Funderar så på hur jag ska hjälpa min son att sova bättre på nätterna. Han läggs vid 19.30-20.00 och "sover" till 04.45-06.00 men mellan det så vaknar han 5-10 gånger varje natt för att han tappat nappen. Har läst att barn över 4 månader inte ska behöva ha napp, fast i barnaboken så stod det att det var lämligt att sluta vid 6 mån, för efter det ska sugbehovet vara så gott som borta. Vi provade att vagna bort nappen för ett par veckor sen (när han var 4 mån), men gav upp. Första natten var helt ok, han vaknade 5 gånger, men somnade snabbt om igen. Jippi det här kommer bli lätt tänkte jag. Andra natten blev svårare och tredje natten var hemsk, han bara gallskrek! Så då stod jag inte emot längre och tänkte att han kanske har ett stort sugbehov ändå. Man har ju läst att det ska gå bättre för varje natt, här blev det tvärtom. Vi satte igång att vagna så fort han pep, vet inte riktigt hur det var tredje natten, då sambon hade honom, han kan vara lite seg på att vakna. Kan det ha varit felet? Att han hann börja skrika upp sig?
Vi ska åka till Thailand i början av november och vara borta 2 veckor, sen ska vi flytta i mitten på december och han ska då få ett eget rum.
Är lite orolig för hur hans sömn ska påverkas av tidsomställningen och känner att antingen så får han ha lärt sig att sova ordenligt utan napp innan vi åker eller så får avvänjningen bli när vi kommer hem.
När är det bäst att starta nappavvänjningen?
Är det bäst att ha vänt honom av med nappen innan han får ett eget rum eller är det lika bra att ta båda sakerna på en gång?
Sover dåligt för nappen
Sover dåligt för nappen
Mamma till Ted född 3:e juni-07
-
Antonias mamma
Jag skulle välja att flytta honom till eget rum, ta bort nappen och genomföra SHN-kur samtidigt. Allt med start samma kväll alltså. Och m.a.o vänta tills efter resan och flytten - och tills ni är väl pålästa och förberedda 
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia
, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus
, född 17.8.08, kurad 1/09
www.sandsdrommar.com
Antonia
Amadeus
www.sandsdrommar.com
nappen är borta
Nu har vi kört kuren sen i torsdagsnatt, var egentligen inte meningen att vi skulle börja, men jag blev så trött på honom när jan vaknat 4 gånger innan kl 02.00. Tänkte att han få somna om själv helt enkelt, vilket han har gjort flera gånger förut. Men det blev segt och jag fick gå upp och buffa honom, men lyckades få honom att somna om utan nappen (efter 45 min) och sen sov han ända till 05.00. Dagen gick kanon, han somnade alla 4 gångerna, utan besvär och sov gott, lyckades sova över 45-min skarvarna!!! Nästa natt blev jobbig, inte mycket sömn. Men nu vaknar han 2-3 gånger/natt, men somnar om med ramsan så otroligt skönt!!! Inatt är första natten på en månad som jag sovit riktigt bra.
Ett problem har dock uppstått, han skriker jättemycket när vi lägger honom. Ska man göra på samma sätt, som vi gjorde på nätterna? Buffa och köra dagramsa? Nu är det hemskt att lägga honom, det kan ta 45 min innan han kommer till ro.
Ett problem har dock uppstått, han skriker jättemycket när vi lägger honom. Ska man göra på samma sätt, som vi gjorde på nätterna? Buffa och köra dagramsa? Nu är det hemskt att lägga honom, det kan ta 45 min innan han kommer till ro.
Hur är det med skrattet till go natten?
Alltså började ni kuren mitt i natten eller förstod jag fel?
För i så fall tycker jag ni kan börja om kuren på natt 1, redan från kvällen så han verkligen får till läggningarna. Alltså kur natt 1 buff vid först pip, sedan natt två ska ramsan börja ta över mer.
//Malin
Alltså började ni kuren mitt i natten eller förstod jag fel?
För i så fall tycker jag ni kan börja om kuren på natt 1, redan från kvällen så han verkligen får till läggningarna. Alltså kur natt 1 buff vid först pip, sedan natt två ska ramsan börja ta över mer.
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Tack för ett snabbt svar. Jo, vi började mitt i natten. Vet att det inte var rätt
men var så trött på allt gnäll varje natt. Jag hade ju tänkt att vänta ett tag med att sluta, men eftersom han skrek upp sig så väldigt ville jag inte ge honom nappen, för då vet han att om han skriker så kommer nappen.
Sen gick som sagt första dagen jätte bra, jag bara la ner honom och sa att det var dags att sova. Inför natt 2 började han skrika när vi lägger ner honom och har sedan fortsatt med det varje gång vi lägger honom. När han väl sover så sover han oftast bra (bättre än med nappen).
Det jag gör nu är att jag lägger honom till rätta och säger: "Nu ska vi sova, sov så gott" och sen får jag börja buffa för han skriker som en stucken gris. Han tystnar och jag säger ramsan 4 gånger på väg ut ur rummet , men hinner inte ut innan nästa skrik kommer. Ska jag hela tiden gå tillbaka och buffa tills han blir tyst och sen gå ut med ramsan?
Sen gick som sagt första dagen jätte bra, jag bara la ner honom och sa att det var dags att sova. Inför natt 2 började han skrika när vi lägger ner honom och har sedan fortsatt med det varje gång vi lägger honom. När han väl sover så sover han oftast bra (bättre än med nappen).
Det jag gör nu är att jag lägger honom till rätta och säger: "Nu ska vi sova, sov så gott" och sen får jag börja buffa för han skriker som en stucken gris. Han tystnar och jag säger ramsan 4 gånger på väg ut ur rummet , men hinner inte ut innan nästa skrik kommer. Ska jag hela tiden gå tillbaka och buffa tills han blir tyst och sen gå ut med ramsan?
Glömde att säga att vi brukar se till en skrattstund innan det är dags att sova.
Är det bästa nu alltså att vid varje läggning buffa direkt vid första pip och sen gå ut med ramsan. var det så du menade? För det är lika mycket skrik vid läggningarna på dagen som inför natten.
Är det bästa nu alltså att vid varje läggning buffa direkt vid första pip och sen gå ut med ramsan. var det så du menade? För det är lika mycket skrik vid läggningarna på dagen som inför natten.
Hejsan.
Första kurnatten är det buffning vid först pip och jag tycker att ni ska starta om lite, eftersom ni faktiskt missade en viktig bit, första läggningen som brukar ta lite tid, men där finns även nyckeln till resterande kurdelen så att säga.
Samma sak gäller även för föra lurarna första dagarna, då buffar du till barnet är helt sömntung i kroppen, andra dagen tar ramsan över mer osv
//Malin
Första kurnatten är det buffning vid först pip och jag tycker att ni ska starta om lite, eftersom ni faktiskt missade en viktig bit, första läggningen som brukar ta lite tid, men där finns även nyckeln till resterande kurdelen så att säga.
Samma sak gäller även för föra lurarna första dagarna, då buffar du till barnet är helt sömntung i kroppen, andra dagen tar ramsan över mer osv
//Malin
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12