Tilläggsmatning av snart 4 månaders, vad tänka på

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Majamamma
Kontakt:

Tilläggsmatning av snart 4 månaders, vad tänka på

Inlägg av Majamamma »

Jag måste tyvärr inse faktum att min lilla skrutta inte blir mätt på bara min bröstmjölk. Det är med andra ord dags att börja kombinera bröstmjölk med tillägg. Med Maja helammade jag fram till 6 månader då vanlig mat började ta över och sedan nertrappning av bröstmjölken. Så det här med ersättning har jag väldigt dålig koll på.

Molly har sedan ganska länge fått flaska med Babysemp i till natten. Har då använt mig av apotekets diflaska och dinapp. Då äter hon mellan 25ml och på sista tiden lätt 1 dl.

De senaste dagarna har det varit ett väldans snuttand epå tröjarmen, sammanbrott 15-30 minuter innan mat, tidiga uppvak på natten och morgonkulan. Så idag gav jag flaska redan efter morgonmålet på brösten. Hon åt lätt 50 ml. Samma sak på lunchmålet.

Så:

:arrow: Flaskor. Hur många flaskor är bra att ha? I nuläget har jag bara en, så det blir ett väldans diskande och kokande. Kan jag fortsätta med apotekets flaska? Jag har läst att många använder Dr Browns. Men jag har inte upplevt att Molly haft några problem av denna flaskan vid 1 matning per dag. Blir det annorlunda när jag ökar upp till 5?

:arrow: Hur kombinerar jag smakisar med bröstmjölk och ersättning? Tänkte börja så smått vid mål nr 2. Börjar jag med smakis, sedan bröstmjölk för att avsluta med tillägg? Eller kan någon rekommendera en annan ordning?

:arrow: Hur mycket tillägg kan vara troligt att hon äter när jag kombinerar så här? Hur mycket ska jag servera i flaskan alltså...

:arrow: Babysemp har funkat bra hittills, inga krämpor eller så... Vid 4 månader är det ju en annan sort, Babysemp 2. Är det bara att byta rakt av vid 4 månadersdagen?

:arrow: Något annat jag bör tänka på??

Hoppas på lite kloka tankar och glada tillrop!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
LindaVega

Inlägg av LindaVega »

Hoppas någon fler kan svara angående tillägget, tänkte bara skriva att när Malte var fyra månader började jag med gröt och smakisar för att fylla upp matmässigt och det gick FORT att komma upp i lite större mängder. Han hade trasslat en hel del med amningen sedan han var drygt två månader, så det kändes som ett bra beslut att fylla på med mat istället.

Jag hade tidigare gett flaska till sista målet, inför natten. Han drack 50-70 ml om jag hade ammat honom före.

I början inledde jag varje mål med amning ( annars var han inte intresserad av bröstet alls.) Annars brukar man ju ge smakis först och amma efteråt. När jag märkte att han kom upp i ganska stora mängder mat brukade jag ge ett bröst och sedan mat direkt efteråt, och till slut vid fem månader enbart ge puré

Såhär ungefär:

Mål 1 amning ( runt 5 mån amning + gröt)
Mål 2 amning +lunchsmakis ( bytte ut målet helt när han var drygt 5 månader)
Mål 3 amning + frukt ( bytte ut helt till risgröt när han var 6 månader)
Mål 4 amning+ gröt ( vid 5 mån enbart gröt)
Nattslurk- amning ( och eller flaska)

När de är så stora som 4 månader BEHÖVER man ju inte fylla upp med ersättning. På BVC uppmuntrade de mig att hellre ge mat än flaska om han inte verkade bli mätt på amningen. Nu är Malte 7 månader och ammar bara lite sporadiskt förutom morgonmålet som vi fortfarande har kvar. Tycker själv att det är mysigt att börja dagen med lite amning.

Kram
Linda
Vega 050416 :heart: Malte 070109 :heart: Oskar 100923
dukat

Inlägg av dukat »

Lite svar kring hur vi gjorde med ersättning. (Gav bara ersättning efter ca 5 veckor).

Flaskor - vi använde vanliga typ Apotekets, hade 3 eller 4 st som vi använde. Tänk på att du kan behöva byta nappstorlek när du byter ersättningssort.

Mängden - beror ju så klart på barnet men vi hade som riktmärke de mått som står på babysemp-paketen fördelat på 5 mål. Sonen har alltid varit matglad så vi höll oss kring de övre gränserna om jag kommer ihåg rätt. Vid målet med smakisar så var sonen en bit över 5 mån när vi började och han tyckte att mat var kul och gott så jag halverade ganska omgående mängden ersättning vid det målet för att sedan ta bort det helt men det beror ju helt på hur mycket mat din dotter äter.

Byte av sort - det kan bli magtrassel när man går över från en sort till en annan så vi gjorde så att vi bytte ett mål i taget och började med att blanda hälften "nytt"/hälften "gammalt" pulver. OBS kolla att det är samma pulverdosering på den nya sorten, vet att det kunde skilja lite, så att det blir rätt antal skopor till mängden vatten. Sen provade vi 2-3 dagar, bytte ut ett eller två mål till osv. När alla målen var utbytta mot hälften/hälften blandning började vi om och bytte vi ett mål i taget igen mot bara den nya sorten.
Mamma till två söner
storebror född juli 04
lillebror född okt 07
J och Å

Inlägg av J och Å »

Våra käkade vid 4 mån både ersättning och välling. Fick tyvärr lov att sluta amma vid 2 mån så de var ju vana med ersättningen. De åt då totalt 5 mål per dygn. Sista målet före läggning kl 19 och så sov de till 07. Sista målet började vi blanda ersättning + välling redan vid 3,5/4 mån(minns inte riktigt)

De åt ca 4 mål med 220-250 ml baby semp plus och sista blandade målet ca 200-220 ml.

Började sedan så småningom efter 4 mån och före 5 mån med gröt till lunch.

Vi körde avent flaskor, och bytte successivt nappar vartefter de behövde större hål.

Hde inte så himla mkt nappar och flaskor, men iallefall 8 flaskor hade vi. men det kostar ju också, så jag diskade istället. Känns som ett i-lansproblem att inte orka diska flaskorna med tanke på att det var ca 4 tim mellan målen :wink: Men två uppsättningar är ju bra. För om man mot förmodan skulle glömma diska så har man ju en uppsättning.

Vi var jätte försiktiga när vi bytte sorter. Men de var ju rätt små också när vi började med baby semp plus, ca 3 mån och ca 3,5 när vi blandade lite välling med ersättningen.

Var det detta du frågade om :? Fråga igen annars.

åsa
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Hej och tack alla för bra svar! :D

Har införskaffat en flaska till och gör som J och Å, diskar imellan...

Det varierar väldigt i hur mycket hon vill ha efter att jag ammat henne. Men jag erbjuder nu flaska vid varje mål. Men oj, vad svårt det är att hinna med både amning och flaska inom en timme när man dessutom har en 2 åring som ska göra massa saker som upptar min tid. Jag måste bli bättre på att släppa och låta henne göra saker på sitt sätt, och inte övervaka allt... Nå ja...

Är i gång med smakisar, banan tredje dagen i dag. Den åker mest ut och in, men det går nog framåt så småningom.

Tack igen alla!
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"