F&B - Gravid, Att äta rätt fett...

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
TorsMamma
Forumets ordförande

F&B - Gravid, Att äta rätt fett...

Inlägg av TorsMamma »

Läste denna artikel och ville bara skriva av den till er alla som är gravida!! Kanske är det fel forum med det är ju rätt målgrupp :? :lol:

:idea: Detta är i alla fall varför jag åt/äter extra omega 3 kapslar.

Ur, "Föräldrar och Barn" - Att vara Gravid. Dec 06

Fett är så hett så det bubblar och fräser, men det är inte lätt att få raka besked. Nyttigt eller onyttigt? Fettbildande eller inte? Äta eller inte äta?
Fortfarande gäller den gamla klassikern att äter du mer energi än du gör av med, så går du upp i vikt. Men många experter anser numera också att det är mer komplicerat än så. Det är inte bara antalet kalorier i det du äter som räknas, utan hur kroppen reagerar på och bearbetar olika sorters mat.

FETT ÄR BRA FÖR HJÄRNAN
På 90-talet fick vi till exempel nästan inte äta fett alls. Det var trist. För fett är en fantastisk smakförstärkare som dessutom triggar hormoner i kroppen som gör oss lugna och nöjda. Som tur är har vi fått nya bud: fett är visst bra. För hjärnan, hyn och immunförsvaret bland mycket annat. Problemet är bara att nu finns det rätt fett och fel fett.

LIVSVIKTIGA FETTER
Somliga fettämnen, som mättat fett i ost och kött, skadar kroppen. Medan andra fetter, som fleromättat omega 3-fett i olivolja, fisk och nötter, är absolut livsviktiga. Inte minst för en ofödd bebis som växer så det knakar.
Varför är det så viktigt att välja rätt?
Fettet vi äter används som byggmaterial för kroppen. Hjärnans torrvikt består till 60% av fett, och varenda cell i övriga kroppen består till hälften av fett och till hälften proteiner. Proteinerna har olika funktioner i kroppen, men för att de ska kunna göra sitt jobb måste de flyta fritt i cellernas membran. Ju mer nyttiga fettsyror vi äter, desto bättre glid. Och desto bättre fungerar kommunikationen i och mellan cellerna.
Ett par forskare i Linköping har nyligen visat att längre amningstid ger smartare barn eftersom modersmjölken innehåller mer utav de rätta fettsyrorna än annan mat för bebisar. Å andra sidan är hjärnan inte färdigutvecklad förrän i 18-20-årsåldern, så som liga brister kan kompenseras senare. Störningar som dyslexi, ADHD och autism kan till exempel bero på dilig fettsyrebalans, men många bokstavsbarn blir hjälpta av kosttillskott med de rätta fettsyrorna.
Men fettdiskussionen har också andra dimensioner för dig som är gravid.

FEL FETT UNDER GRAVIDITETEN
En del forskare tror att den ökande övervikten i samhället delvis beror på att vi äter fel fett under graviditet och amning. Råttmammor som i experiment får typisk västerländsk mat med hög andel så kallat omega 6-fett och låg andel omega 3-fett, har visat sig ge samma fettsammansättning vidare genom modersmjölken. Och det är tydligen ingen bra start för deras ungar. Frö trots att råttbarnen får nyttig mat när de diat färdigt blir de feta och får högt blodtryck senare i livet. Samma processer lär gälla också för oss människor.
Kuslig läsning – men kunskapen är inte till för att skrämmas, utan för att användas.
Dessutom – glöm inte bort dig själv! Att producera barn i sin mage är ett tufft jobb. Lillen roffar dessutom hämningslöst åt sig det han behöver.

HJÄRNAN KRYMPER FEM PROCENT
Det här vill du kanske inte ens veta: forskare som fotograferat gravidas hjärnor med magnetkamera menar att din hjärna krymper med ungefär 5% under graviditetens sista 3 månader. Bebisen använder troligen sin egen mammas hjärna för fettreserv.
Kanske får du mindre gröt i skallen om du fyller på med bra bränsle? Gravida kvinnor som får i sig tillräckligt med omega 3-fettsyror är fatiskt mindre drabbade av trötthet och förlossningsdepression än andra.

SOLROSFRÖN ÄR BRA FÖR HUDEN
En näve solrosfrön eller valnötter om dagen och kallpressad rapsolja på salladen stärker också ditt immunförsvar och gör huden spänstig. Bra fettsyrebalans kan dessutom minska risken för tidig förlossning.
Svårt att greppa fettsnacket? Kanske har bebben redan börjat tära på ding hjärna. Vasen är ändå enkel. Omega 3-fettsyrorna, som vi ska äta mer av, finns ibland annat nötter, linfrön, rapsolja och olivolja. Och i fisk. Ju fetare desto bättre.
Våga äta fett, för det behöver du. Se bara till att välja fettet din kropp blir glad av.
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
indra

Inlägg av indra »

Det var intressant att läsa, känner att jag som bara äter fisk i bland (nästan aldrig), hade mera sug på fisk när jag var gravid. Vilken sort omega 3 äter du? Äter du lactiplus oxå? Såg att dom har fått lactiplus för spädbarn ( värt att testa med nästa i stället för miniform). :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
Fjällfolket

Inlägg av Fjällfolket »

Tack Torsmamma! :heart:

Fett ÄR viktigt! Jag äter mycket fisk, men äter ändå Omega-3 nu under graviditeten. Jag undviker också margariner, och njuter istället riktigt smör, olivolja och ibland rapsolja..

När det gäller Lactiplus så finns också Sempers magdroppar på apoteket nu. Ett lite missvisande namn tycker jag, för det är ju ingen "medicin" mot magont, det är nyttiga bakterier som vi alla behöver och får i oss får i oss för lite av med dagens kost..
Jag serverar dem dagligen till samtliga i familjen! :thumbsup:

/Fjällmor
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Jag äter Picasol forte, finns i hälsokost och apotek. Anledningen till just Picasol forte för mig är att de anger mängden EPA och DHA (vilket är omega 3 nedbrutet lite och därför lättare för kroppen att ta upp) :wink:
Lactiplus har jag ätit för magen sen över 6 år tillbaka och gjorde ju en "egen" variant på Tor som några kanske minns.

Om nu Lactiplus för barn finns och umera även magdroppar så är ju detta toppen! Vi fortsätter med våra lactiplus och Tor får en tömd kapsel/dag. :thumbsup:
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Gäst

Inlägg av Gäst »

väldigt intressant torsmamma :!:
Nog råffar tvillinggraviditeten här åt sig skoningslöst.
Det måste vara mer än 5% som försvnnit av min hjärnkapacitet redan :roll:
för jag känner mig helt korkad.
i dag har jag ätit fisk :lol:
Och ska snart äta lite jordnötter :shock:

Pommes kan jag inte ens se åt tan att vilja kräkas, så det är j bra :lol:
indra

Inlägg av indra »

Indra anropar Tors Mamma!! Har köpt Pikasol forte ( åt friggs innan) där står det att det inte rekommenderas vid ammning eller graviditet,tänkte bara äta 1 om dan eftersom jag äter fisk 1 gång i veckan, vi hade tänkt o börja försöka få bebis igen om det går :) o därför undrar jag.. Kan väll inte vara farligt, låter lite konstigt tycker jag?!! Kram.
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

NEJ det är inte farligt. Man bara får inte skriva att det "rekommenderas" om man inte gjort forskning som stödjer detta. Men forskning är gjord som stödjer att just omega-3 ÄR nyttigt, så i just detta fallet är det lite mera "sunt bondfurnuft som råder". Du kan gott äta 2 kapslar om du skulle vilja det också. Upphör dock gärna ett par veckor innan förlossning och återuppta genast du fött!

Lycka till!!! :heart:

Ps. med fisk så menar man ju också FET fisk, dit tillhör inte kolja, sej, torsk osv... Odlad lax har dessutom MYCKET lägre andel omega-3 fetter än den vilda. Annars är sill och makrill bra fetfiskar också! Gärna fiskade i atlanten och inte östersjöfisk. :wink: Ds.
Tor 2006

indra

Inlägg av indra »

Tack Tors Mamma för ditt snabba svar.. Då kan jag lungt börja äta dom :D
Pojk 2006-09-08
Tös 2009-01-26
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

:wink: :D
Tor 2006

Boris

Inlägg av Boris »

Hej lite mer bevis för vikten av EPA o DHA (Omega-3) så lax wok med nötter blir det till middag här tror jag. :)

Forskare vid University of Western Australia gav gravida kosttillskott med antingen olivolja eller fiskolja från vecka 20 tillochmed förlossningen. Barnen vars mödrar åt kosttillskott med fiskolja under graviditeten fick bättre språkförståelse och koordination.
Studien skedde på 98 kvinnor (varav 83 slutförde studien) som antingen fick kosttillskott med fiskolja eller olivolja. Ingen av kvinnorna i studien åt fisk oftare än två portioner pervecka och ingen av dem rökte.

De av kvinnorna som fick fiskolja tog dagligen fyra gram fiskolja av märket Ocean Nutrition med 1,1 gram EPA och 2,2 gram DHA. EPA och DHA är två långkedjade omega-3-fettsyror som finns i fiskolja.

Omega-3 gav bättre språkförmåga och koordination
När barnen var 2,5 år följdes deras utveckling upp. De av barnen vars mödrar fått fiskolja hade bättre språkförmåga, talade med längre fraser och hade större ordförråd.

Barnen vars mödrar tagit fiskolja hade signifikant bättre koordination mellan hand och öga jämfört med kontrollgruppen.

Omega-3 och hjärnan
Fiskolja innehåller långkedjade omega-3-fettsyror. Omega-3 är viktigt för hjärnan genom att dessa fettsyror bygger upp delar av hjärnan.

Under graviditeten förs stora mängder omega-3 över från modern till fostret. Av omega-3 byggs delar av fostrets hjärna upp.
Prinsessa född 06/04/2008
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Tack snälla Boris, :heart:

Det är information som den du skriver nedan jag går med i mitt huvud konstant men hinner/orkar inte få ner allt och DÅ är jag superlycklig när sådana som du finns!! :heart:

Med de doser du skriver om här så kan man då också äta 2 kaplsar "picasol forte" utan några som helst problem. :wink:

Coolt! TAck för inlägget!!!
Tor 2006

/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Visst är det nyttigt med fett, men frågan är vad som är nyttigt och onyttigt.
Somliga fettämnen, som mättat fett i ost och kött, skadar kroppen.Medan andra fetter, som fleromättat omega 3-fett i olivolja, fisk och nötter, är absolut livsviktiga...
... eftersom modersmjölken innehåller mer utav de rätta fettsyrorna än annan mat för bebisar.
Det känns som att något skär sig häremellan. Vad består modersmjölk av? Det är knappast fleromättat vegetabiliskt fett. Nej det är mättat fett som mest liknar det som finns i smör, mjölk och annat animaliskt fett.

Och när det gäller fisk. Fet fisk är nyttigt, men odlad lax är tveksam när det gäller framför allt innehållet av omega 3 - vilket inte alls är så högt som hos vild lax.

Dock är det viktigast, tror jag, att undvika margariner, vara försiktig med socker och rafinerade kolhydrater.

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Linnan

Inlägg av Linnan »

För oss vegeterianer och andra som inte vill äta fisk - går det lika bra med linfröolja, det smakar vedervärdigt men finns även i kapslar. Jag tog et uner förra graviditeten och fick ingen deppighet efteråt, vilket jag fått förut.
Barnen får en tesked linfröolja om dan, det går ner eftersom det är "smartolja" som man får super (hjärn) krafter av :lol: men jag brukar även blanda en tsk med en msk rapsolja i salladsdressingen då känns inte smaken alls!
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"