Lyfter på huvudet vid läggning på mage

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Lyfter på huvudet vid läggning på mage

Inlägg av Kristin »

Hej!

Vår son ligger ännu inte ”pladask” när vi lägger honom på mage i sängen (magläget är sedan några dagar tillbaka helt nytt för honom). Hur stor vikt skall vi lägga vid detta?

Skall man stå kvar och ”hålla fast”/solfjädra honom tills han gör det? Ibörjan skrek han en hel del när magläget introducerades och det är väl i sin ordning. Många frågor på en gång. Han har ju alltid sovit på rygg… Solfjädern har varit effektiv i detta läge. Nu gör jag så att jag lägger honom till rätta (några gånger t o m) och går sedan ut med ramsan. Jag har inte brytt mig om att han sträcket upp huvudet så länge han inte skriker (gnälla kan han göra men det ignorerar jag). Så här efter några dagar på mage vet jag att HAN vet att han skall lägga ned huvudet.

Vad finns det för "faror" med att ha pojken på mage under dagslurar och på rygg under natten? Plutten sover hela natten på ryggen utan problem.

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
JH

Inlägg av JH »

Elsa lägger sig aldrig platt ner! :twisted: Vi har slutat att försöka lägga tillrätta för hon vill "hålla på lite" - lyfta huvudet, ställa sig på alla fyra och gunga :D , sno runt en stund. Sen lägger hon sig själv tillrätta och somnar :sleep:

Jag brukar gå in innan vi lägger oss och se så att hon inte ligger helt tokigt, då lägger ja henne tillrätta då istället.

Angående rygg ppå natten och mage på dagen så vet jag inte, men jag tror att han snart vänjer sig vid att sova på mage på natten också! Å andra sidan så funkar ju ryggläge för er så.... :-k
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
wicky
Kontakt:

Inlägg av wicky »

Samma här - Erik lyfter upp huvudet och följer mig med blicken tills jag går ut, sen är det en stunds gnölande och stånkande då han ska lägga sig tillrätta. Ibland är det lite mer skrik men i de flesta fall räcker det med att ramsa utanför rummet och någon gång får jag gå in och lägga tillrätta igen.

Så du behöver nog inte oroa dig för att han inte kommer till ro direkt. :)

Vad gäller ryggläge så är min egen erfarenhet att Erik sover mycket bättre sedan vi introducerade det och han har sedan dess alltid sovit på mage, men sover din plutt bra på rygg på natten så...det enda jag kan komma på är väl diskussionerna huruvida huvudformen kan påverkas av ryggläget + den motoriska träningen som Anna talar om i barnaboken, men det har iofs inte med sömnen direkt att göra.
Mamma till Erik, f?dd den 17 augusti 2004.
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Kristin, det viktiga är inte att han ligger kvar precis som du lägger ned honom. Det viktiga är att du lägger honom tillrätta på samma sätt varje gång du lägger honom. Sträcker ut benen, upp med armarna och huvudet åt sidan. Det fungerar till slut som en signal till lilla barnhjärnan att det är dags att sova.
Om han sen vill ligga och kika lite innan han somnar så låt honom göra det, det ska ju du inte ens se för du är ju inte där när han somnar :wink: Lägg till rätta vänd och gå ut med ramsan. Vad han gör sen innan han somnar är hans sak så länge han inte ligger och blir ledsen.
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
kokos

Inlägg av kokos »

De flesta barn ser nog ut som små sälar när de ligger på mage. Upp med huvudet för att kolla läget. Det är ingen fara. Det är bara bra magträning.

Lägg ner honom på mage och bry dig inte så mycket om att han knölar. Lägg tillrätta: benen raka, armarna upp, huvudet åt höger. Jag brukar sedan solfjädra en kort liten stund innan jag går ut med ramsan: bara för att markera att "nu ska vi stanna så här liggandes för det är ju så skönt". Sen går jag ut med ramsan.

Vet du: jag minns inte ens när han var ledsen sist vi la honom. Och han somnar sen lite hur som helst. På tvären, uppe på täcket, gärna uppepå sin mjukiskanin. Efter 10 minuters tystnad går jag in och rättar till: tar bort kaninen under honom och lägger den bredvid och ser till att han ligger på mage.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Louise

Inlägg av Louise »

Jag lägger alltid pluppen tillrätta på mage. Sedan kryper han runt, reser sig och står en stund, sitter en stund, kryper runt för att slutligen lägga sig ner och somna. Det brukar ta 3-7 minuter innan han har motionerat klart och lagt sig för att sova. Sällan skrik, utan lite småprat, glatt tjoande, någon enstaka gång lite gnöl.
Efter 10 minuters tystnad kollar jag läget: lägger tillrätta och lägger på filten och sätter på larmet.
Louise
Pojke juli 2004. SHN september 2004.
Flicka f?dd oktober 2000.
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"