Hej,
Min son sov ganska bra tidigare, men vi bestämde oss för att kura honom i alla fall - för att få mer kontroll och framförallt för att han sov för lite trots nätter om sex-nio timmars sträcksömn.
Inatt började jag kura honom, och höll på cirka 30 minuter med tillrättaläggande och buffning, ramsade, bekräftade etc innan han somnade. Sen dess (2045) har han bara vaknat en gång, och då la jag honom tillrätta, ramsade x4 på väg ut, påminde och bekräftade en gång (ingen buffning alltså) - han somnade om.
Säkert många som tycker jag har det lätt, och jag är böjd att hålla med. Nu till min fråga: eftersom han blir buffad så lite, och får höra ramsan så lite (han sover ju!), kommer det att fungera lika bra? Eller ta längre tid? Bara en stilla undran.
Lasse
Stilla undran
-
Nancy
Re: Stilla undran
Hej och välkommen till forumet
Tycker att du skall vara nöjd med det hela och inte oroa dig alls.
"Buffning" är definitivt inget "måste" utan ett verktyg att ta till innan barnet tagit till sig ramsan ordentligt. Successivt tonat du ner buffningen och koncentrerar dig på ramsan istället. Ramsan fungerar sen lika lugnande som buffning men ännu bättre vill jag lova. Genom ramsan kan du ju hålla det du vill lära barnet -att det kan somna och somna om på egen hand utan din inblandning.
Mitt råd blir att fokusera på ramsan framöver och konsekvent säga den x4 på väg ut från rummet varje gång det är dags för natten. Jag lovar att det kommer att fungera utmärkt om bara du tror det också
Lycka till
Jag blir riktigt glad att höra att det går så "lätt". Varför kan inte livet få vara det ocksåZim skrev:eftersom han blir buffad så lite, och får höra ramsan så lite (han sover ju!), kommer det att fungera lika bra? Eller ta längre tid? Bara en stilla undran.
"Buffning" är definitivt inget "måste" utan ett verktyg att ta till innan barnet tagit till sig ramsan ordentligt. Successivt tonat du ner buffningen och koncentrerar dig på ramsan istället. Ramsan fungerar sen lika lugnande som buffning men ännu bättre vill jag lova. Genom ramsan kan du ju hålla det du vill lära barnet -att det kan somna och somna om på egen hand utan din inblandning.
Mitt råd blir att fokusera på ramsan framöver och konsekvent säga den x4 på väg ut från rummet varje gång det är dags för natten. Jag lovar att det kommer att fungera utmärkt om bara du tror det också
Lycka till