efter andra kurnatten

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
camgu

efter andra kurnatten

Inlägg av camgu »

Hej!
Vi har börjat med Sova hela natten kuren efter att jag och pappan har läst på ordentligt och funderat igenom schema mm. Vi startade med att mer eller mindre följa schemat några dagar innan kuren för att se att det fungerade. De främsta orsakerna till att vi har satsat på kuren är att Anton, som precis idag är 6 månader, alltid har vaknat ofta på natten samt att han inte kan somna själv. Han brukar inte vara vaken längre stunder direkt, men däremot vaknar han väldigt ofta under natten. Detta varierar något från vecka till vecka, ibland bättre och ibland sämre, men aldrig att han har sovit en hel natt t ex (max 7 timmar i sträck ett par nätter). Han har använt napp innan kuren. Den stoppades i på natten när han vaknade, och fungerade för det mesta till mellan ca kl. 3-7 då han inte nöjde sig med nappen utan ville amma. På kvällen har han somnat i samband med amning, på dagarna somnade han genom vaggning i famnen och lyftes sedan över till korgen, då han sov vidare (om han inte vaknade vid överlyftandet) alltid i exakt 30 min. När han blev större och mer nyfiken har det blivit svårare och svårare att söva honom i famnen och till slut har jag fått gå promenader varje gång han ska sova på dagen.

Vi har alltså kört kuren i två nätter och två dagar nu, och det har gått både bra och dåligt. Jag beskriver nedan de två nätterna samt middagsluren (förmiddagslur och eftermiddagslur har skett genom promenad utomhus), och först skriver jag vårt schema:

Schema:
kl. 8.30 frukost
kl. 11.00-11.45 förmiddagslur
kl. 12.00 lunch
kl. 14.00-15.30 sova middag
kl. 15.30 mellanmål
kl. 17.30-18.15 eftermiddagslur
kl. 19.00 middag
kl. 19.45 byte till pyjamas, nattslurk, skoj
kl. 20.30 sova natt

Kuren hittills:
Natt 1:
kl. 20.40 läggning av glad Anton, buffning (20 min)
kl. 21.00 gick ut med ramsan, lite gnäll, tyst efter ca 1 minut
kl. 21.03 öppnade dörren på glänt och gav bekräftelseramsan, ingen respons. Sover redan?
kl. 22.45 Ett kort skrik, tystnade direkt, hann inte gå in.
kl.1.10 ett litet pip, tyst igen.
kl. 2.05 smågnäll, gick in, lade tillrätta, buffade kort, tystnade direkt (knappt vaken vid detta gnäll?), ramsan
kl. 2.10 ett litet pip, tyst igen
kl. 2.50 ett litet pip, tyst igen
kl. 2.55 smågnäll, lade tillrätta, buffade lite, ramsan, gnällde lite till, bekräftelseramsa när det blev tyst
kl. 4.40 ett litet pit, tyst igen
kl. 5.00 skrik, buffade ca 6 ggr, ramsar, buffar, ramsar, tyst ca 10 sekunder
kl. 5.07 skriker igen, ramsar, tystnade efter ca 1 minut, bekräftelseramsa
kl. 5.11 skrik, ramsar, ramsar, buffar (ca 10-15 ggr), ramsar, skriker, ramsar
kl. 5.20 buffar (någon minut), tystnar inte helt, ramsar, skriker vidare, ramsar, skriker, ramsar, skriker
kl. 5.30 buffar, ramsar, skriker, ramsar, buffar, ramsar, skriker
kl. 5.39 ramsar, ramsar (kl. 5.41), ramsar (kl. k.42), fortsätter skrika
kl. 5.45 buffar, tyst, ramsa, skriker (var inne 4 minuter), ramsar, ramsar
kl. 5.55-6.08 buffar (skriker länge), ramsar, skriker
kl. 6.09 skriker ledset, ramsar (lyssnar ej), ramsar
kl. 6.13-6.20 buffar tills tyst, ramsan, skriker vidare
kl. 6.22 ramsar (lyssnar ej)
kl. 6.25 ramsar (lyssnar ej), skriket avtar i styrka ett tag, skriker mer igen, ramsar
kl. 6.28-6.44 buffar (länge!), skriker mycket hela tiden, till slut tystnar nästan helt, ramsar, tystnar strax
kl. 6.46 bekräftelseramsa, tyst
kl. 8.30 väckning

Middagslur (dag 1):
kl. 14.00 buffar, ramsar (dagsramsa), skriker, kl. 14.11 ramsar, kl. 14.12 buffar, ramsar, kl. 14.18 ramsar, kl. 14.31 ramsar, kl. 14.24 ramsar, kl. 14.28-14.32 buffar, ramsar, tyst, bekräftelseramsa (ca kl. 14.35), sover!
kl. 15.45 väckning

Natt 2:
kl. 20.40 buffar, skriker lite, ramsar, skriker
kl. 20.46 ramsar, skriker
kl. 20.48 buffar, tystnar nästan, ramsar
kl. 20.54 ramsar (ingen respons på ramsan)
kl. 21.00 ramsar
kl. 21.06 buffar, ramsar, tystnar (kl 21.11)
kl. 21.12 bekräftelseramsa, tyst
kl. 6.45 ramsar, tyst efter någon sekund
kl. 6.52, kl. 6.54 ett litet pip
kl. 7.05 ramsar, ramsar igen (kl. 7.06), ramsar (kl. 7.08), tystnade, bekräftelseramsa efter ca 30 sekunder
kl. 7.30, kl. 8.10, kl. 8.11 ett pip
kl. 8.12 piper igen, ramsan, småpiper
kl. 8.15 väckning

Middagslur 2 (dag 2):
skriver ej allt (kanske börjar bli lite jobbigt att läsa vid det här laget), i stora drag:
kl. 14.00-14.23 buffar, ramsar 5 omgångar (några minuter emellan), buffar, ramsar, bekräftelseramsa
kl. 15.15-15.30 vaknar, skriker mycket, ramsar, buffar (4 min), ramsar, jättearg, tystnar nästan, går då in och "väcker" honom

Så, nätterna har gått ganska bra, främst andra natten. Processen att få honom att somna första gången för kvällen och på dagen känns som att den tar för lång tid. Dessutom kändes sista middagsluren riktigt jobbig efter att han vaknat efter 30 min och vägrade somna om. Vi känner att vi inte vet hur vi ska fortsätta. De frågor vi tänker på mest är:
* Hur mycket (ofta och länge) "får" man buffa efter andra natten? I boken skriver Anna att man bara ska ha det som kristilldelning. Anton sov ju största delen av de två första nätterna. Kan det vara så att han då behöver fler nätter för att lära sig hur buffningen och ramsan fungerar?
* Han verkar svara på buffningen. Blir tyst efter ett tag, men börjar ofta skrika direkt när jag går därifrån och ramsar. Buffar oftast tills nästan helt tyst (eller tills helt tyst). Hur länge ska man buffa?
* Ofta verkar ramsan inte ta. Har han inte förstått den? Ibland verkar den funka (som natt 2), ibland skriker han mer ( t ex dag 2), rätt ofta oförändrat skrik.
* I princip har Anton aldrig somnat efter påminnelseramsan, utan efter buffning med ramsa då jag har gått ut. Förstår han inte bara ramsan?

Ikväll är det pappan som ska ta över. Vi hoppas att det ska gå bra, men känner oss väldigt osäkra nu när vi inte har gjort lika stora framsteg som det står i boken (dvs att man nu i princip bara ska ramsa).

Vore jättebra att få tips på hur vi ska gå vidare. Vi vill så väldigt gärna att kuren ska fungera....

Hälsningar
mamma till jättegulliga men svårsövda Anton
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Hej och välkommen! :D
Grattis till ett fint jobb så här långt!

Tänk inte i termer av "att han inte förstår ramsan". Det är er uppgift att få honom att förstå och lyssna på den. Det ska ni nu göra genom att enbart använda ramsan - INTE buffa mera :idea: Fortsätter ni med det nu så är ni fast i buffningsträsket på ett ögonblick - så gör inte det!
Buffningen ÄR alltså enbart kristilldelning nu. JOBBA mer aktivt med ramsan. Lyssna av och ramsa x 6 eller x 8 om det så skulle behövas. Strunta i antal verser, gå på känsla. Följ med i hans tonart men ligg steget över i styrka. Tänk på att tiden ni väntar mellan ramsningsomgångarna ska vara längre än tiden ni ramsar.

Och:

:arrow: Ha tilltro till ramsan och er förmåga
:arrow: Ha tilltro till barnet
:arrow: Ha is i magen. Det ni gör är för sonens goda sömn!

Inför kvällens läggning: Lämna rummet med ramsan och fortsätt att gå bort från dörren. Sätt upp en mental "spärr" där ni gör det helt omöjligt för er att gå in i hans rum igen. Eftersom ni vill och SKA lugna er son måste det då ske på något annat sätt - alltså med ramsan :!:

Lycka till :thumbsup:
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
camgu

Inlägg av camgu »

Hej igen!
Tack Antonias mamma för tipsen :) . Det blev lite buffning igår trots allt :oops: . Jag förstår ju vad du skriver, men det känns så hemskt att höra när han skriker ledset och bara skriker upp sig mer och mer. Hittills blir han inte lugn förrän vi har buffat och gått ut med ramsan. Om man bara kör ramsan blir han bara mer och mer upprörd hur mycket man än ramsar. Ibland känns det lite likt 5-minutersmetoden, och det förstår jag ju att det inte ska vara, men ändå känns det inte bra. Enbart ramsan fungerar under natten. Då kan han somna om. Men på dagsluren och vid kvällsläggningen blir han inte lugn förrän vi har buffat. Hur ska vi komma ur detta? (utan att han skriker mer och mer och blir mer och mer ledsen)

/Camilla (Antons mamma som inte vill fastna i buffningsträsket men inte heller låta Anton skrika ledset hur mycket som helst)
Antonias mamma

Inlägg av Antonias mamma »

Jo, jag förstår din situation, mer än du tror. Been there, done that! Jag gjorde själv samma misstag, eftersom vi hade samma läggningsproblem. Vi kurade, ja, men ersatte nappen med buffning. Och där stod vi sen och buffade oss blåa i två månader innan vi tog tag i saken - igen... :? :shock: :-$
Nåja, detta var en parentes. Nu handlar et om ER :!:
camgu skrev:Om man bara kör ramsan blir han bara mer och mer upprörd hur mycket man än ramsar.

Då undrar jag om du kanske ramsar FÖR ofta :?: Du kanske STÖR mer än du hjälper? Låter du honom reagera? Väntar du tillräckligt länge mellan ramsorna? Lyssnar du av?
Det är ju så att om han, efter att ha reagerat, GÅR NER I TONLÄGE, så ska du AVVAKTA - inte påminna med ny ramsa. Det är bara om han GÅR UPP I TONLÄGE som du ska påminna.
camgu skrev:Ibland känns det lite likt 5-minutersmetoden, och det förstår jag ju att det inte ska vara, men ändå känns det inte bra.
Nej, så ska det ju inte vara. Han ska ju LUGNAS mha ramsan.
Attityden är A och O, och ramsan är ingen magisk knapp som får honom att somna helt plötsligt. Det är upp till dig att med ramsan besvara frågorna som han ställer till dig.
Innan du lyckats med detta kan du inte komma ifrån att det blir en del skrik - eftersom det är hans sätt att ställa frågor :idea: . Men det är inte farligt att låta barnet reagera - bara du aldrig lämnar hans frågor obesvarade!

Om du själv tvivlar på din och ramsans förmåga så för du också över det till honom och då kan du omöjligen ge ett betryggande svar.

Jobba på!
Diplomerad SHN-kurare och mamma till
Antonia :heart: :heart: :heart:, född 25.11.05, kurad 8/06
Amadeus :heart: :heart: :heart:, född 17.8.08, kurad 1/09

www.sandsdrommar.com
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"