kort rätt) kan det räcka med ramsan mm?

kram,
Nena
TorpSara

Inlägg av TorpSara »

Jättebra om han kan få eget rum. Vi har en "Sovkompis" som alltid är med, men egentligen vet jag att man klarar det mesta med bara attityd! Men det är ju inte fel att ta med någonting!
Nena

Inlägg av Nena »

Halllujah!
Han har SOVIT HELA NATTEN för första gången i sitt 11 månader och 6 dagar gamla liv! Och jag med för första gången på lika länge!

Nu gäller detatt fortsätta på samma sätt. I dag ska hans pappa lägga honom för första gången enligt SHN-metoden... Känner inte riktigt att han har samma förståelse för hur viktigt det är att man följer rutinerna och använder verktgen rätt. Men vi får se! Det kanske går jättebra!

Tack för hjälp hittills här på forumet! Fantastiskt bara att veta att ni finns här! Och att läsa i andras trådar har också varit jättemycket värt.

kram,
Nena
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Härligt, och mycket bra jobbat! :lol:

Om du inte tror att din äkta hälft kan upprätthålla attityden så kan ni skuta på hans läggning så kommer han i ett senare skede för han är mer förbered, men tror du att kan kan så, go for it! :wink:

Lycka till!

//Malin
Nena

Inlägg av Nena »

Andra natten i rad som han sov hela natten. Jag är så glad över det!

Jag är också glad vöer att det gick superbra i går när pappan tog dag-"nattningarna" och det hade gått jättebra båda gångerna!

I kväll ska vi ha gäster och det ska bli spännande att de hur det går att lägga när det är folk hör som han inte är van vid. Vi bor i en trea så de kommer vara nära inpå hans rum. Något särkilt jag ska tänka på/göra annorlunda?

Det jag funderar mest kring i det här skedet av kuren (7 dagar in) är hur länge ska jag vänta med att ramsa när han är missnöjd efter läggning? Det vanlig aär att jag lägger honom tillrätta, kort-kort solfjäder (annars protesterar han), ramsar och går ut. Så fort jag börjar ramsa brukar han protestera några sekunder, men hinner tystna innan ramsan är slut. Sen är det vanligtvis tyst några minuter innan han protesterar igen. Då tycker jag det är svårt att veta om jag ska ramsa eller låta honom vara. Om jag låter honom vara ifred - hur länge ska jag vänta? Förstår att det också beror på HUR han protesterar. Det är oftast inte så att han skriker upp sig och blir hysterisk men han gråter och låter trött/ledsen.

Känner mig också osäker på solfjädern...

kram,
Nena
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"