Syskon, dela rum

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Piggelin

Syskon, dela rum

Inlägg av Piggelin »

Hej,

nu är goda råd dyra! Våra små (ena 2 år, andra 6 månader) ska flytta ihop ikväll. Lilleman är kurad för en vecka sedan (dvs. inte ens hela uppföljningsveckan är slut). Han sov sin hela första natt i natt 8) . Vi tänker lägga minstingen lite tidigare än stortjejen eftersom en del frågor återstår kring läggningsrutinerna :wink: . MEN mina funderingar gäller vargtimmen och morgonen. Stora tjejen är inte en säker sovare på morgonen, hon vaknar gärna (för) tidigt och ligger och snackar och hon somnar nästan aldrig om. Mycket sällan har vi fått väcka henne. Hur gör vi nu när vi har två stycken i samma rum? Ska vi få henne att somna om också? Jag inser att det säkert är det klokaste, men det kan bli kämpigt. Hur gör ni andra som har barn som delar rum? Får ni bägge att somna om då de vaknat för tidigt?

Som information kan jag säga att rummet är kolsvart och sängarna är avskärmade från varandra. Storasyster är kurad för längesen och sover fantastiskt bra förutom att vi aldrig fått till mornarna... :oops:

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Rapport ifall någon är intresserad.

Olle lagd 1845, somnade efter ca 20 minuter. Agnes lagd 10 minuter efter det. Snackade LÄÄÄÄÄNGE, inte ett pip från Olle. Han vaknade dock efter 45 min sovning, ramsa och omsomning på 10 min, inte ett pip från Agnes.

Tyst hela natten till 455. Olle vaknar och ställer vargtimmesfrågor, en hurtig pangramsa serverad plus Mozart. Mamman upp, viker tvätt, skramlar lagom, knattrar dator. Jag hör inte Agnes, men hon borde ju rimligtvis vara vaken? Nu, 540, har Olle lugnat sig. Siktar på ett omsomnande. Morgon om 20 minuter, dvs 600.

På det stora hela väl godkänt för att vara första gemensamma natten!

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:) Jättebra, verkligen!

Om du är osäker på stora barnets sovförmåga på morgonkvisten tycker jag att du sätter in en "morgonkur". :wink: Det är en minikur, som du skräddarsyr för att mornarna skall bli uppvaksfria!

:arrow: är det

mörkt och svalt i rummet :?:

har vi

ordentligt med skratt före go'natt :?:

och

hur är det med utevistelse :?:

Det är det första jag kommer att tänka på för att styra upp, men om allt det här är i sin ordning, så kanske att du vill fundera på det där med stora damens mornar, om det visar sig behövas!

Hör av dig!
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hej Päivi!

Nu har det gått några nätter till och jag måste säga att det går riktigt bra! Stora tjejen fixar frågorna vid nattningen (som nu sker gemensamt eftersom lilleman ändå vaknade när vi kom in med Agnes (10 min!) efter insomnande). Dom sover båda utan ett knäpp (fantastiskt!!!!) tills det blir morgon.... Då vaknar den ena eller den andra. Ofta tidigt. Gärna 5-530, morgonen är 600 (numera, var 700 en gång i tiden). Vi tar aldrig upp före minusmarginalkvart, men båda är alltid vakna och det är jag inte helt nöjd med!

Mycket skratt, mycket ute och mycket, mycket mörkt och svalt....

/Piggelin
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tänkte att jag skulle beskriva Agnes tidiga mornar lite bättre. Så här har det gått till i stort sett sedan kuren (januari -06). Agnes vaknar någon gång mellan 530 och 630. Oftast är hon glad och pratar och bubblar, enstaka gånger har hon somnat om. När hon är trött däremot skriker hon på Maaaaaam-maaaaaaaaaaaaa konstant, vilket gör mej galen. Har ibland härdat ut halvtimmar på detta vis, men det är inte kul för någon. Endast bonusbrorsorna sover vidare i det oväsendet :lol: .

Vi slutade ramsa på morgonen för längesen (vet ej exakt när), då pangramsa inte lett till omsomnande någonsin. Kan tillägga att mörkläggningen kom till nyligen, det förbättrade läget något, men fortfarande är hon extremt lättväckt. Behöver bara sätta stortån utanför vår sovrumsdörr så vaknar hon.

Jag ramsade en morgon när vi kurade Olle för att se om jag kunde få Agnes att somna om. Hon blev JÄTTEledsen. Inser dock att man naturligtivis måste bestämma sig för en minikur och sen köra. Hur lång tid ska man tro att det tar? Jag har läst massor om detta och det som skrivs är att man ska få till ett omsomnande till varje pris. Det skulle kanske gå, men hur gör vi nu när dom delar rum?! Och hur många mornar i rad behövs det? Jag menar, det är föga troligt att det fungerar felfritt efter en lyckad omsomning...

Någon med erfarenheter från just detta? Någon som lyckats förlänga natten med en minikur? I så fall är jag hett intresserad!!!

Tilläggas kan att ramsan fungerar i övrigt. Men den används i princip bara vid läggning numera eftersom uppvak på kvällar och nätter alldeles upphört!

/Piggelin
Elle

Inlägg av Elle »

En minikur brukar vända på steken på 3-5 mornar. Läs på om tidiga uppvak och bestäm den strategi (pangramsa, ljud i huset, musik) som passar er bäst. Vi genomförde en minikur för mornarna när Olle var runt 1 1/2 år då förtrotsen medförde en del frågor på morgonkvisten.

Lycka till!
/Elle
:heart: Storebror :heart: född -05 kurad feb-06
:heart: Lillasyster :heart: född -07 SM från start
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Jag rekommenderar musik, jag!

Min gosse på två och lite till köper inte heller ramsan längre, diplom eller ingen diplom, :roll: så jag har gått över till att informera. :lol:

Scen ett: 8)

Gossen vaknar mitt i natten pigg och glad och börjar SNACKA. :o 8-[

Jag säger, ordagrannt:

Det är NATT på natten SOVER man, GO'NATT! x 4

Gossen tystnar.

efter några minuter hörs lite mera vänt snack...

Samma budskap upprepas fast nu kortare, gånger två.

Nu följer varaktig tystnad.

:!:

Angående frågor på tidig morgonkvist sätter jag på en skiva med lugn, klassisk musik. Den talar om att det inte är morgon för någon annan än mamma än, och det är bara precis att somna om, eller i alla fall tystna! Vet inte vilket han väljer, de gångerna som detta har behövts, men tyst blir det...

Rekommenderas!

Och rapportera! :D
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Hejhej,

i morse hade vi en typisk morgon. Olle vaknade 510 och frågar om det är morgon. Mamma säger med en pangramsa och musik att så inte är fallet. Storasyster vaknar och börjar snacka. Efter ett tag ropar hon maaaaam-maaaaa i vanlig ordning, hon ramsar Olle också, gulligt! Olle växlar mellan att lyssna på henne och att fråga vidare. Barnen tas upp 550 (morgonen är kl 6), båda vakna, Agnes helt OK, Olle inte helt lugn.

Tja, inte så kul kan man också säga. Jag vet ju dessutom att Agnes inte alls klarar sig med en 10-timmars natt, hon är trött redan nu (kl 9) och det är låååångt kvar till lunchvilan.

Det blir troligen en morgonkur i nästa vecka (när bonusbrorsorna lämnat huset). Jag siktar på pangramsa och musik och sedan ska jag inte ge mej förrän båda somnat om! Hur länge ska det då vara tyst? 20 minuter? Upplever ibland att dom tystnar men sedan går dom igång igen. Ska jag då söva om dom igen även om tiden är inne och sikta på väckning till varje pris? Har svårt att ha is i magen, kanske är det därför vi har det som vi har det?

Funderar också på detta med att göra ljud i huset. Det talar ju emot filosofin att se uppvaket som ett uppvak mitt i natten. Å andra sidan kan det vara bra att det hörs ljud i huset, men att barnen förstår att det inte betyder att de ska vakna. Kan man växla mellan mornar då man gör ljud och inte eller blir det för rörigt för de små liven?

Tips och peppning emottages tacksamt!

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

Jag igen,

Skulle jag vara du skulle jag satsa på omsomning med "naturliga" sömnrytmspass antingen 20 minuter eller bara fem! :shock: Huvudsaken är att det blir en omsomning...

Det är många som har lyckats bra med en väckarklocka! Den ringer när det är "barnens morgon" och de lär sig att invänta signalen! :wink:

Lycka till och rapportera vidare! :)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Jag laddar för fullt idag! Imorgon är det dags. Minikur, morgonkur eller vad det nu ska kallas, natten ska förlängas till 11,5 timmar, inga fler tidiga mornar.

I nuläget har vi morgon, 600, barnen vaknar ofta runt 530. Båda är uppenbart trötta under dagen och föräldrarna likaså.... Nya väckningstiden blir 630.

Följande strategi har jag tänkt mej:

* jaga iväg maken till jobbet eftersom hans attityd inte håller på morgonen 8)
* superhurtig pangramsa vid första ljud, oavsett vilket barn som låter, Mozartskivan på
* ljud i huset, på med tvättmaskin och kanske också diskmaskin
* väckning 630 MED klocka och väldigt mycket skratt och glädje (mer än vanligt!)
* noggrannt skratt-till-gonatt ikväll, aluminiumfolie i fönstren så att jag verkligen inte tvekar en sekund på beckmörkret, mätta magar

Några frågetecken återstår: jag får ju lov att ignorera olyckliga barn om klockan ringer 630, ger det sig med tiden? Jag kanske inte får båda (eller ens en!) att somna om, kan den här strategin fungera ändå?

Någon som vill kommentera? Har jag glömt något viktigt?

/P
Gäst

Inlägg av Gäst »

Hej igen!

Min första sponatana kommentar och tanke blir "olyckligt skall barnet inte vara", så börjar det låta så får du gå in och just lugna. Precis som du skulle göra mitt på natten.

Sen tycker jag inte du - förutom Mozarten - behöver bjuda på några andra ljud. Budskapet är ju "det är fortfarande natt, go NATT" :!: , och då kan det bli lite dubbla budskap, tror jag. :wink: På natten händer ingenting. Möjligen kan lite musik låta...

Sen, när de har fattat galoppen, så kan det ju, och ska vara, okej med vanliga morgonljud, ifall någon går upp före barnen.

BRA PLAN tycker jag! :D

Vad gäller omsomning, så tror jag att det där med väckarklocka får dem att begripa snart nog att "aha, när klockan ringer DÅ är det morgon", och då blir det tyst. Sedan ifall man somnar om eller inte är efter eget behag, tycker jag. Men om du har BESTÄMT DIG att omsmoning skall till, då är det det som gäller.
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Tack Päivi! Så ovärderligt bra detta forum är. Fantastiskt att få svar så fort. Och så bra svar också :D !

Angående ljud i huset kan jag instämma, jag ska verkligen fundera en gång till. Poängen är att det funkar så bra på MEJ, jag släpper fokuset på barnen då. Önskar också att jag hade en CD-spelare med fjärrstyrd volymknapp så att jag kunde höja och sänka i förhållande till ljudnivån i barnens rum. Nu måste jag gå dit och utanför deras dörr trivs jag inte alls, inte ens en kortkort stund.

Olyckliga barn vill vi inte ha, instämmer. Saken är den att jag har svårt att lugna mina barn med solfjäder (liksom buffning och vagning), däremot funkar ramsan nästan alltid. Det har varit samma med båda. Jag ser dessutom framför mej hur Agnes är vaken (bara Olle som kan bli ledsen, Agnes blir bara arg om hon är vaken länge) och jag kommer än mindre kunna lugna honom med henne i sängen bredvid :roll: . Jag jobbar på att inte förvänta mej olycka och ledsamhet.

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Tack för rara ord!

Om det är ramsan som fungerar för dig, tycker jag att du lugnar barnet med den. Det kan man. Du kan ramsa lugnande, älskvärt, gulligt, sockersött, allt det du skulle vilja att buffningen eller solfjädern meddelade fram.

Vid absolut kris har du ett sista verktyg, nämligen den lugnande kramen. (Om barnet är så stort att den kan ställa sig upp/sitta upp i sängen.) Man kan gå in till ett ledset barn, och bara krama. Inte så särskilt tröstande "å vad det är synd om dig", utan lugnande, varmt. Jag är här. Allt är bra. Nu sover vi. Samma sak gäller där som med alla de andra verktygen: när barnets kropp slappnar av och är lugnt (även om det så är sittande) så tar du tag i filten, täcket, lägger den om barnets axlar med bestämda tag, och går ut.
Ramsar mjukt vid dörren. 8)

Vad gäller ljuden, som mest skulle vara för dig, så kanske du kan sysselsätta dig ändå: tvätten, denna eviga :roll: låter inte så mycket, men att sortera/stryka/mangla/vika i ordning den håller dig härligt sysselsatt! :wink:

Lycka till! :)
Piggelin

Inlägg av Piggelin »

Bra sagt om ramsan. Jag använder den just så. Frågan är om jag kan vara något mer generös eftersom jag aldrig går in till barnen, jag ska fundera på det. Och kramen! Så mysigt det lät.

Bestämde mej för ljudlöshet...

I morse gick det till så här. 330 :shock: skrik från Agnes, 345 Olle ledsen. En mjuk ramsa. Båda somnar om, YES.

545 vaknar Olle och gråter. Agnes babblar i bakgrunden. Mamman upp och pangramsar, musik på. Mamman återvänder till sängen och lyssnar och ligger kvar tills klockan ringer 0630. STOR baluns, partyparty, Agnes stänger av klockan, glada miner på henne. Lillebror dock mycket ledsen, hade bajsat, snorig och desperado efter mat. Nåja, nya tag i morgon! Detta var bara en kort rapport, ingen utvärdering, det väntar vi lite med :wink: !

/Piggelin
Gäst

Inlägg av Gäst »

:thumbsup:

Vid närmare eftertanke... "sockersöt buffning"... någon... :lol:
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"