tidsoptimisten

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Skriv svar
anna77

tidsoptimisten

Inlägg av anna77 »

ojoj, har läst trådar om flämtandning och träning och erkänner att jag känner mig lite stressad. Jag har varit så mitt uppe i en flytt avslutat med massa veckor boende hos släkt och vänner i väntan på vårt nya boende, så jag har helt enkelt inte haft fokus för att öva... och tiden springer...bara snart 4 veckor kvar mgh.
Jag har sedan någon vecka tillbaka övat flämtandning och ligger nu på ca 45 sek näsa in och ut, men läser på trådarna att vissa pratar om näsa in och mun ut? Blir lite förvirrad. Dessutom har jag svårt att första krystövningen då man ska ta upp huvudet mot bröstet men vara avslappnad? För mig känns posen som en sitt-up? Var kan jag läsa detaljerat om detta? Bör jag köpa boken "att föda utan smärta", eller kommer det bara bli för mkt info så snart inpå och bara förvirra?
Jag tror att jag varit så dålig på att förbereda i tid för att min första förlossning gick så smidigt tg. Jag hade övat andning de sista kanske 5 veckorna med en kompis som är doula (med en teknik som liknar denna). Och det hjälpte massor trots att jag "bara" övat i 5 veckor, och även om jag inte övat så jättemkt på krystvärkar så gick det så fort och var en så totalt positiv upplevelse att jag inte upplevde att jag hade förberett mig tillräckligt. Jag blev lite bortskämd helt enkelt och nu står jag här och har börjat lika sent igen... är jag riktigt illa sent ute?
anna77

Inlägg av anna77 »

Förresten: kan man köpa dvd eller liknande med annas kurs för förlossning? Hinner inte riktigt med att gå en kurs då jag är ganska långt gångne tg...
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

Det finns en bok som hetter "Innan du föder" som är skriven av Anna Wilsby (eller vad hon nu heter). Den tar upp mycket (tror jag, har själv inte gått kursen) som tas upp på kursen. Där står även beskrivet andningen och krysttekniken i lite andra ord än i Barnaboken. Den går säkert att låna på bibliotek. Jag köpte på Adlibris på nätet.

Jag hade samma problem som du, en mycket positiv och bra första förlossning och slarv på träningen inför den andra. Andningen tyckte jag kom naturligt ändå, så det hade jag inte behövt öva på mer, däremot just krystningstekniken hade nog inte skadat att öva mer. Att inte ta i för hårt utan "bara" blåsa på ljuset. Har lånat ut min "Innan du föder", så jag kan tyvärr inte tala om hur krysttekniken beskrivs där just nu...

Lycka till
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
anna77

Inlägg av anna77 »

tack för boktipset!
Tills jag har fått tag på den undrar jag: visst står det i BB bara om flämtandning som är in och ut-andning enbart genom näsa? Jag blir förvirrad när jag läser om lite olika trådar där vissa pratar om ut genom munnen? BB beskriver väl en flämtandning som är likadan genom hela förlossningens sammandragningar bara att den ökar i intencitet?
Majamamma
Kontakt:

Inlägg av Majamamma »

I "Innan du föder" står det om jag inte missminner mig in näsa, ut mun. Jag övade på båda det lilla jag övade och tror jag använde mig av in näsa, ut mun i det skarpa läget. Det föll sig liksom naturligt, så jag funderade inte så mycket på hur jag andades.

Så som det beskrivs i ovan nämnda bok börjar man med djupandning, när värkarna är lätta. Alltså djupa lugna avslappnade andetag. Efter ett tag när värkarna tar i flyttar man upp andningen något. Minns inte vad de kallar andningen, men säg en mellanandning. Lätta andetag, men ännu inte flämtandning. Flämtandningen, de superlätta andetagen är sista steget att ta. Det finns nog i boken angivet antal cm man ska vara öppen för att byta andning, men jag tycker att det känns mycket tydligt när det är dags!

Viktigt är också att träna avslappning. Då hanterar man värkarna så otroligt mycket bättre.
Mamma till
-Maja 0507
-Molly 0704
-Miranda 0902
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"