Börjat m spjälsäng - tillbakagång?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Kristin

Börjat m spjälsäng - tillbakagång?

Inlägg av Kristin »

Hej!

I natt sov vår snart 4 månaders plutt i sin spjälsäng i stället för i sin vagn som han har gjort den senaste månaden. Jag var väldigt nyfiken på hur natten skulle gå.... Att ha honom i vagn och vagna honom när han har vaknat till har ju varit så effektivt, men som några av er skrev till mig har vi nog fastnat i vagngträsket :oops: och ett byte var aktuellt...

Junior vaknade med olika intervall under en och samma timme. Det som skiljde hans beteende i säng till skillnad från vagn var att han ställde VÄLDIGT MÅNGA och HÖGA frågor!! Det kändes som om han skrek i en evighet, men när jag tittar i mina anteckningar var den längsta gången "bara" 6 minuter. Jag höll nästan på att ge upp (det var t o m så att min sambo i morse undrade hur jag stod ut...), men precis när det var som värst lugnade han ned sig.

Jag ramsade för första gången nattetid och det måste ha fungerat för till slut somnade han om och vi fick t o m väcka honom kl 07. Han var glad och utvilad då :) !

:?: Min fråga: är det "normalt" att de små skriker så fasligt när man går över till säng?

:?: Gjorde jag rätt när jag ramsade, avvaktade max en minut och ramsade igen? När han blev tyst sa jag ramsan igen, men mycket mjukare som jag har läst om (den sk bekräftelseramsan). Jag buffade ingenting (tycker ju inte om det här med magläge..).

Mvh
Kristin
Storebror f. aug-04
Lillebror f. aug-06
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Hej
Han har vant sig vid att ha trångt och ombonat. Du skulle kunna minska sängen lite med kuddar eller ett ihopvirat täcke.

Du gjorde helt rätt som ramsade. Frågan är hur mycket du ramsade - efter en minut ungefär så du - 6 gånger då alltså - eller var det först en gång, sedan en gång till efter en minut och sedan avvakta? Det sista är bra, det första så riskerar du att fastna i ramsa och inte ger honom chans att reagera och fundera över vad du menade.
Bekräfta är bra - det behövs inte sedan men nu när han skriker bekräftar du att han har förstått!

jag tror mest att han undrade om du visste vad du gjorde när du la honom i en ny säng, och ja det vet du ju :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"