Hej, hej!
Är inne på min femte dag av SHN-kuren och har lite funderingar efter natten. Inatt vaknade hon upp ett antal gånger, men somnade om själv. Bra tycker jag - normalt? Jag behövde vid två tillfällen gå upp och ramsa hon somnade även då om. Kl. 06:00 vaknade hon och då bad jag min man ta över. Är detta ok? Måste samma person ramsa sig igenom en natt eller kan man stötta varandra och variera när det blir flera uppvak? Hon somnade om efter 20 min. och sov till 07:00 då vi var tvungna att väcka henne. När man ramsar, ska man alltid ramsa fyra gånger? Läggningen är fortfarnde lite jobbig. Hon blir ledsen och har svårt att komma till ro. Är det normalt att detta tar lite tid? Jag antar och hoppas att man så småningom bara kommer att kunna lägga henne, säga ramsan en gång och sedan få en hel natts sömn. Hur länge dröjer detta? Sånt man ligger och funderar på när man inte kan somna om...
Hej svejs! / mamma K.
Samma persom som ramsar hela natten?
Samma persom som ramsar hela natten?
mamma till Lovisa född juni -07.
Hejsan!
Jag tycker att det går utmärkt att ni löser av varann om ni känner att orken tryter, det är attityden som är den viktiga bakom ramsan.
Det tar olika länge för barn att lära sig sova hela nätter, mycket beror på hur mycket dom ömma klarar av att backa och ge förtroendet till den lilla att hon kan ta hand om uppvaken själv. Så det viktigaste för att barnet ska kunna göra framsteg är att dom ömma kan göra baksteg, dvs backa med verktygen.
Jag tycker att det går utmärkt att ni löser av varann om ni känner att orken tryter, det är attityden som är den viktiga bakom ramsan.
Det tar olika länge för barn att lära sig sova hela nätter, mycket beror på hur mycket dom ömma klarar av att backa och ge förtroendet till den lilla att hon kan ta hand om uppvaken själv. Så det viktigaste för att barnet ska kunna göra framsteg är att dom ömma kan göra baksteg, dvs backa med verktygen.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12