Inget schema alls vid sjukdom?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Lillamolntuss

Inget schema alls vid sjukdom?

Inlägg av Lillamolntuss »

Lilla skrutt är ju jätteförkyld och vill sova nästen hela tiden. Hur har ni gjort vid sjukdom? Gillat läget och låtit det bli som det blir, eller?
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
kokos

Inlägg av kokos »

Jag har kört schemat som vanligt men gett honom marginalkvartar och båda håll. Har han varit ap-trött har jag gett honom en 5-minutare vid behov, och har han varit jättesjuk har jag lagt in en extra 20-minutare på eftermiddagen. Annars har jag faktiskt hållit schemat.

Detta har tagit oss igenom 2 dunderförkylningar och 1 magsjuka på ett väldigt smidigt sätt.

På natten fick jag tips av Mammut om att ramsa mjukt vid första pip: kan lösas genom att sova på madrass i barnets rum.
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Vi har gjort precis som Kokos, följt schemat och lagt in extralurar vid behov. Detta har gjort att vi klarat 3 förkylningar och en magsjuka utan problem. Mja... utan sömnproblem i alla fall :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
br

Inlägg av br »

Vi har gjort som Kokos, men vi brukar "drabbas" av vargtimmeproblematik i samband med sjukdomar :(
Vi är just nu inne i en sådan och i morse var vi villrådiga! Annars brukar vi hamna på rätt köl efter några dagar men nu känns det svårt :evil:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Vera har varit jättetrött när hon varit sjuk, så vi har låtit henne sova. Sist resulterade det i en natt med mycket vakentid, men vi vände på det på en dag.

Gör som du känner,men se till att återgå till schemat så fort du märker att hon orkar.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Lillamolntuss

Inlägg av Lillamolntuss »

Hade helt glömt hur jobbigt det är att köra "gilla läget" scheman... alla dessa bedömningar man måste göra hela tiden... och alla frågor man ställer sig själv... är hon hungrig nu? nähä... trött kanske.. nähä... törstig? blöjan?

GUUUUUD VA JOBBIGT! Och oj vad skönt det ska bli att kliva tillbaka till en strukturerad tillvaro igen!
Flicka :heart: maj -04 (kurad jan -05), Pojke :heart: mars-07 (okurad, men standardmodellad)
(Ständig tidsbrist = Korta konstiga meddelanden. Sorry! )
mammamy

Inlägg av mammamy »

Håller helt med, gilla-läget är verkligen ofantligt jobbigt, livet blir fullständigt outhärdligt oförutsägbart! Jag mixtrar på lite som det blir och om förmiddagen ballar ur sladdar jag in igen på schemat när det bjuder sig, detta om lille E är sjuk alltså.
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Jag gör också precis som mammamy när de är sjuka. Hamnar vi ut kurs redan från morgonen eller han verkar behöva sova lite extra första passet så ser jag till att ha scemat klistrat i pannan och styra up dagen så gott det går men med lite extra marginalkvartar om det behövs. På så sätt så får de lite extra sömn (som de så väl behöver när de är tussiga) men schemat blir inte allt för rubbat. När vardagen är åter brukar schemat sitta som vanligt utan större problem :D
Linda
Emil 020212 (har alltid sovit som en liten gris, mycket och länge)
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej!

tar upp denna tråd igen då plutten har drabbats av magsjuka för första gången i hans 7 månader långa liv. Det här är första gången han är sjuk överhuvudtaget så jag känner mig rätt villrådig :roll:. Han är verkligen som en helt annan bebis :cry:.

I alla fall, han insjuknade i onsdags natt genom att han kräktes i sängen. Därefter sov han bra ända till god morgon. Efter alla morgonrutiner märkte jag att han inte var som han brukar. Han blev sämre och sämre. Vi åkte iväg till doktorn och fick då magsjuka konstaterat. Han bajsar som aldrig förr och spyr upp varannan falska vi ger.

Natten som var fick han flaska vid 22.30-01.30-05.00 och 07 (hans nya vaknatid är 08.30 enl omställningsschemat - vi åker ju hem på sverigebesök på lördag). Under hela sjukdomstiden har han fått Baby Semp Plus i liten flaska (även nattetid). Vi har gått ifrån matschemat då han har spytt upp så mycket. Vi vill ju att han skall få i sig vätska! Jag har även gett banan och det har han fått behålla. Under nattmatningen (som skedde i sängen) har vi fått lov att byta minst 2 blöjor (VARJE GÅNG) - det bara rinner och rinner. Han har somnat om vid varje tillfälle trots matning och blöjbyte. Vi har haft släckt lampa och viskat (till varandra).

Det ser ut som att det är på väg åt rätt håll, men fortfarande spyr och bajsar han. Vad kan vi ge honom att äta i stället (ibland har han tagit emot vatten genom skedmatning)?

Sovschemat har gått sådär att hålla. Idag på fm gick det jättebra (inkl långlur), men nu på em blev jag tvungen att lägga honom 16.15 i stället för 17... Han somnade bums.

Jag bryr mig inte så mycket om schemat nu. Gör vad jag kan. Men, jag vill ju att han skall få i sig näring!!! Nattmatningen vill vi ju också undvika, men HUR? Han spyr ju så mycket!!!

Nu vaknar plutten!

ADIOS!

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej Kristin, jag tror att det finns rätt mkt matnyttigt om detta undet "mat och mage-forumet" men jag berättar lite hur vi gör i alla fall...

Välling och annan mjölkmat är kraftigt för magen och kan därför vara lite kämpigt för magen att ta emot. Är det de enda han vill äta så byt till majs eller risvälling de är snällare mot lilla magen.
Jag vet att det brukar tipsas om att ge lite lite (ngn tesked i taget var femte minut) i taget för att de ska få behålla ngt menjag har inte hjärta att mata så lite. Småttingar är ju ofta hungriga även om det är magsjuka. Jag brukar mata på 50-100 ml åt gången. Det mättar, och stannar det kvar så är det bra. Kommer det upp brukar jag vänta ett tag och sen ge igen, lite mindre den gången.
Får han inte behålla ngn vätska alls så ge vätskeersättning lite och ofta, man ska passa sig för uttorkning som kan komma väldigt fort. Håll koll på kissblöjorna! Väg blöjan innan och efter byte om du är osäker.
När magen börjar komma igång igen så är det snäll mat som gäller. Kokt fisk, ris, vitt bröd osv. Lite och försiktigt till en början.

Hoppas han kryar på sig så att ni klarar sverigeresan. :D
Linda
Jonas 040525 (gillar också att sova, introducerade verktygen för säkerhets skull vid 2 mån)
marie-d

Inlägg av marie-d »

Hej!
Vi har inte kört våra vanliga tider utan han har fått sova så länge och ofta han vill. Han har sovit 2-3timmar mer per dygn när han varit sjuk. Nu är han frisk igen och det fungerar som vanlig. Jag har dock inte exakta tider på dagen i vanliga fall men det blir på ett ungefär samma tider.
Kristin

Inlägg av Kristin »

Hej Linda o tack för svar!

Majs eller risvälling är inte med till Japan :cry:, men skall definitivt tas med tillbaka!

Hur ofta brukar du ge din plutt mat när han (eller var det en hon :oops:) spyr? Jag tror vi har haft 2 h intervall (fr det att en flaska HAR stannat kvar).

Hur har du hanterat nätterna?

Kram
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
liw
Kontakt:

Inlägg av liw »

Hej igen, majsvälling ska du kunna göra på majzenamjöl (har sett ett recept på förpackningen) om det finns att få tag på. Kanske inte att rekomendera för en längre tid (???) men för en kortare tid vid sjukdom så...

Har faktiskt inte givit mat efter ngn speciell tidsintervall när de har varit sjuka utan passat på att mata när de är vakna... har givit så fort de verkar hungriga eller om det har gått ett tag sen sista målet. Lite kryptiskt och inget vidare att gå på, jag vet... Fungerar två-timmarsintervaller för er så fortsätt med det :D

Ska jag vara ärlig så kommer jag inte ihåg hur vi gjorde på natten när Jonas var magsjuk, men eftersom har alltid (tills i natt!!!) har ätit lite på natten så antar jag att han även då fick lite nattamat om han efterfrågade det...

Inga klara riktlinjer alltså, jag tror det gäller att vara lite flexibel vid sjukdom och se efter vad som passar sitt eget barn just vid det tillfället. :D
Linda
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"