Hon vaknar jämt för tidigt

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Mymlan

Hon vaknar jämt för tidigt

Inlägg av Mymlan »

Hej!

Och först tack för sidorna och forumen, vi har gjort kuren med hjälp av dessa och det har lyckats över alla våra förväntningar (även om vi -eller jag- hade lite svårt i början att inte bli "hängande" på buffning elle vid dörren :oops: ). Och sen ursäkta mina språkfel, jag har bara läst svenska i skolan - och det var länge sen. :wink:

Så nu sover vår lilla Anaïs bra, hon somnar snabbt kl 20 och meningen är att hon ska sova tills 7.30 (det var tiden hon vaknade vanligtvis innan kuren, så därför läggde vi in denna tid i schemat). Men det gör hon alltså inte. Först var det några väkcningar vid 4 tiden, men de har nu fallit bort. Däremot vaknar hon mellan 6 - 6.30 och även om vi får henne att somna om (med ramsan, någån gång buffning) så vaknar hon igen efter 10 minuter osv. ända tills vi tar up henne - och då är hon faktiskt ganska rödögd på grund av sin gråtande. :( Och speciellt jag blir lite trött av att dagen börjar vid sextiden (pappan går tillbaka till sängs efter väckningen :roll: )

Ska det gå över med bara ramsandet? Det var fyra veckor sen vi började med kuren. Pappans idé var att lägga henne lite senare, men det tror jag inte är bra idé alls (han läser inte svenska -eller finska - så har bara läst "cheat sheet" på engelska och är inte så påläst). Anaïs har ofta sovit hela 3 timmar (1,5+1,5) på dagen, kanske är det för mycket? Det är bara så skönt att hon sover så bra, man hinner göra mycket. :oops:

En sak jag funderar på är förstås faktumet att hon är prematur, alltså över ett år enligt kalendern men bara 10 månader i "utveclingsålder". Så hur mykcet sömn behöver hon egentligen? Och så är jag lite rädd att hon faktiskt kan vara hungrig när hon vaknar, hon är jätte mager (har alltid varit) och även om hon nu äter mer än någonsin och får gröt och mjölk (jag ammar fortfarande) på kvällen så är hon mycket ivrig att få morgonmjölken.

Nå, nu blev det jättelångt. Tack om nån tar sig tid att svara!
Helsingfors-mamma till finsk-fransk Anaïs 19/09-06 född i vecka 28+2
Lua

Inlägg av Lua »

Hej och varmt välkommen :!:

Det är nog så att hon sover för mycket på dagen. En 10-månaders behöver ca 14 timmar. Det är vanligt att fördela det så här: sova 12 timmars natt, 1,5 timme mitt på dagen och en 20-minuterslur på em. En 1-åring behöver ca 13,5 timmes sömn.

Om hon verkar vara en tröttis kan du ju köra på hennes "utvecklingsålder".

Vad tror du :?:

Kram Lua. :heart:
Mymlan

Inlägg av Mymlan »

Tack för svaret! :) Vi har nu förkortat andra sovpasset på dagen, men än så länge har det inte påverkat morgonen. Hoppas det ordnar sig så småningom.
duggan

Inlägg av duggan »

Kika lite i dom andra trådarna om uppvak i vargtimmen, det finns en hel del matnyttiga tips att ta till sig! Bla införa väckarklocka! :lol:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Mymlan

Inlägg av Mymlan »

duggan skrev:Kika lite i dom andra trådarna om uppvak i vargtimmen, det finns en hel del matnyttiga tips att ta till sig! Bla införa väckarklocka! :lol:
Jo, det gjorde jag (och nu har vi väckarklockan så att också hon hör den) och jag fick också tag i boken där det också fanns några bra tips för vargtimmen. Problemet är speciellt att ramsan inte alltid fungerar på natten (eller morgonen, hur man nu ser det :roll: )
duggan

Inlägg av duggan »

Hejsan!

Jag skulle vilja påsta att då är det upp till dig att få ramsan att fungera! Ett litet knep som funkar för många är att tänka att klockan är 02 på morgonen , inte en timme före morgon, det brukar göra stor skillnad att slänga iväg en sån ramsa, annars är det så lätt att man vädjar lite genom ramsan, snälla kan du inte somna om sissta timmen nu...snääälla? Typ :lol:

Så ladda med sömning attityd och sen en stor skopa tålamod! Ge en pangramsa vid första vakna pip och sen INGENTING- för på natten händer just ingenting...sen sov så gott så syns ni när klockan ringer...om det verkligt verkligt skulle bli ledset så ramsa en gång till, men inte mer. Arg får man vara, och svära över föräldrar som inte plockar upp en när man signalerar att man vill upp! :wink:
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"