Snart 9 år och svårt att somna

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Linnan

Snart 9 år och svårt att somna

Inlägg av Linnan »

Ja så är det nu med denna lilla(stora) dam.
Jag har letat i barnaboken men inte hittat rätt fast jag har för mig att där står något om just detta. Var och varannan kväll drabbas hon av rädsla för att någon ska då, eller hon själv. Eller så har hon hört vuxna prata om något hemskt, sagan var sorglig och så vidare. Gråt och tandagnissel. :cry:

Jag har gett henne de få redskap som jag själv känner till: tänka på trevliga saker, skratta innan sänggåendet, be tacksamhetsbön, prata om positiva saker om dagen och morgondagen.

Ändå gråter hon och har svårt att somna. Finns det något mer att göra?

Igår blev jag sur :oops: när hon satte igång igen, berättade småirriterat att jag behöver egen tid på kvällen... men att jag förstår och också hade svårt att somna ibland när jag var liten och nu med ibland. Jag försöker vara förstående men tyvärr räcker jag inte ända fram ibland, suck. Önskar att jag var mer empatisk...

Ikväll bestämde vi att hon skulle sova i småsystrarnas rum men hon hade varit lessen endå, jag var inte hemma vid sänggåendet. Deras pappa hade blivit irriterad. Det är tyvärr så. Efter läggags vill vi stänga ner föräldraaktiviteten lite grann. Det är okej att vara orolig iblan och ligga och prata ibland, men inte när det börjar hända var och varannan kväll...

Någon med liknande erfarenheter?

(Jag kunde inte skriva i sömntråden, men det går bra att flytta inlägget om det inte ska vara här.)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Linnan!
Och jag ber så hemskt mycket om ursäkt - min uppgift som hjärtebarnskontrollant går ut på att hålla koll på det här forumet, och inte låta något inlägg stå obesvarat, och så har jag HELT missat ditt :oops:

Kan du börja med att läsa den här tråden?!?
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=12868

Hör av dig igen, så får vi höra om du fick lite tips därifrån!

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "