Föräldrar misslyckats 2 ggr, kan JAG kura henne?
Föräldrar misslyckats 2 ggr, kan JAG kura henne?
Föräldrarna har alltså försökt sig på shn-kuren 2 ggr utan att lyckas, och dottern nu 13 månader vaknar upp cirka 5 gånger per natt. Jag har upplyst om diplomerade shn-kurare, men de har inte RÅD, de är studerande och mamman är nu hemma med lägsta möjliga ersättning. Jag har sagt att jag är fullkomligt gratis och att jag gärna vill hjälpa, men nu har frågorna börjat hopa sig...Inte om kuren, den kan jag utan och innan, men just detta att de misslyckats 2 gånger har börjat spöka för mig. Är det någon som har erfarenhet av att kura barn vars föräldrar tidigare misslyckats med kuren? Är det något jag bör vara beredd på eller särskilt bör tänka på när jag kurar henne? Har jag tagit mig vatten över huvudet?
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
-
Gäst
Hej Solglimt!
Jag är helt övertygad om att du kommer kunna kura denna lilla tös själv. Vad du bör ha koll på är att föräldrarna har kunskapen och säkerheten/viljan att bygga vidare på det du bygger upp under de första nätterna.
Ett upplägg är att du som hjälper tar första och eventuellt andra natten själv, tredje och fjärde natten är föräldrarna med. Om du känner dig trygg och säker och orubblig, så kanske föräldrarna vill vara med från första natten för att se hur du gör. Bestäm i förväg, tillsammans, hur ni vill göra.
Tänk inte som att föräldrarna har misslyckats med kuren. Tänk nu framåt, att flickan ska få sova hela nätter och du har verktygen att hjälpa henne till det. Du ska inte tänka något särskilt, utan köra kuren med självklarhet!
Och som Linda säger: Du får så mycket coachning du behöver genom detta forum
Sedan vill jag rätta Linda lite
:
Diplomerade kurare bestämmer själva huruvida man jobbar ideellt eller inte
Om man vill ta betalt, så får man gärna göra det, efter fritt huvud.
Däremot är det ju alltid gratis att få hjälp på forumet!
Jag är helt övertygad om att du kommer kunna kura denna lilla tös själv. Vad du bör ha koll på är att föräldrarna har kunskapen och säkerheten/viljan att bygga vidare på det du bygger upp under de första nätterna.
Ett upplägg är att du som hjälper tar första och eventuellt andra natten själv, tredje och fjärde natten är föräldrarna med. Om du känner dig trygg och säker och orubblig, så kanske föräldrarna vill vara med från första natten för att se hur du gör. Bestäm i förväg, tillsammans, hur ni vill göra.
Tänk inte som att föräldrarna har misslyckats med kuren. Tänk nu framåt, att flickan ska få sova hela nätter och du har verktygen att hjälpa henne till det. Du ska inte tänka något särskilt, utan köra kuren med självklarhet!
Och som Linda säger: Du får så mycket coachning du behöver genom detta forum
Diplomerade kurare bestämmer själva huruvida man jobbar ideellt eller inte
Däremot är det ju alltid gratis att få hjälp på forumet!
-
Kantarella
Hej Solglimt.
Här kommer lite input från mig.
Du reder med all säkerhet ut att kura detta barn själv. Men jag rekommenderar å det allra varmaste att du tar de två första nätterna själv. Att kura är ett rejält jobb som kräver sin koncentration och det sista du OCH barnet behöver är oroliga föräldrar som hänger över axeln och släpper in en massa vargar. Vi måste ju trots allt tänka så att det finns en anledning till att dessa föräldrar inte lyckats kura sitt barn och med all säkerhet ligger den bristen i en eller flera av följande alternativ:
osäkerhet = vargar
bristande attityd
bristande tålamod
och möjligen undermålig kunskap, alltså för lite pålästa.
Det här betyder inte att dessa föräldrar behöver vara oförmögna att kunna kura sitt barn själv, för dessa brister kan bero på flertalet saker. Som total utmattning och grav sömnbrist t.ex. Och i sådana lägen är inte en kur genomförd av föräldrarna kanske alltid det bästa att föredra.
Men här kommer du in. Och jag rekommenderar även att du verkligen hör dig för att dessa föräldrar KLARAR att ta över efter dig. Att de har attityden och att hela förhållningssättet som SHN innebär sitter i deras ryggmärg. SHN är en process som fortgår efter att kuren är genomförd. Och ingen blir mer lidande än det lilla barnet, om du vänder skutan och föräldrarna sedan inte lyckas hålla den på rätt köl. Här kan du stötta oerhört mycket. Men tvekar du det minsta på att de inte fixar att ta över efter dig så skulle jag låta bli att gå in och genomföra kuren.
Detta var mina tankar.
Lycka till.
/Åsa
Här kommer lite input från mig.
Du reder med all säkerhet ut att kura detta barn själv. Men jag rekommenderar å det allra varmaste att du tar de två första nätterna själv. Att kura är ett rejält jobb som kräver sin koncentration och det sista du OCH barnet behöver är oroliga föräldrar som hänger över axeln och släpper in en massa vargar. Vi måste ju trots allt tänka så att det finns en anledning till att dessa föräldrar inte lyckats kura sitt barn och med all säkerhet ligger den bristen i en eller flera av följande alternativ:
Det här betyder inte att dessa föräldrar behöver vara oförmögna att kunna kura sitt barn själv, för dessa brister kan bero på flertalet saker. Som total utmattning och grav sömnbrist t.ex. Och i sådana lägen är inte en kur genomförd av föräldrarna kanske alltid det bästa att föredra.
Men här kommer du in. Och jag rekommenderar även att du verkligen hör dig för att dessa föräldrar KLARAR att ta över efter dig. Att de har attityden och att hela förhållningssättet som SHN innebär sitter i deras ryggmärg. SHN är en process som fortgår efter att kuren är genomförd. Och ingen blir mer lidande än det lilla barnet, om du vänder skutan och föräldrarna sedan inte lyckas hålla den på rätt köl. Här kan du stötta oerhört mycket. Men tvekar du det minsta på att de inte fixar att ta över efter dig så skulle jag låta bli att gå in och genomföra kuren.
Detta var mina tankar.
Lycka till.
/Åsa
-
TorpSara
Tack för svar! Jag hade ett långt samtal med mamman idag, där jag framhöll det viktiga i att de tar över efter mig med säker hand " Jag kan vända skutan rätt, men tar ni inte över rodret driver den snart vind för våg igen" Hon förstod verkligen vad jag menade, men efter en stund kom hon med en massa försvartal om att flickan är så envis och "vill kramas" på nätterna osv, och då blev jag ganska vass och sa att hon gör ju bara som ni lärt henne. Varpå mamman började gråta
och jag fick dåligt samvete
I lite mildare ton försökte jag förklara vad jag menade, och vid slutet av vårt långa samtal sa hon att de verkligen ska vara rädda om resultatet och hon är införstådd med att jag inte kurar igen efter detta, så håll tummarna för oss, PÅ FREDAG KÖR VI!!!
PS: Mamman och pappan kommer INTE vara där den första natten, håller med om att deras oro är det sista jag behöver! DS
PS: Mamman och pappan kommer INTE vara där den första natten, håller med om att deras oro är det sista jag behöver! DS
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022
Det är så töttsamt med detta ynkande om vad barnet "vill" (kramas
Jag tycker du ska ta en sak i taget. Bli av med de ömma och gör jobbet, bryt mönstret och vänd trenden. Efter det får du tala allvar med dem och få dem att inse att de STÖR, om de ska springa där och ifrågasätta och tycka synd om sitt "envisa" barn som bara vill kramas
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Tack för allt stöd! Jag blir alldelles varm av dina råd och din omtanke, Anna! Jag fick mig faktiskt en liten tankeställare angående det du skrev om att kolla utrustningen ( och det är inte precis den första tankeställare du har givit mig!
). De har faktiskt ganska mycket prylar till sin flicka. Icke desto mindre har de väldigt låga inkomster, och jag VILL kura denna tös, det riktigt kliar i fingrarna på mig! Vill bevisa för föräldrarna att kuren VISST fungerar, om man bara sköter den på rätt sätt.
Dessutom är mina omkostnader obefintliga, jag tar mig dit med cykel
. MEN de får ju hemskt gärna bjuda på mat förstås, vill ju ej vara tvungen att släpa med mig matsäck...Mamman har frågat om det är något jag önskar mig, typ present, som tack för hjälpen, och då har jag sagt att de gärna får fixa färg åt mig i rätt kulör( ska måla om barnens sovrum ) Det kan de ordna MYCKET billigt pga kontakter, men jag sparar många hundralappar!
imorgon är dagen D! Jag och tvillingarna kommer spendera dagen med dem så att jag känns "hemtam" för flickan vid sängdags. Jag rapporterar vidare om hur kuren fortskrider - och ja, det är ju möjligt att jag behöver lite kloka råd också
imorgon är dagen D! Jag och tvillingarna kommer spendera dagen med dem så att jag känns "hemtam" för flickan vid sängdags. Jag rapporterar vidare om hur kuren fortskrider - och ja, det är ju möjligt att jag behöver lite kloka råd också
-
Kantarella
-
annawahlgren
- Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022