Tidigare i våras var jag aktiv användare av forumet då vår dotter inte ville krypa. Nu springer hon
Johanna var mycket tidigare att jollra och ljuda än sin storasyster. Vid ca 7 mån. "sa" hon te-te, ba-ba, pa-pa. Vid 9 mån.kom "mamma" klart och tydligt och efter hand kom "tack", "kocka" (klocka), -lmaa (Vilma, farmors hund) och en massa annat ljudande av olika stavelser.
Efter aktiv träning började hon krypa då hon var ca 10,5 mån. Hon kröp mycket fastän hon började träna på att stiga upp vid 11 mån. Vid 13 mån. började hon ta sina första staplande steg utan stöd, men man kan säga att hon var 14 månader när hon började gå "på riktigt" utan stöd. Att följa ett barns utveckling är ju det mest faschinerande man kan få vara med om, så man är ju helt uppslukad av utvecklingen...
Plötsligt en dag kom jag på att hon inte sagt ett enda ord
Nå, sanningen att säga så var jag inte alls stressad över det, för storasyster stampade alltid på stället med talet när hon utvecklade nå't nytt motoriskt, men nu tycker jag att hon nog skulle kunna börja prata på nytt. Visst säger hon "mamma" och "pappa" nu igen och lite har "tack" också kommit tillbaka, men det går mycket långsammare än jag hade trott.
Så, summan av hela kardemumman och allt mitt svamlande - min fråga är:
Skall vi börja krypa igen för att snabba på hela pratprocessen