Vill gärna höra andras erfarenheter av detta:
Om man etablerat ett schema för dagssömnen och barnet sover på mage i vagnen, hur gör man då med följande "problem":
När man åker bil och barnet sitter i babyskyddet/bilstolen. Inget magläge... Funkar det ändå när schemat är riktigt etablerat?
Byte till sittdel på vagnen: Samma fråga här, kan barnet sitta kvar om sova på rygg när man har ett fast schema? Eller vänder man när barnet somnat? (de flesta "duovagnar" med sittdel på har ju fullt liggläge) Om barnet har sele på sig i sittposition? Krångel, krångel...
Vill gärna att andra delar med sig av erfarenheter här!
P.S. Jag har ju en annan tråd som handlar om min pojke, men jag valde att skapa en ny eftersom jag anser att detta handlar om något mer allmänt!
resonemang kring att sova på mage i vagn, bilfärder m.m.
resonemang kring att sova på mage i vagn, bilfärder m.m.
Hugo född 070713
-
Gäst
Hej!
Jag brukar oftast åka med bilen nånvrt just när det är "sovpass" och det brukar inte erbjuda några problem.
Om barnet sover i bilen "när det inte skall sovas"
så kan jag förkorta nästa pass eller senare lägga kvällen, vilket det nu är som känns mest rimligt.
Vad gäller vagn så har båda mina kunnat somna på rygg, även om jag också kan snabbt vända dem på mage om det rör sig om ett längre sovpass. Nu är ju min äldsta såpass gammal att han inte sover alls på dagen längre
, men oftast handlade vagnsovande om att begränsa antalet synintryck! 
Jag brukar oftast åka med bilen nånvrt just när det är "sovpass" och det brukar inte erbjuda några problem.
Vad gäller vagn så har båda mina kunnat somna på rygg, även om jag också kan snabbt vända dem på mage om det rör sig om ett längre sovpass. Nu är ju min äldsta såpass gammal att han inte sover alls på dagen längre
Och mina inbitna magsovare har sovit på mage även i sittvagnen. Så det går också. MED sele på. Happ.
Däremot har den stora aldrig kunnat sova någon vettig lur när vi kört långresor. Han vaknade ofelaktigt efter 35 minuter och var vansinnig för att han satt upp
. Lilltufsan har inte färdats i bil under några långlurar, så med henne vet jag inte. Tror dock på att skärma av synintrycken - även i bilen - om det ska sovas.
Kram Ewa
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04
& Lilltufsan född feb -06