Orkar inte med tjutandet.....

Barnavårdsforum. Standardmodellen och andra råd och dåd i Barnabokens anda
Mamma J

Orkar inte med tjutandet.....

Inlägg av Mamma J »

Min son är 4,5 månader nu och har börjat tjuta i högan sky.......när han är nöjd, trött, uttråkad tjuter han som en stucken gris.....

Jag känner bara att jag inte orkar höra på det utan blir trött och irriterad på honom. Hur skall man tackla det här och när kan det tänkas gå över?

Han är också kinkig med maten, bråkar och stökar när han skall äta, både vanlig mat, vid bröstet och ersättning.....

Är själv i ganska dåligt skick och mitt tålamod räcker inte till. Känner míg som en dålig mamma och orkar ibland inte med honom. :oops:

Lille J är för övrigt en standardmodellad liten kille som sover sina 12 timmar på natten, så jag kan inte klaga på det....
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej!
Konstigt att han skriker när han är nöjd....
Strul med maten kan vara sjukdom på gång enligt min erfarenhet. Har han trasslat länge?

Vad betyder det att du inte orkar med honom? Är du ensam eller kan du få hjälp av någon?

Du är en duktig mamma som ber om hjälp nu och här på forumet!
Hoppas någon mer rutinerad än mig svarar......

Bästa hälsningar
Jessica
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

Tjuter :roll: Alltså han skriker inte, gnäller inte, utan tjuter :?:

Kanske övar han sin röstförmåga,för någon gång ska de ju lära sig tala, och att lära sig tala går inte i ett huj, men VÄGEN dit innebär ju att den lille ger i från sig alla möjliga sorters ljud. Och en hel del ljud kan komma ur den lilles mun. Så att ha ska sluta med det tror jag inte.
Har lite svårt att förstå vad du menar med tjuter :? min kille tjuter i bland, men det är oftast glädjetjut, och det kanske inte är det du menar :roll:

Finns det någon du skulle kunna prata med :?: att du är i dålig skick, och känner dig orkeslös, kan tyda på en depression.

kram
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

han verkligen illtjuter...inte glädjetjut...mest när han är trött eller uttråkad, men tjuter i falsett jämt......när vi är ute och går eller när vi är hemma, när han är med mig eller ligger själv. Det är bara att jag inte klarar av att höra honom längre, skäms för att gå ut med honom bland folk. Jag får huvudvärk och mitt tålamod brister....skriker till slut tillbaka och då skrattar han bara. Behöver hjälp med hur jag skall hantera honom. Bävar för hur det kommer att bli i framtiden.... :cry:

Känner att jag inte kan njuta av föräldrarollen.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Ja, det handlar ju om dig och inte om honom.
Håller du med, eller tycker du felet ligger hos honom?
Gäst

Inlägg av Gäst »

:(
Du måste ta itu med några saker här, för vi söker inte problemen hos denna lilla, lilla människa. Och vill du verkligen göra något åt situationen måste du börja hos dig själv.
Nu ska du inte känna dig dålig som mamma. Men om jag förstår saker rätt så är det inte tjutandet som är problemet utan din ork och ditt tålamod.

Är han uttråkad så se till att han inte hinner bli det då, du ingriper som alltid INNAN han hunnit bli uttråkad.

Så här små barn är fullständigt prylgalna, men vill gärna undersöka varierande saker, inte bara leksaker, utan tex mammas kaffekopp, eller rafsa runt lite i besticklåda, det finns så mycket dom små vill hinna upptäcka och utforska. Tillåt att han undersöker, gör det möjligt för honom. Under din övervakning såklart :wink: .
Och har du kört standardmodellens program så vet du ju att man lägger den lille INNAN han hunnit blivt övertrött. I ett noga utträknat schema så lägger du in 15 och en halv timmes total sömn, under ett dygn.
Mot fem månader är sömnbehovet nere i 15 timmar per dygn.

Du kan inte njuta, säger du

VAD kan DU göra för att kunna njuta :?:
HUR ska DU komma tillrätta med hur du mår :?:

Du måste vara så pass stark att du åtgärdar problem hos dig själv, så att du kan ta hand om barnet på bästa sätt.
Man behöver inte vara allt igenom lycklig för att vara en bra mamma. Alla går vi liksom omkring med mer eller mindre bagage,och till och från är nog många lite nere...
MEN man måste kunna vara stark nog att inse att man måste åtgärda det som är helt galet i sitt känsloliv. Och det är inte alltid man kan göra det på egen hand...
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Han sover 15, 5 timmar per dygn. Skall jag låta honom sova mer? Lägga honom tidigare? Sover 12 timmars nätter och har 45+2 tim+ 45 min lurar på dagen. Behöver han ha mer? Känner att jag inte orkar ge honom mer stimulans....han är med och bäddar, lagar mat,, när jag diskar mm.....men han måste ju kunna vara på golvet eller ha ensamlek en liten stund utan aktivering????? UTAN att låta som en siren.....
Jessica

Inlägg av Jessica »

Hej igen!
Du kan vända dig till BVC också. Dels kanske de kan lista ut vad tjutet står för, sen kan de också förmedla kurator eller psykolog kontakt. Har du någon som kan ge dig avlösning?
Stolt mamma till gosse född i maj 2003 och tösabit född maj 2007.
Gäst

Inlägg av Gäst »

En del märker att deras barn är riktiga sömntutor och då får man ta det i beaktining.
Men i de flesta fall stämmer sömnuppskattningen 15.5 timme för 4 månader rätt bra. Jag fick korta ner sömnen någon vecka innan han blev 5 månader :!: Det märktes på att det tog lång stund innan han somnade, och då även sov kortare på varje lur :?

Jag tycker att du ska läsa på ännu mer om den sociala delaktigheten. Genom hela barnaboken är det som en röd tråd och följer varje kapitel. Med ingående beskrivningar om VARFÖR man gör det, och HUR man går tillväga.
och när och hur man ska börja ta den lille i bruk.
Jag tror det är viktigt att veta varför man gör det, och i vilka situationer man tar upp barnet i sitt arbete.
Så läs på, för mycket av barns missnöje kan härledas från att inte tillåtas börja ta aktiv del i arbetet som bedrivs i hemmet. Och det är när han bedrivit arbete med dig AKTIVT, som han kan tänkas hämta igen sig med lite lek på golvet eller nånannanstans.
Mamma J

Inlägg av Mamma J »

Det är ju jag som är det största problemet. Orkar ju inte vara så aktiv själv. Känner mig helt slut och är ledsen mest hela tiden. Har svårt att njuta av barnet.....

Hur kan jag låta J vara delaktig när jag inte orkar ta itu med något själv?
Gäst

Inlägg av Gäst »

Precis Mamma J
du måste börja med dig själv :thumbsup:
Du måste hitta ett sätt att lösa dina problem, i den mån att du orkar hålla uppe en fungerande vardag.

Klarar man inte att införa struktur så måste man ta den hjälp man behöver.
om du vill ha orken, måste du hitta en väg att få ork och tålamod.
Man måste vara MODIG här, ta ett steg tillbaka, och inse att du behöver lite hjälp.

Så du måste helt klart börja med dig själv :!: Du har kommit en bra bit, om du som nu härleder problemet till dig själv och inte längre till lilleman :wink:
cissii

Inlägg av cissii »

hej

jag ville bara berätta att min dotter i perioder låter som hon bajsar hela tiden, dvs ett vääldigt högt krystljud, alltså så högt så man får spel efter ett tag. jag har ingen aning varför, men det brukar gå över efter antingen några dagar eller veckor. jag brukar (om hon är glad och nöjd) så sätter jag i öronproppar ett tag när jag känner att jag inte orkar lyssna mer. det behöver ju inte vara hörselkåpor i byggplatsstyle, går ju bra med lite vanligt papper, bara för att ta udden av ljudet. hon gör alltså det här ljudet mer eller mindre oavbrutet, och jag har undersökt alla möjligheter typ har hon ont etc etc men inte kommit fram till något. kanske gör hon det när något nytt ljud ska tränas in typ.
Celeste 061208 :heart: -
Världens Bästa Barn
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Välkommen är du :wink: :lol:
Mamma J skrev:Känner att jag inte orkar ge honom mer stimulans....han är med och bäddar, lagar mat, när jag diskar mm.....men han måste ju kunna vara på golvet eller ha ensamlek en liten stund utan aktivering?????
Läste jag de här raderna utryckta ur sitt sammanhang skulle jag tro det handlade om en ettåring.

Han är inte fem månader än, vad jag förstår. Vad får dig att tro att DU ska ge honom "stimulans" :?: Världen är stimulans nog för en som just har kommit till den.

Så ge honom förutsättningarna att upptäcka den, smaka på den, studera den, begå den i sin egen takt och på sitt eget vis.

Det betyder konkret att du t ex lägger honom på golvet - på mage givetvis - och möblerar upp trevliga saker omkring honom, som han kan kämpa för att försöka nå. Eller bara begapa. Eller lyssna på, om det är någonting som låter. Eller som sagt, se som morötter för motorisk träning, alltså aerobics på spädbarnsvis :lol: :!: :lol:

:arrow: Och när du gett honom dessa trevliga förutsättningar ska du GÅ, dvs lämna honom i fred. Inte utan uppsikt förstås men i fred.

"...skäms för att gå ut med honom bland folk. Jag får huvudvärk och mitt tålamod brister....skriker till slut tillbaka och då skrattar han bara", skriver du - och det är ganska fruktansvärt. Ursäkta att jag säger det :oops: Det är som om det vore inte ens ett ettåring utan ett trotsbarn du beskriver och hur synd det är om dig som får ont i huvudet och inte vågar visa dig bland folk :!: Men det är ett SPÄDBARN du har i din vård :!: Det är en liten människa som föddes för bara några månader sedan - och du beklagar dig över honom som om han vore inte bara en ettåring eller ett trotsbarn utan en tonåring :shock: :roll: :evil: :cry:

Skäms :oops: :x

Det här är mina enkla råd till dig.

:arrow: Se till att han äter mer vid varje mål än du någonsin kan tro att han skulle behöva.

:arrow: Håll tiderna för lurar och natt och gläd dig vareviga dag - och natt :idea: - åt att han sover så gudomligt. Det är inte alla små bebisar som gör det, om man säger :roll:

:arrow: Sluta klistra ditt motvilliga sällskap på honom. Det är bra att han får ligga bredvid - på mage allrahelst JÄMT - när du diskar och lagar mat etc, men betrakta det då som den passiva sociala delaktighet det är och ska vara. Inte som någon sorts akitivitet i stor stil som du ska styra om. Du bara ger honom förutsättningarna att titta på, att se vad som pågår. Och det som är intressant för honom är vad du GÖR, inte vem du är :!: Så gör det du ska göra och se till att han inte ramlar ner. Det är det hela. Med att inte klistra din person på honom menar jag att du varken behöver eller BÖR titta på honom eller prata till honom dvs personligen pocka på hans uppmärksamhet i dessa lägen av passiv social delaktighet. Respektera hans sätt att begå världen och stå tillbaka till din person. Den "aktivering" som du tycks känna dig förpliktigad till innebär förmodligen i praktiken styrning. Glöm den.

:arrow: Det är en konst att låta små barn vara i fred. Försök lära dig den konsten. Det kräver förtroende för hans inneboende förmåga, som är enorm :!: och det kräver respekt.

:arrow: Tjutandet är, skulle jag tro, hans sätt att försöka värja sig mot din negativa attityd, dina negativa förväntningar, din motvilja. Det du ger honom är det jag kallar negativ anknytning (se Barnaboken, "Det psykiska välbefinnandet" i andra delen) och en sådan gör verkligen ingen människa glad. Inte dig heller, som du märker. Han försöker tjuta bort den. Och tjuta till sig något annat och bättre. En annan liten unge med en annan personlighet skulle kanske försjunkit i apati - vilket är ett livsfarligt tillstånd.
Så var glad över att han, så liten han är, visar både reaktioner och ställer frågor och faktiskt, ställer krav på dig - i stället för att kapsla in sig och ge upp.

De små barnen är våra bästa pedagoger. Jag beundrar den här lilla älsklingen för hans tappra försök att öppna dina ögon och börja njuta, tillsammans med honom, av ett liv som är gott.

Åtminstone ska HANS få vara gott. Ditt eget måste du ta hand om själv. Det kan inte han göra åt dig.

Små barn, hur små de än är, tycks vara av den uppfattningen att antingen står man för sitt liv och försvarar det och njuter det - eller också förändrar man det.

Att du "skriker tillbaka" mot en knappt femmånaders bebis är så illa och så oförsvarligt och så elakt :evil: att jag inte vill tro att det är sant. Gör aldrig om det :!:

Att han skrattar ska vi vara innerligt tacksamma för. Det visar att han inte kan tro att du menar allvar med att avvisa honom så fruktansvärt illa som skrikandet tillbaka ger vid handen. Han måste se det som en lek, ett skämt :roll: eftersom ditt avvisande av honom (och barn, även mycket små barn, tänker konkret och bara konkret) betyder livsfara för honom. Du, överlevnadsgaranten, är beredd att sätta ut honom i skogen och överlämna honom åt vilda djur. Det vill han i det längsta slippa tro är sant, för då skulle han ju dö :!: Allt så skrattar han hellre än att duka under i fasa.

Du ska ha tack och pris och beröm för att du överhuvudtaget talar om detta och vänder dig hit och underliggande, om än inte uttalat, ber om hjälp med att ändra ditt förhållningssätt till både barnet, dig själv och ditt liv. Det är jag glad över och ser som ett stort första steg till gädje, njutning och positivism.

:heart:
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
annawahlgren
Upphovskvinna SHN-kuren 1942-2022

Inlägg av annawahlgren »

:D Dubblering, felåt :D
:D Nio barn, arton barnbarn, tre barnbarnsbarn och några tusen nästanbarn :!:
Anna Wahlgren 6 Oktober 1942 - 7 Oktober 2022
Blompan

Inlägg av Blompan »

Hej Mamma J!
Hjälp till barnet har du fått goda svar på ovan men till dig - du har inte järnbrist eller så som gör att du känner dig trött och orkeslös trots den goda nattsömnen? Hälsokosten har ju annat uppiggande också som kan vara värt att prova.
//Blompan med guldklimpar sept -04 och mars -07
Skriv svar

Återgå till "Späda barn och små (nyfödd till 1år)"