Kanonstart, men har några frågor om natt två

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Hanna Riberdahl

Kanonstart, men har några frågor om natt två

Inlägg av Hanna Riberdahl »

Hej,

Införde igår SHN och vi har med stor framgång genomfört natt 1 och dag 1 (än så länge). Tuva, som är 8 månader, la sig snabbt tillrätta och endast några kort buffar behövdes för att komma till ro. Sedan skrek hon visserligen när jag lämnade rummet men det tog bara 30 min för henne att somna med 3 korta buffar som hjälp. Sedan sov hon till 01.45 i ett sträck (önskar att jag kunnat det med). Endast korta buffar behövdes efter det, det längsta tiden det tog att natta om henne var 40 min. Två gånger behövdes bara en kort buff och sedan två x 4 ramsor, dvs totalt 5 minuter. Mellan 6-7 var värsta stunden, men hon har varit van att äta nattmål fram till nu. Dagen har förflutit som planerat utan några problem. Hon har sovit när hon ska, så länge som planerat och ätit bra. SÅ SKÖNT. :D

Nu mina frågor om natt två:
Jag buffar henne kort innan jag säger ramsan och går ut vid läggning. Som jag förstått det är sedan målet att inte gå in alls och buffa under natten utan hålla sig untanför och köra ramsen. Stämmer det?? Jag skall bara gå in om hon jobbar upp sig i panik?? Är det ok att när hon sedan sover gå in och se om hon ligger bra och har täcke på?

Angående bekräftelsen så gav jag henne den ca 1½ minuter efter att hon lugnat sig med ramsan och hon protesterade ett par gånger. Jag försökte lyssna till andhämtning och när hon började andas lugnare bekräftade jag - är det rätt?

Natt 3 är det meningen att pappa skall ta över - nu är det så att Tuva är extremt mammig. Hon vägrar ta välling från pappa, däremot har han fått henne att sova efter att jag gett henne. Är det ok att jag ger henne vällingen om hon konstrar, att vi sedan tillsammans piggar upp henne och får henne på bra humör och sedan lämnar rummet tillsammans med hennes syskon så att pappa kan lägga? Eller måste hon ta vällingen från den som skall lägga??

Från en som har stora förhoppningar inför natt 2.
Hanna, mamma till Alva 5½, Malte 3½ och Tuva 8 mån.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej! :D

Du får jättegärna fortsätta i din gamla tråd. Det gör inget om du anser att rubriken inte stämmer. Så får vi liksom följa just ditt "case" i alla turer. Så om du tycker det är ok, så svarar jag dig i första tråden.

/Tinis
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"