Ta upp och rapa?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Ninapn

Ta upp och rapa?

Inlägg av Ninapn »

Har precis kurat vår nya lilla pojke, fyra månader. Vi hade denna gång även lagt en bra grund med SM, men den räckte inte riktigt så vi körde en liten kur också. Precis som med storebror har det på det stora hela taget gått strålande, och redan tredje natten sov han som en stock tolv timmar 8) . Följande läggningsproblem har dock uppstått både kväll tre, fyra och fem:

Glad , lugn och mätt bebis skrattar till godnattet, säger hejdå till lampan och läggs raskt och sakligt med snabb solfjäder och ramsa på vägen ut. Så långt allt väl. Sedan börjar ett klagande skrik som snabbt eskalerar till snudd på hysteriskt vrål :cry: (och detta är ett barn som normalt är lugnt som en filbunke). Första kvällen det hände så gick jag in och försökte buffa och solfjädra men han blev bara mer rasande och förtvivlad ju mer jag försökte. När hans lilla röst nästan bröts så tog jag helt enkelt upp honom, det kändes rätt. Och bums kommer världens rap! Och så riktigt kände man hur han slappnade av i hela kroppen. Så jag lade honom igen med snabb solfjäder och ramsa, och då nynnar han nöjt sig själv till sömns på någon minut :D .

Problemet är att nu har precis samma grej hänt tre kvällar i rad - verkligen inget bra mönster! Känner hur vargen står och nosar i dörren varje gång... Och då har jag ändå verkligen ansträngt mig för att han ska rapa ordentligt innan! Men det verkar som om en liten minirap gärna dröjer sig kvar :?

Någon som har några tankar/tips?
Mamma till två ljuvliga pojkar födda sep 2005, resp juni 2007
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Hej på dig!

Fråga: hur tätt in på sin natt äter han? En så stor gosse kan gott äta en hel halvtimma innan läggning och då har du bättre chanser att få honom färdigrapad och klar innan läggning. :wink:

Vidare: ammar du eller ger du flaska? Om flaska vill jag tipsa om DOCTOR BROWNS flaskor - de har en speciell inbyggd funktion som skall förhindra kolik - dvs att just luft hamnar i magen. :idea:

Om du har fortfarande problem med raparna och du misstänker att det är det som får honom att illvråla så skulle jag

:arrow: gå in snabbt och sakligt, ta upp på axeln, skumpa rumpan ett par extra tag för att kolla om det handlar om rap, om inte, så vet du ju DET, för du har kollat...

:arrow: lägg ett par telefonkataloger under huvudändan av sängen så att han ligger lite i uppförsbacke! :D Då har jag märkt att mina har lite lättare att få ur sig kvarhängande rapar... :wink:

Som sista detalj vill jag påminna dig om att;

inte fastna i kurverktygen. :wink: Och när du går in går du in för att genomföra inte för att försöka! :D Lyssna på gossen och din egen magkänsla! Då blir det rätt! :wink:

Lycka till! :D
Ninapn

Inlägg av Ninapn »

Han äter ofta sin nattslurk (som ammas) ganska tätt inpå läggningen. Ska testa att ge den tidigare imorgon, det låter vettigt.

Det känns bra att göra som du säger om han skriker - gå in och kolla om han behöver rapa. Om jag själv oroar mig över det kan jag ju knappast lugna honom. Och faktum är att han för det mesta är hur lugn som helst, redan andra kur-natten somnade han snällt själv utan ett pip med bara ramsa:lol:

Tack för snabb respons!

PS: Surfade in på din blogg - härlig, underhållande och inspirerande läsning! Finns det någon bok om Active Parenting som du kan rekommendera?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D :oops: :lol:

Vi fick en kursbok som heter "Aktivt Föräldraskap idag" av Michael H. Popkin

men sök på nätet! Det finns säkert fler böcker, kanske på engelska! :)

Kul att du gillade bloggen - och lycka till med matning samt rapning! Så vill vi ha rapport, alla... 8)

Jag tycker att Af-boken och barnaboken kompletterar varandra väldigt bra - så jag rekommenderar s.k. "parallell-läsning"... :wink:
Ninapn

Framsteg

Inlägg av Ninapn »

Tänkte bara avlägga rapport:)

Ikväll somnade han utan upptag och rap! Man märkte att han redan vant sig vid denna procedur, så han var ganska ilsk först, men efter lite buff och några ramsor tystnade han (fast det tog sina modiga tio minuter, aj vad det skär i hjärtat :cry: , även om jag vet att det är rätt...) Oj, nu ropar han igen! Återkommer...

Han somnade om själv :lol:

Tack för hjälpen, ska absolut beställa boken. Ha det bra :heart:
duggan

Inlägg av duggan »

Toppen! :thumbsup:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"