Planerar kur om tre veckor! några frågor!

Frågor och svar om att kura lite äldre barn
Skriv svar
Vinga

Planerar kur om tre veckor! några frågor!

Inlägg av Vinga »

Hej alla glada föräldrar!
Min son är 15 månader, aldrig tidigare kurad. (Fast i mitt stilla sinne undrar jag varför vi inte gjort det tidigare, han har bara korta perioder sovit bra!)
Har förstått att man ska skippa buffningen, bara solfjädra. Han ligger sällan still innan han somnar, bara några sekunder precis när John Blund kommer. Ska jag hålla fast honom med solfjädern? (Kanske frågat förut, minns inte) Han kommer bli arg när jag gör det i så fall, och absolut inte finna ro, utan bara kränga.
SHN-boken, hur mycket tar den upp kuren då det gäller äldre barn? Är det nån ide' att köpa den nu när grabben är så stor? Missförstå mig inte, jag är inte snål :wink: , skulle gärna donera till alla er som gett tips och råd om detta visar sig fungera! Jag menar bara att det är dumt att lägga tid på att läsa nåt som inte hjälper mig så mycket!
Kram till er alla och tack för en bra hemsida!
Kantarella

Inlägg av Kantarella »

Hej Vinga

Jag rekommenderar absolut att köpa boken. Den finns ett särksilt avsnitt om barn över ett år som ska kuras. Finns även en del här på hemsidan om äldre barn under de låsta forumen överst på sidan. Men boken är mer matnyttig, innehåller massor med frågor och svar i slutet av boken som är himla bra. Och man behöver verkligen förstå och kunna hela kuren ända in i ryggmärgen om det ska bli rätt. Det är inte läge under en kur att själv undra över vad man ska göra och på så sätt ställa frågor tillbaks till barnet - gör jag rätt nu, somnar du lilla vän, när mamma gör så här... Då släpper man in sin egen oro i barnkammaren och det känner barnet direkt.

Att läsa på är A och O, tillsammans med attityden av självklarhet. Och att backa så att barnet kan göra framsteg.

Lycka till!

/Åsa
Vinga

Tack Åsa!

Inlägg av Vinga »

Då går jag till bokhandeln i morgon!
:D
Mvh, Vinga
Vinga

När ska man ramsa direkt, och när ska man vara tyst?

Inlägg av Vinga »

Hej!
Har kört i två nätter nu: lägger honom i favoritställning, trycker till i några sekunder, går ut, ramsar x4 osv. Slamrar med skåp och lådor, kranar osv. Idag somnade han efter ca 10 min, bara lite skrik, som sen avtog. (Han gillar ju inte att jag går ur rummet direkt, han är ju van vid att jag är där tills han somnar). Drog en bekr-ramsa lite i förbifarten. Sen vaknade han till efter en halvtimma, och var lite ledsen.
Ska jag då gå till dörren, ramsa direkt och invänta reaktionen, eller ska jag vänta tills han skriker upp sig? Tycker att det verkar onödigt, på nåt sätt? Då vaknar han ju till på allvar, menar jag, och är svårare att få lugn igen. Denna gången gick jag dit direkt, ramsade en gång x4, och sen hörde jag hur han sög på sin snutte, och sen var det tyst. Var det fel?
Det känns i alla fall som om ramsan tar, och det känns väldigt bra.
Första natten skrek han som besatt i en och en halv timma, när han märkte att jag gick ut efter tillrättaläggandet. Då fick jag gå in emellanåt och lägga honom ner, för han satte sig eller ställde sig upp hela tiden. Igår natt var han inte lika skrikig, men var långt ifrån nöjd, men då somnade han efter tre kvart. Hoppas bara det går åt rätt håll, minskar han med en kvart-20 minuter per natt, så är vi snart i mål! :wink:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Vinga :!:

Det går ju hur bra som helst det här!

Ge honom chansen att ta hand om ev uppvak själv , du får ha lite is i magen! Du hör rätt omgående om gråten/tjuten stegras och han behöver en ramsning!

Första kvällen ÄR jobbigast, men var beredd på bakslag, det betyder INTE att ni gör något fel, eller att kuren inte "funkar" på er son, bakslag måste få komma, för att ni ska göra framsteg!

Så ha målet för ögonen, även när det blir lite slirigt, så går det här bra!

Vad bra att ramsan tar, se till att bekräftelseramsa t o m i morgon, sen kan du baka ihop ramsorna till en!

Bra jobbat :thumbsup:

Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn äldre än ett år "