1 fråga om Babysemp och 1 fråga om sömn för 2-åring!

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Lovis

1 fråga om Babysemp och 1 fråga om sömn för 2-åring!

Inlägg av Lovis »

Hej :D

Jag ska ge Babysemp som kvällsslurk, måste man tillreda den så omständigt som det står på paketen om det är till en 3,5 månaders baby? Alltså koka upp, svalna till 70 grader och sedan tillreda och sedan låta svalna till ättemperatur. En 3,5 mån baby är ju inte lika känslig. Skulle helst vilja koka upp vatten och blanda med iskallt från kranen och sedan skaka ihop.

Hur mycket är "normalt" för en 2-åring att sova? AW skriver ju 13,5 timmar per dygn hela det andra levnadsåret och det har jag fortsatt med. Ingrid sover 12 timmars natt och 1,5 timma på lunchen. Hon tar tid på sig att somna på kvällen så jag funderar på om hon inte är tillräckligt trött. Kanske är hon bara inne i en ngn slags "prata/sjung på kvällen-period".

/malin
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
susanneethel

Inlägg av susanneethel »

Hej Malin!
Jag har märkt på Karl att det funkar bättre med 45 minuters lur nu. Han har nyss fyllt två år. Vi har haft lite annat krångel också men 1,5 timme verkar iallafall vara för mycket.

Jag kan inte svara på din fråga om ersättningen, hoppas någon annan kan.
Tessan
Kontakt:

Inlägg av Tessan »

Hej!

När jag började med ersättningen till Emma så kokade jag vatten och lät det svalna en stund, har ingen aning om det var 70 grader.
Sen lät jag flaskan svalna i vattenbad...
Även om inte bebisen är lika känslig så kan det vara bakterier i vattnet som de inte klarar av :!:
//Tessan
Mamma till Emma 050530 & Rasmus 080321 Sthlmsbo

Emmabilder :heart:
dukat

Inlägg av dukat »

Om du har vanligt kommunalt vatten så kan du värma vattnet till ättemperatur och skaka ihop med pulver, i alla fall när bebisen är så pass stor. Så har vi gjort med både ersättning och välling. Första tiden kokade vi vattnet men fick sen tips från BVC att det behövde vi inte göra.
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
Lovis

Inlägg av Lovis »

Tack snälla ni! :D
Nu återstår problemet att få henne ta flaskan....
Har testat gröt ikväll och det tyckte hon ju var väldans trevligt!
---------------------------------------------------------------------

Mor till två små tjejer födda -05 och -07. De är båda Barnaboksbarn.
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"