Sängen är tydligen sååå hemsk..!

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Erika

Sängen är tydligen sååå hemsk..!

Inlägg av Erika »

Hur ska jag göra för att förklara för honom att den är skön och mysig?

Varje gång som jag ska lägga honom i sin säng så börjar han gråta, och det stegras på bara några sekunder och sen blir det bara värre.
Ibland räcker det att han ser sängen så börjar han gråta.. :?:
(Jag tar aldrig upp honom skrikandes utan tröstar honom i sängen, alltså inga vargar som kommer åt honom :!: )

Jag buffar och han varvar ner och somnar, men vaknar efter 10 minuter och skriker upp sig igen och då går det oftast inte att få honom så pass lugn så att han somnar om...
(Och om det lyckas så ligger lillplutten och snyftar i sömnen :cry:)

Jag vill så gärna att han ska gilla sin säng, nu verkar han bara föredra vagnen... (om jag lägger honom där somnar han om på en gång och sover hela sitt pass)

Vad göra jag för fel tro :?: :?:

//Erika
Mamma till tv? sm? pojkar :)
Gustaf (april -97) och Noah (nov -04)

Inlägg av Johanna G »

Hej!

Läs lite i svaren som jag fått på frågan "När börjar barnen gilla att bli lagda i sängen?" så får du kanske svar på en del. Den finns här ovanför :roll:

Kram J
Stolt mamma till 2 s?ner:
Eskil 021001 och Alvin 040519.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej.
Jag skulle gissa att du oroar dig, om så det minsta lilla,när du närmar dig sängen med honom. Undrar LITE någonstans bak i huvudet hur det ska gå denna gången. HAN MÄRKER DET.

DU måste tycka att det är det allra bästa för honom att sova i sin säng och vara HELT säker på det.

Då kan du börja använda verktygen för att få honom lugn.

Lycka till!

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Tack alla :D

Det finns så många anledningar till att en liten älskling bryter samman vid blotta åsynen av sängen. En kan vara, helt banalt, att han eller hon tror att ALLT DET ROLIGA ÄR SLUT FÖR EVIGHETEN :cry: :cry: :cry: eftersom det har varit roligare än någonsin idag. Speciellt nu till kvällen. Och så pang, ska man sova :cry: Och aldrig blir det roligt mer igen :cry: I natt kanske vargen glufsar i sig hela familjen och river huset :?: :!:

Man måste komma ihåg att shn-kuren är en process. Det är så många små polletter som ska trilla ner. Barnet måste vinna sin erfarenhet själv. Morgon efter morgon (som ju ska vara jättekul) måste barnet få se och lära, av egen erfarenhet, att det kuliga roliga fina kärleksfulla glada kommer IGEN, och IGEN, och IGEN :lol: Det är ingenting man kan "förklara". Det handlar om den berömda handlingen, den som säger mycket, mycket mer än ord.

Så ha tålamod :idea: Odla attityden och "hör" helt enkelt inte protesterna. Bär dig åt som om allt vore helt fantastiskt underbart och verkligen helt i sin ordning. Nu ska alla sova så gott och det ska bli sååå skönt och så ses alla igen i morgon och det blir sååå härligt kul och fantastiskt :lol: På natten sover man ju så gott - det gör alla människor. På natten händer ingenting. Alla laddar batterierna för den härliga morgondagen :lol:

Men den där oron i bagaget som du har nu, när du undrar och frågar både barnet och mig och oss, betyder oundvikligen att du släpper in vargen till sängen tillsammans med barnet, och det får du bara inte göra. Spela musik, skratta med maken, var glad till varje pris, inför barnet och efter (den högst 2 min snabba) läggningen och "hör" inget annat, så ger du lilla älsklingen det bäst betryggande svaret :lol:

Men sedan ska som sagt erfarenheten till, den som inte går att prata fram, och det får du ge några dagar :D

Läs gärna "Tips på vägen" om krogätaren. Och kvittra glatt vidare till de andra sjutton bebisarna i rummet intill :lol: Det här är alldeles "normalt" - frågor som går över när BARNET finner dem nöjaktigt besvarade och förvirringen lägger sig och ersätts av glädje och lugn. Det kommer, men du måste visa vägen - föregå med gott exempel, helt enkelt :!:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"