Hej alla glada!
Nu måste jag åter vända mig hit för tips o idéer om min lille son som börjat krångla på nätterna efter en låååång period av lugn och harmoni.
Det började för tre tre veckor sedan då han helt plötsligt en kväll fick för sig att han inte ville sova då vi gav honom gonattramsan och gick ut (såsom vi alltid gjort och som funkat klockrent). Flög upp som en raket och skakade galler och vrålade, första natten en hel timme innan han gav upp, följande kvällar (i tre veckors tid) endast några minuter, men ändå....han var liksom tvungen att protestera.
Sen en kvälll bara slutade han, och nu är vi tillbaka på fridfulla läggningar igen.
Men NU, sedan två nätter tillbaka sover han jätteoroligt, inatt vaknade han 5 ggr varav tre bara med lite småjämmer och gnöl (vi låg bara och lyssnade på honom, och gjorde inget), och två gånger med STORA protester. Står upp i sängen och vrålar såååå ARG. "Komma upp" "Vill inte sova" "Inte kul att sova", o.s.v. Först låter vi honom hållas, men efter ett tag ger vi honom första ramsan, varpå han blir fullkomligt vansinnig (liksom ÄNNU argare) och tar i ännu mer. Avvaktar tills vi känner att han inte lugnar sig, eller går ner i varv, ger honom ytterligare ramsa, avvaktar ännu längre...Blev nog en fyra ramsomgångar innan han till slut la sig och låg och jämrade sig ett tag innan det blev tyst.
Kan berätta att vi har kolmörkt i rummet, så inga intryck här inte.
Han verkar för övrigt vara inne i en mer ifrågasättande och protesterande period. Protesterar mot det mesta, vill inte gå ut..., vill inte gå in, vill inte göra si, eller så...Man blir lite matt då det mesta inte verkar passa....
Vad är era råd? Ska vi bara framhärda med ramsan som vi gjort, med förhoppning om att han återigen ska inse att det fortfarande är samma regler som gäller. Eller ska vi ändra nåt? Vi har verkligen inte ändrat någonting, så vi förstår inte vad detta kommer ifrån....Är det "normalt" att de beter sig så här i perioder?
Tacksam för råd! Kram
Vadan detta?? Tvååringen trotsar på nätterna?
Hej
Den här tråden är som skriven till dig, tror jag
!
Läs den och berätta vad du tycker!
Kram!!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Den här tråden är som skriven till dig, tror jag
Läs den och berätta vad du tycker!
Kram!!!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=13298
Okej, det kändes som om väldigt mycket stämde överens med vår lille man. Förtrots alltså....ja, nån form av trots har jag förstått att det handlar om.
Frågan är nu hur vi hanterar honom...
Jag har nu i allafall börjat tänka på att vara VÄLDIGT sparsam med ramsan, eftersom han faktiskt är så stor att han VET vad som gäller. Och ramsan gör honom bara mer arg, och då är det lika bra att lägga ner argumentationen.
Vi ger honom kanske 1 ramsa bara för att markera, men sen ska det till VÄLDIGT upprörda skrik för att han ska få ramsan igen. Tycker att detta funkat lite bättre de sista dagarna, även om han inte på något vis accepterat faktumet och lägger sig ner vid ramsan, utan protesterar vidare. Men han gör ingen långbänk av det hela, utan ligger en stund och muttrar.
Men igår så hände nåt väldigt spännande
Då han vaknade efter bara ca 1 timme på sin middagslur (sover i regel 1,5-2 h) och jag gav honom ramsan efter ett tag när han inte verkade lugna sig. Då blev han så fly förbannad rent ut sagt att han hävde sig ur spjälsängen. Rätt var det var hörde jag steg och nån som ryckte i handtaget - höll på att få dåndimpen!!
Jag bar tillbaka honom, men han försökte om och om igen, och var såååå arg. Till slut (efter ca 20 min) och 2-3 inrusningar då jag sett genom nyckelhålet att han varit på väg ur igen, så blev det tyst.
Och imorse då han vaknade ca 15 min innnan klockan ringer, så gjorde han om samma sak. Trodde beckmörkret i rummet skulle hindra honom, men icke då.....så han fick komma ut (förmodligen fel, jag vet, men jag blev så paff, och det var snart dags att gå upp).
HUR HANTERAR JAG DESSA URHOPPNINGAR I DETTA LÄGE??? Känns som om goda råd är dyra nu, för det står nog inte på länge innan han får för sig samma saker när klockan är halv 6 på morgonen.....
Har läst lite om hur man ska sätta sig på en pall mitt i dörren och snabbt som vesslan bära tillbaka, men det känns rätt svårt kl 06.45 på morgonen och man måste få kidsen i ordning i rimlig tid.
Frågan är nu hur vi hanterar honom...
Jag har nu i allafall börjat tänka på att vara VÄLDIGT sparsam med ramsan, eftersom han faktiskt är så stor att han VET vad som gäller. Och ramsan gör honom bara mer arg, och då är det lika bra att lägga ner argumentationen.
Vi ger honom kanske 1 ramsa bara för att markera, men sen ska det till VÄLDIGT upprörda skrik för att han ska få ramsan igen. Tycker att detta funkat lite bättre de sista dagarna, även om han inte på något vis accepterat faktumet och lägger sig ner vid ramsan, utan protesterar vidare. Men han gör ingen långbänk av det hela, utan ligger en stund och muttrar.
Men igår så hände nåt väldigt spännande
Jag bar tillbaka honom, men han försökte om och om igen, och var såååå arg. Till slut (efter ca 20 min) och 2-3 inrusningar då jag sett genom nyckelhålet att han varit på väg ur igen, så blev det tyst.
Och imorse då han vaknade ca 15 min innnan klockan ringer, så gjorde han om samma sak. Trodde beckmörkret i rummet skulle hindra honom, men icke då.....så han fick komma ut (förmodligen fel, jag vet, men jag blev så paff, och det var snart dags att gå upp).
HUR HANTERAR JAG DESSA URHOPPNINGAR I DETTA LÄGE??? Känns som om goda råd är dyra nu, för det står nog inte på länge innan han får för sig samma saker när klockan är halv 6 på morgonen.....
Har läst lite om hur man ska sätta sig på en pall mitt i dörren och snabbt som vesslan bära tillbaka, men det känns rätt svårt kl 06.45 på morgonen och man måste få kidsen i ordning i rimlig tid.
Hej igen!
Jag tycker du verkar ha helt rätt strategi med er lille förtrotsare, vad bra att du fick hjälp av länken
Hoppur sängen är inte kul, men vanligt
Skickar dig ännu en länk, där du kan få lite tips!
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
Vad tror du om den?
/Mia
Jag tycker du verkar ha helt rätt strategi med er lille förtrotsare, vad bra att du fick hjälp av länken
Hoppur sängen är inte kul, men vanligt
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=9967
Vad tror du om den?
/Mia