Operation idag - hur komma i spår efteråt?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
MarieH

Operation idag - hur komma i spår efteråt?

Inlägg av MarieH »

Hej!
Vi skall strax åka in med gumman för en mindre operation. Jag har stoppat huvudet i sanden och inte velat tänka på det (känns läskigt att hon skall sövas :( - även om jag vet att de gör operationer dagligen). Hur vi hanterar dagen känns OK, men rutinerna kommer inte att gå att hålla fullt ut ett tag framåt. Exempelvis kommer hon inte att få bada, och jag gissar att hon kommer att ha ont och vara extra trött.

Någon som har tips på hur vi undviker att trassla till rutinerna för henne?

/Marie
Mamma till två underbara Barnabokstrimmade busungar födda 2004 resp. 2005.

Sporadisk närvaro pga rygg- & nackskada.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Ett litet exempel:
Ett par kompisar till mig har verkligen fastnat efter ett sjukhusbesök. Det är flera månader sedan och hon har varit frisk sedan hon kom hem - men föräldrarna tycker fortfarande synd om henne, så hon får ingen hjälp alls att komma till ro.

Det viktiga är att inte släpa in några vargar! Visst är det synd om henne, men ni får inte tycka så synd om henne så hon blir rädd och tror att hon aldrig kommer att överleva.
Självklar attityd och försök att få in så mycket av rätt rutiner som går. Om hon inte får bada kanske hon får plaska lite i vattnet - sitta med fötterna i handfatet eller ha en balja med vatten att leka lite i.

Ni kommer att fixa detta galant, bara ni vet att ni kan!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
br

Inlägg av br »

vår stora flicka har blivit opererad flera gånger, varav den första gången var en stor operation vid ett års ålder! Vi var tex tvungan att soppa i henne alvedon med 4-5 timmars intervall dygnet runt i över en vecka! Men försök atrt hålla sovtiderna och agera som vanligt! Varför skulle det bli ett problem :shock:
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
br

Inlägg av br »

hej
jag var lite kort förut (mest beroende på att _ingen _har kommit på en "trampaintepåmitttangentbordochskrivintepådenplattaskärmenmedenbläckpenna"kuren för annars hade jag kört den på min son!

Nåja, när min dotter var ett genomgick hon en operation som tog3-4 timmar! operationen startade kl 12 och hon fick inte äta från midnatt natten innan! vi kom till sjukhuset vid 8 på morgonen med en hungrig dotter! Under förmiddagen trasslade personalen med nålsättningen dropp och lite annat pyssel för att förbereda operationen! Vid 12 rullade vi in påop-salen och hon blev sövd! Efter 4 timmar blev vi kallade till uppvaket, hon hade _ont_ morfindroppwet var inte riktigt inställt opch det tog ett tag inann det var på rätt nivå! Vid 21 tiden fick vi gå till vårt rum! Min man buffade henne till sömns i sjukhusets spjälsäng! Jag sov på en soffa bredvid och när dottern vaknade på natten fick hon sova bredvid mig! Denna dag var det alltså inte att tänka på att hålöla påmed rutiner och hålla sovtider osv! Dagen efter blev det lättare! Det var svårt att få henne att sova, men hon somnade i min famn och sov sedan vidare i sängen dit jag flyttade henne!

Vi stannde på sjukuset i fyra dagar, det var det första dygnet som ballade ur, därefter försökte vi hålla tiderna någorlunda!

När vi kom hem så var det som vanligt ( förutom att vi fick ställa klockan på natten för att kunna smyga in en alvedon och att dottern bara fick flytande föda i tre veckor och absolut inte stoppa in ngt i munnen !!!)

nu kommer lillgrisen upp på skrivbnordet igen för att hjälpa mig

lycka till
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
MarieH

Inlägg av MarieH »

Tack!
Det var bara det jag behövde höra. :heart:

Vi är redan hemma igen, och hon har vaknat bra. Än så länge har hon så pass mycket smärtstillande i sig, från både dropp och sprutor, att hon inte har så ont. Det blir suppar var 6:e timme, så det ska nog gå. Hon var mycket sjukare förra våren och det gick bra, så det ska väl gå nu med. Pappa är hemma, och han har örnkoll på schemat.

/Marie

mammamy

Inlägg av mammamy »

Vad skönt att det gått bra!
Jag tror att även barnen kan skilja lite på exceptionella förhållanden och "vanliga" dagar och att man bör göra så mycket som möjligt i enlighet med sitt schema men inte heller bråka för mycket, en avvägning helt enkelt. När lillan är friskare så går ni gradvis tillbaka och håller hårdare och hårdare på schemat tills ni är åter på banan igen. Var inte snål med att lägga in en extra lur här och där om hon verkar trött och sliten, sömnen är bästa läkekraften. Råkar hon somna en timme innan nästa lur kan man alltid skjuta iväg nästa en bit, det troliga är ju att hon kan behöva mer sömn även senare på dagen. Hur man än trixar med schemat under dessa dagar så är jag helt övertygad om att det går ganska lätt att komma tillbaka när lillan är som vanligt igen.
Helt enkelt inte göra någon stor affär av någonting!
Tänk för övrigt också på att många mediciner förlångsammar tarmsystemet, vilket både kan göra att hon äter mindre och att hon kanske inte blir hungrig de tider hon brukar. Ge mat som vanligt trots detta men bli inte chockade om hon plötsligt matkräks fast det är fyra timmar sen hon åt sist. Lite extra katrinplommonpure för att motverka förstoppning är inte heller fel.
Krya på er!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
MarieH

Inlägg av MarieH »

Hej!

Mammamy - Bra info om medicineringen, det är bra att veta. Hon har ätit lite mindre idag, men det utgick vi från att det var "dagen-efter-trött". Men då vet vi ifall det drar ut på tiden lite med matlusten.

Hon har sovit bra och varit som vanligt under dagen, med bara marginalkvartar, så det ser ut som om det skall funka. Blev lite orolig strax innan vi skulle åka, eftersom jag insåg att jag tyckte det var otäckt och därmed inte tänkt alls på hur vi skulle hantera dagarna efter operationen. Fånigt, men sant... :oops:

Tack för att ni finns :heart:, även om jag inte hinner in så ofta numera.
Kram,
Marie

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

MarieH skrev:Hon har sovit bra och varit som vanligt under dagen, med bara marginalkvartar, så det ser ut som om det skall funka. Blev lite orolig strax innan vi skulle åka, eftersom jag insåg att jag tyckte det var otäckt och därmed inte tänkt alls på hur vi skulle hantera dagarna efter operationen. Fånigt, men sant... :oops:
:!: Det är inte fånigt att vara orolig för att ens barn ska opereras. :!: Fast man får ju inte visa det förståss :-$ Då är det ju bra att lasta oron här :thumbsup:

Kram och hoppas att det fortfarande går bra.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"