Vi har med gott resultat genomfört kuren på vår snart 5 månader gamla son och imorgon är uppföljningsveckan över! Vår pojke har nu gått från att sova i 10 minuters intevaller och däremellan vara vaken i 20 minuter hela nätterna till att sova i ett sträck från 19.00 till 05.30. Därefter har vi det lite struligt då han vaknar och ligger och babblar. Vi möter detta med en ramsa från sängen (vi delar rum), vilket han möter med lite mer babbel tills han efter en lång stund av lyckligt knorr övergår till irritation och ilska. Vi låter honom skrika och ger en ramsa efter att ha lagt honom till rätta på mage. Sedan kanske en till. Det kan dröja rätt länge med vid 06.15 somnar han om och sedan väcker vi vid 07.00. Att han ligger vaken är, efter läsning här, inget som oroar då jag förstått att det kan dröja upp till några månader innan vargtimmen blir lugn.
Vi har inga problem med läggning på kvällen, men på dagarna när vi lägger honom i det ljusa rummet ligger han vaken rätt länge för att till slut rulla runt till rygg och bli komplett vansinnig och till slut ledsen. Smyger då in och vänder honom på mage utan att han ser mig, trycker till och ramsar. Då somnar han på stört. Är det ok att vända honom? Han envisas med att lägga sig på rygg och på kvällen är det så han somnar - helt utan problem - men på dagen vill han inte alls sova så. Jag blir inte klok på det... Likadant är det på morgonen när han vaknar och glad i hågen rullar runt till rygg. Han kommer liksom inte till sovro förrän vi har snurrat runt honom. Och på morgonen vill jag ju verkligen inte störa.
Har även en fråga gällande att dela rum med storasyster, 2 år. Hon sover med nattlampa vilket hon nyligen börjat med. Glömmer vi att tända den vaknar hon och blir helt hysterisk på nätterna. För övrigt så somnar hon och sover hela nätterna enligt punkt och pricka så med henne har vi ett problemfritt sovliv.