Sova hela natten - när börja?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
sarap73

Sova hela natten - när börja?

Inlägg av sarap73 »

Hej,

Har en liten 6 veckors bebis, och eftersom jag själv alltid varit mycket beroende av sömn ,har jag svårt att vänja mig vid dessa " vaknätter". Men jag är rädd att börja för tidigt med "avvänjning" och eftersom min lilla son endast vägde 2100 gram när han föddes, är jag rädd för att lägga honom på magen utan andningslarm.
När rekommenderar ni att man börjar med sova hela natten kuren

Tacksam för svar
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D GRATTIS till lilla barnet :lol:

Sova-hela-natten-kuren är för barn med sömnproblem. Det är ingenting du ska vänta på. Hyr eller köp GENAST ett andningslarm - läs om saken här på shn-sidan :!: och kör Standardmodellen. Mest detaljerat beskriven står den i Barnaboken (2004). Med hjälp av den ger du honom - och dig själv - 6-7 tim nattsömn nu, 8 tim när han är två månader, 10 när han är tre och 12 när han är fyra. Men bara om du följer den fullt ut om dagarna. Ta gärna tips från "Marie och Samuel - en mailkorrespondens." Kram :lol:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Annrik

Inlägg av Annrik »

Hej!
Välkommen hit! Vår lilla kille vägde 2,5 när han föddes och vi satte igång enligt shn när han var sex veckor. Vi köpte larm från Babysense och började sedan skriva ner de tider han sov och åt under dygnet. Därefter satte vi ett schema med 6,5 timmes natt till att börja med och sedan har vi ökat natten eftersom. Jag tyckte det var bra att ha ett schema att luta mig emot redan från början men jag vet också att andra har infört standardmodell och magläge och då har natten gett sig av sig själv.
Så lycka till och kör :D
Anna
Jonatan f?dd 25/7-04.
B?rjade anv?nda schema och verktyg
i september 2004.
Syskon väntas i mars :)
sarap73

Uppstyrt Schema

Inlägg av sarap73 »

Tack för svar!
Några små frågor bara, schemat är så väldigt uppstyrt - hur länge ska det vara så?, med matning och sovtider?
Vagna eller buffa, hur länge måste man hålla på med det?
Det står att man ska lägga ner sitt barn för att sova när det är nöjt och glatt, och jag har verkligen prövar, men han bara vaknar till mer och mer, och skriker till slut.
I natt när jag la honom på mage låg han med huvudet rakt ner, och jag försökte vända det till sidan, men han bara vände tillbaka, det kändes inte bra, så jag la honom på sida istället. Är det farligt när han gör så, eller hade han vänt på huvudet av sig själv senare?

Tack Sara
Mindy

Inlägg av Mindy »

Vår son somnar väldigt ofta med huvudet rakt ned (efter att själv ha valt det efter tillrättaläggandet). No problem! :D Han brukar inte ligga så särskilt länge utan lägger till sig i sömnen sen. Men du måste ju ha larm :!: och ha slätt lakan under. :D

ALLTID lägga när barnet är glatt :lol: men här tror jag, rätt mig någon om jag har fel, att det blir ännu viktigare med skrattet till go'nattet när barnet blir lite äldre. När vår son var lika gammal som din så åt han först, sen badade vi och busade INNAN sista godnattslurken. Slurken gjorde att han small av ordentligt. Han skrattade alltså inte precis när man la honom :sleep: men sov det gjorde han för han hade ju varit glad INNAN.

Om vagning och buffning står det bra i VERKTYGSLÅDAN. Eftersom barn under fyra månader inte rekommenderas att ramsas så är det vagning och/eller buffning man har att tillgå fram till dess.

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
JH

Inlägg av JH »

Schemat använder du låååång tid! :D Men det ändras dock allteftersom barnet blir äldre och behöver mindre sovtid på dagen, annan slags mat etc.

Jag förstår att du tycker att det känns uppstyrt NU (det gjorde jag också innan vi införde det), men när man väl har ett schema och det funkar så är det nästan alltid såååå skönt! :D När barnet blir äldre och inte sover så ofta, så är det väldigt jobbigt att INTE kunna förutsäga hans/hennes sovtider. Det blir svårt att boka in saker under dagen, eftersom man inte vet när lillen tänker sova. Dessutom vet man då inte med säkerhet att barnet får rätt antal timmar sömn, vilket i sin tur kan påverka nattsömnen och humöret :evil:

Visst, ibland känner man sig lite styrd av schemat ("nä, vi kan inte fika kl 12 för då sover Elsa"), men jag känner mig aldrig låst! ("men vi kan fika kl 13 för då har hon vaknat! :D ")

Men du ska väl inte ha schema än? Det är väl först vid 2 månaders ålder som det är dags att införa striktare schema, eller minns jag fel?
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Glömde säga att vi hittills inte har behövt kura. För oss har det räckt med standardmodellen så har sömnen utökats efterhand. :lol:
Vi vagnar ibland när han är lite överstimulerad.

Nu sover han från 21.30 efter bad och bus till 05.00 då han äter lite men vi somnar båda om per omgående (utan vagning) och han sover till 07.30 då det är MORGON! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
sarap73

vagning - betyder det att de alltid ska sova i vagnen?

Inlägg av sarap73 »

Om man vagnar barnet till sömns i vagnen - hur lång tid efter det sover de sedan i vagnen, jag vill ju gärna att han ska sova i sin säng sedan.
Måste man vagna vid varje sovtillfälle? Eller lär de sig att sova vid de bestämda tiderna och det är bara att lägga ner dem i vagnen på dagarna?
Igår sov min kille endast 9 timmar på hela dygnet - och nu har jag vagnat honom i 40 minuter - men nu skriker han igen, han ligger iof på rygg, har inget larm ännu. Jag blir galen - han är så trött, men kan verkligen inte komma till ro, spasmer i hela kroppen... Endast när jag sitter med honom och klappar honom på ryggen i ca. 30 minuter, och sedan lägger mig med honom på magen så somnar han...
camilla

Inlägg av camilla »

Med tanke pa hans laga fodelsevikt sa maste jag bara fraga om han ar for tidigt fodd? Har han kommit ikapp sig i sin vikt? Jag bara undrar for mina skrottar var lite pyttiga da de foddes och jag forsokte ta bort nattmalet men markte att de int klarade av att kompensera upp mangden mat under dagen (ammade inte sa jag hade kontroll pa hur manga ml de at per dygn) sa jag inforde det igen.Vi d 4 manader forsvann det igen och det funkade bra. Om han ar tidight fodd maste du rakna hans alder from det datum han skulle ha fotts da du baraknar hur manga timmar han skall sova utan mat etc. Det smidigaste e nog att han sover i vagnen i borjan, da kan du latt vagna om han vaknar pa natten (stall vagnen ijamte din sang), da han blir storre och vet hur man sover sa ar det bara att flytta over honom till spjalisen. Ett tips ar att hanga for nagot over vagnen sa att han inte ser dig, de stors inte sa mkt av ljud som av synintryck. Antar att du last om standardmodellen i Barnaboken och kor den??? Han e ju inte sa stor annu sa det kan ju handa att det inte gar att halla sa fasta tider, precis som ovanstaende namnde.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Mindy

Inlägg av Mindy »

Självklart ska din kille sova i säng så småningom! :D Annars lär det bli lite trångt i vagnen :wink:
:arrow: Jag har tyckt att det har varit mycket praktiskt med vagningen eftersom vi har den med oss överallt också. Än är det inte trångt i vagnen så vår son sover nog i den en månad till åtminstone. :D Egentligen främst för att vi håller på att renoverar och byter sovrum titt som tätt.

:arrow: DU bestämmer var han ska sova såklart! I Barnaboken rekommenderar Anna vagning för riktigt små barn men du kan ju även öva in buffningen. Den ska ju finnas i din verktygslåda för framtiden hursomhelst. Här hemma är vi precis i färd med att öva ramsa och buffning :lol: ....Ja, inte på sonen förstås för då skulle han nog få slag för närvarande. :P

:arrow: För oss funkar bara vagning på mage. :? Vore jag dig så skulle jag lägga honom på mage och prova nu på dagtid, även utan larm. Somnar han (vilket han förstås gör :D ) så får du väl passa honom under den luren. Sitta och läsa en god bok bredvid eller så. Ska du dra vagnen hela tiden och/eller han ska sova på dig så är du ju ändå upptagen så att säga... :roll: Då har han ju i alla fall de timmarna i bagaget även om natten skulle strula.

:arrow: Har du rätt Attityd och Knyck :?: :?:
Jag har rullat en mjuk filt längs vagnens framkant för när man knycker (för att hindra vagnen från att fara utför stupet och då skulle du knycka rejält, eller hur? :shock: ) så kan det hända att sötnosen åker framåt med huvudet.
Bry dig inte om det, det är en dödsolycka du ska förhindra! Framöver så kommer du att se att för varje knyck så sluts ögonen, du ska sluta vagna INNAN sonen faller helt i sömn.
Min svärmor har rynkat på näsan åt vagningen som hon tycker har sett våldsam och obekväm ut (vilket den ska vara, men rogivande). Men - det funkar :D och nu har hon märkt att hennes mysiga vaggningar i sidled är helt verkningslösa.

:arrow: Du ska inte vagna per automatik. Ge barnet chansen att somna på egen hand först. Jag förstår att det kan vara väldigt svårt just nu när han är övertrött men för framtiden så... Vi har använt oss av vagningen främst vid dagslurarna då han kan ha svårt att komma till ro och vid en stökig vargtimmes-period :evil:

:arrow: Han kommer att lära sig att det är dags att sova efter tillrättaläggandet. Även om vår son är överstimulerad nu så behöver vi max dra vagnen ett par minuter. Aldrig efter skrattet till gonattet inför nattsömnen.

Som någon skrev ovan så är väl din kille lite för liten för att ha ett spikat schema men det påverkar ju inte antalet sovtimmar och 9 timmar är ju på tok för lite! :(
:arrow: Du kör väl STANDARDMODELLEN :?: :!: Mat, mat och åter mat till dess att han inte vill se dig mer. :wink: Utan den går inte sömnen att ro i land!

:arrow: Vår son vägde 2320 g när han föddes och jag lovar att jag kunde proppa i honom hur mycket mat som helst den första tiden! Som förstagångsmamma kunde jag aldrig tro att de åt så mycket men han hade ju en del att ta i kapp. :wink: Nu är han en riktig lite michelingubbe. :heart: :lol:

:?: Hur är det med din son, är han för tidigt född?
I så fall ska du också korrigera åldern! Det har stämt rätt väl på vår son. Han hoppade självmant över ena nattmålet vid 1 månads ålder korrigerat och började sova 8 timmar natt vid 2 månaders ålder korrigerat.
Trots att han sover 8 timmar så blir det ett litet tidigt morgonmål vid 5-tiden men sedan fortsätter han att sova till 7.30 så varken han eller jag tar någon större notis om det. På det här viset så får han så gott som 10 timmars nattsömn, eftersom han i princip äter sovande, vilket är en bit på väg mot de11,5-12 timmar natt som vi ska nå i slutet av mars (korrigerat). Jag tror att det kommer att lösa sig av sig självt! :D

Det blev lite långt, men lite info om hur vi har haft det!
Lycka till! :D
Mindy

Inlägg av Mindy »

Hallå, det är jag igen.... :D
Kollade in tråden och såg att det verkar märkligt att jag tjatar om standardmodellen då det i min profil står att vi inte började med den förrän 20/1.... :|
Men det är så att vi då började enligt AW:s modell. Det har således aldrig varit någon brist på mat på den här fronten, jag har trugat på mitt sätt och SOM det har gått åt! Nu väger älsklingen 7,5 kg och är 62 cm :shock:
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Underbart, Mindy :D Rena skolboken :D Tack - och vilket engagemang :heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"