lustgas och växthuseffekten

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
Fd Medlem

lustgas och växthuseffekten

Inlägg av Fd Medlem »

Från TT idag:
"Halland dämpar BB-utsläpp av lustgas
Landstinget i Halland vill minska utsläppen av lustgas och ska därför återvinna den lustgas som ges som smärtlindring till födande mammor på BB i Halmstad och Varberg, skriver Hallands Nyheter.

Erfarenheter från Huddinge visar att utsläppen av tekniska skäl är svåra att få ner. Till en början försöker man minska dem med 30 procent.

Lustgas anses bidra till växthuseffekten mer än koldioxid. Experter hävdar att en genomsnittlig förlossning motsvarar en bilresa mellan Stockholm och Hamburg."

:shock: :shock: :shock: :!: :!: :!: :idea: :idea: :idea:
Puffis
Kontakt:

Inlägg av Puffis »

vilken tur att man inte föder barn lika ofta som man kör bil då...
Tuva, född 060304 SHN-kurad vid 9 månader, Leo född 071001, SM från start och minikurad vid 4 månader.
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jo, men med 100.000 förlossningar i Sverige per år, så blir det ju en del... Och lustgas strösslar de ju med hejvilt, tycker jag att det verkar som. Värt att tänka på i alla fall.
Kanske borde man forska fram en miljövänlig gas, eller varför inte ta en sup etanol?? :roll:
ulrikaj
Kontakt:

Inlägg av ulrikaj »

Ja, nya mamman.
Jag har oxå hört det där.Det är ganska skrämmande tycker jag.Och som sagt så är det inte bara i sverige som har lustgas......
mamma till goaste killen Jacob 17/3-02 :heart: och till goaste tjejen Liw 1/1-07 :heart:
J och Å

Inlägg av J och Å »

I Västerås måste man andas in frisk luft och ut i masken tre djupa andetag efter man använder lustgasen. Hoppas ni fattar hur jag menar.
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Jo jag har också läst det. Men också det som J och Å skriver om - att på vissa sjukhus har man minskat utsläppen radikalt med speciell andningsteknink!

/Fjällmor
Jannika

Inlägg av Jannika »

Det känns ju fint att kunna bidra till minskat utsläpp eftersom jag avskyr lustgas. :wink: Jag bara kräks och har lika ont. Tacka vet jag den hederliga profylaxandningen!
Fd Medlem

Inlägg av Fd Medlem »

Jag fixade inte den där gasgrunkan, jag heller. Barnmorskan ville gärna att jag skulle, men det LÄT ju som en jäkla skördetröska!!! Hur som helst tycker jag att det låter skitkrångligt att tänka på att andas klimatsmart i lustgasen när man föder. Men det kanske går av bara farten..?
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"