Bekräftelseramsan och vagnen?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Tovaliten

Bekräftelseramsan och vagnen?

Inlägg av Tovaliten »

Hej!

Jag började kura inatt. Nu har jag några frågor och hoppas att någon hinner svara innan det blir natt igen...

1. Ska bekräftelseramsan sägas x1 eller x4? NÄR ska man säga den? När man går ut är det ju svårt att veta exakt när dottern håller på att somna. Det verkar som om hon ligger helt still i några minuter innan hon stänger ögonen. Räcker det att hon får höra den när hon är helt lugn?

2. Tänkt nog köra middagsluren i vagnen. Hur får man plats? Hon ligger ju gärna med armarna rakt ut när hon ligger på mage och det går ju inte i vagnen. (7 mån, ingen insats). Ska man vagna tills hon är lugn och sedan stanna så att hon somnar i stillastående vagn? Ska man vagna igen om hon vaknar till?

Tack på förhand!
/Anna och Tova
Elle

Inlägg av Elle »

Hej Anna!

Välkommen till Forumet :D

1. Bekräftelseramsan sägs när barnet har tystnat och håller på att somna. Under natt/dag 1 och natt/dag 2 säger du den separat x 4 och den ska inte följas av några protester utan vara det sista dottern har med in i sömnen. Under natt 3 kan du börja dra ihop den med godnatt-/påminnelseramsan om hon tystnar då genom att gå ner i tempo sista 1-2 verserna och avluta lååångsamt. Ex Gonatti med sig soooov sååå gott.

2. Visst går det bra att sova lur i vagnen. Dottern hittar sovposition i den också. Se till att hon somnar innan du börjar promenera. När hon sovit i ca 10 minuter kan du börja gå, om hon vaknar under promenaden gör du om allt från början. Då vänjer sig inte dottern att vagnen måste vara i rörelse för att hon ska kunna somna.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tovaliten

Tack!

Inlägg av Tovaliten »

Då vet jag hur jag ska göra med ramsan, men visst lägger jag på mage i vagnen också?
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Skrev TACK i rubriken, men det försvann! Stort tack, alltså!

/Anna
Elle

Inlägg av Elle »

Ja, lägg på mage i vagnen också.

/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Tovaliten

Inlägg av Tovaliten »

Tack igen!

Jag gjorde det, men tog em-luren(30 min) eftersom jag inte riktigt vågar riskera lunchluren(90 min) ännu. Hon sover sååå gott i spjälsängen hemma!
Snovind

Dagsluren

Inlägg av Snovind »

Kan jag hänga på här och fråga: kan man variera vart dagslurerna tas eller måste alla tas på samma ställe? Kan man redan från första dagen ta förmiddagslur hemma, lunchlur i vagn och em lur hemma? Eller lägger man dem på magen i vagnen hemma i sådant fall? Liggdelen till vagnen känns liten att ligga på magen i och sittdelen är ännu för stor för honom.
duggan

Inlägg av duggan »

Du kan med fördel ha samma sovplatser till samma lurar, men givetvis kan du ha tex fm luren i vagnen, lunchluren hemma i spjälisen osv. Och sen när det sitter så kan man nästan lägga lilla barnet att sova vart som hellst, men bra att ha som regel att hålla sig till samma ställe.
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"