Mår så ILLA !!

Tips- och samtalsforum kring havandeskap och förlossning
Sessan

Mår så ILLA !!

Inlägg av Sessan »

Hej alla !

Är nu i 7 veckan och mår så illa att jag tror jag blir tokig. Klarar inte av ngnting alls. Igår la sig maken i sängen med blött hår - gick inte - spydde i sängen.( Lukten av blött hår :shock: )

Det värsta illamåendet får jag inte på morgonen ( även om jag mår illa så står jag ut med det ) utan fr 15.00 - och tills jag somnar. Ibland vaknar jag på nätterna utav att jag mår så illa.

Har provat akupressurarmband, ingefära ( på yougurt och speciella ingefärekakor) utan ngn vidare hjälp.

Fler tips mottages tacksamt. ( MVC skrev förra ggn jag var gravid ut Postafen, som jag aldrig tog eftersom jag fick det utskrivet i v 13 och illamåendet försvann i v 16 , men har ngn provat Postafen - hjälper det ? )

Kram från en desperat Sessan, mamma till Sagatrollet 0601 och en liten i magen med Bf 0801
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

Hej Sessan :!:
Här är en länk om illamående:
http://www.annawahlgren.com/forum/viewtopic.php?t=8265

Hoppas du kan hitta nåt tips där :!:
Och grattis till bebben, om jag inte redan sagt det :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Sessan

Inlägg av Sessan »

Tack Miar70

Just nu känns det inte som ett grattis att ha bebben i magen. Har precis varit på middag hos svärmor - all mat går ner som en dans - och lika fort upp igen !! Har jag tur kan maten stanna nere i max 1 tim och då ska väl ngt tas upp av kroppen. Äter hela tiden - är nog det enda som lindar ngt. Ligger på golvet och käkar mariekex. Hur kul är det - på en skala ungefär ! ?

Läste hela Friedas länk ang illamående och imorgon ( ska egentligen jobba men måste sjukskriva mig) ska jag ringa akupunktör.

Tack för länken

Kram Pytonsessan
Ewa

Inlägg av Ewa »

Ville bara skicka lite sympati :heart: - jag har varit där under båda mina grav också. Konstant matintag hjälpte en smula. Annars provade jag allt inkl armband, postafen, fänkålste´, äta innan man klev upp osv. Däremot provade jag INTE akupunktur - för det visste jag inte om då. Låter ju toppen!
Lycka till!
Kram Ewa
Mamma till Stora guldklimpen född april -04 :heart: & Lilltufsan född feb -06 :heart:
Lillstrumpan

Inlägg av Lillstrumpan »

Hej och Grattis! :D

Jo, vet inte om det stod i den där andra tråden men jag tyckte Coca-Cola funkade ganska bra - typ som vid magsjuka...och tuggummi. Av allt jag provade var det nog det bästa. Sen hade jag en nöd banan brevid sängen så om/när jag vaknade på natten käkade jag upp nöd bananen liggandes i sängen, och drack cola till :shock: (äckligt mitt i natten men effektivt!)
Hoppas det ger med sig snart....
Stora 0630 Lilla 0903
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Hej, här har du en som mådde illa till över vecka 25 :shock:
Jag fick inte ens behålla vatten. Men jag åt till slut Postafen ca halva graviditeten. Jag tycker det var toppen.

Närjag åt detta kunde jag i alla fall dricka vatten, mjölk (detta var min grej) samt äta frukt. Liiiiiite kall mat gick bra också. Eftersom jag fick behålla så lite drack jag även Fortimel under hela graviditeten, mest för att Tor skulle få ALL näring jag kunde tänkas missa under denna tiden.

Så jag kan bara säga, får du inte behålla så mycket kanske Postafen behövs så barnet får massor av näring också!

Ps. ät gärna linfröolje kapslar för omega-3 om du kan. Super för utvecklingen av hjärnan som pågår som mest i denna tiden på gravidieten :wink: Ds
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån
:heart:

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Mådde också otroligt illa. Det som fick mig att må lite bättre var att äta sådant som innehåller fett.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Solglimt

Inlägg av Solglimt »

Mådde också otroligt illa. Det som fick mig att må lite bättre var att äta sådant som innehåller fett.
Lycklig mamma till tvillingar födda i april -06
Sessan

Inlägg av Sessan »

Har varit hos en akutpunktör - tog ca 6 min och nu har jag 12 nålar i örat ( höger) och dessa ska sitta i 3 dgr. Om inte illamåendet har gett sig då ( om tre dgr) så ska jag komma tillbaka och då ska hon s ätta nålar i kroppen.

Mår fortfarande illa - ända upp - men det händer inget mer !! Väldigt skum känsla kan tilläggas :?

Tuggummi har jag inte provat - kan inte för mitt liv förstå varför när jag tuggar dagarna i ända.

Coloman är jag redan, både ljummen och avslagen. Perfekt !

Torsmamma : Blev du mkt trött utav Postafen ?

Återkommer med mer akupunkturinfo. ( Ser ut som en slagskämpe enl maken - plåster på hela örat - och undrar ganska mkt hur jag ska kunna sova inatt , nålarna känns bara man rör vid dem :? )

Kram Sessan, mamma till Sagatrollet,16 mån, som sover som en stock och en liten i magen med BF 0801
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Nej, jag tycker inte det var så farligt. Blev trött kanske första veckan, sen hade jag vant mig. Men jag var o andra sidan trött hela graviditeten. :wink:

Rapportera om akupunkturen! :)
Tor 2006
:heart: BB barn från början. Sov sin första 12h natt 5 dagar före 4 mån, Diplomerad SS vid 6 mån

:heart: FTLOC child from the beginning. Slept his first 12 hour night 5 days before 4 months. :heart:
Sessan

Inlägg av Sessan »

Rapport följer ! :

Akupunkturen hjälpte inte - det enda som hände var att jag fick ont i örat !
Så det känns som bortkastade pengar och tid .

Var hos MVC läkaren igår som ville lägga in mig eftersom min elektrolythalt ( salterna ) var så låg. Jag vägrar ligga på sjukhus och lyckades förhandla mig till att få vara hemma och åter till honom på mån. Han skrev ut Legi ( och vad det nu heter) till mig men vill inte ta det. Tog en Postafen idag ( tänkte att eftersom Tors mamma tagit det så skulle jag kunna äta den utan att ta skada)
Blev väldigt trött ( sengångaraktig men inte sömnig ) men illamåendet finns kvar men jag har fått behålla allt jag ätit idag ( 1/ 2 tomat + vatten )

Håll tummarna - vill verkligen inte in på sjukhus.

/ Sessan, mamma till Sagatrollet 0601 och ett pyre i magen , bf 0801
TorsMamma
Forumets ordförande

Inlägg av TorsMamma »

Det kanske hette Lergigan? Skulle i så fall hålla mig till Postafen i första hand. Man blir om möjligt ÄNNU segare av Lergigan tycker jag.

Jag mådde fortfarande illa med Postafen, skillnaden var just att jag fick behålla det "lilla" jag åt.

Om du inte får i dig mer än det du skriver, kan du inte försöka se om du kan dricka "fortimel". Jag köpte den med chokladsmak, det tycker jag funkade om den var riktigt nerkyld. :wink:

Frukt? Allt utom banan gick bra. Typ mango, päron, äpple, melon, smoothies på vanilj yoghurt, frysta björnbär o frusen banan så den blev riktigt kall.

:idea: Jag gick in i mat affären och luktade mig runt. Luktade något gott så köpte jag det och åt. Funkade ganska bra. :wink:
Tor 2006

duggan

Inlägg av duggan »

Apelsin juice och mineralvatten är något som funkade för mig...Men jag var ju riktigt konstig jag behövde bara se viss mat så höll jag på att kräks på plats..mins en gång jag stod och skulle köpa pålägg och tittar på kalkonskivorn,...det var bara att kuta ut, jag äter fortfarande inte kalkon.. :? Hoppas du hittar något som fungerar för dig!!
Amanda -02, Hugo -06, Theo 29/12-12
Sessan

Inlägg av Sessan »

Rapport :

Eftersom jag fortfarande mår illa när jag äter Postafen så har jag minskat dosen till en 1/2 tabl och överlever utan att kräkas på den dosen.

Men mår så illa att jag börjar bli deprimerad. Kan inte göra ngnting utan att allt vänder sig upp och ner. Har yrsel och känner att vara gravid är inte min grej.

( Läste Fjällfolkets tråd ) Och jag är stor Fjällmor - redan i 8 veckan måste jag ha mamma byxor - kommer inte i mina vanliga , ens med gummiband :shock: . Träffade en gravid mamma på MVC i fredags som trodde att jag var i 4 mån. Hepp !! :shock: :?

Kommer väl att gå upp 35 kilo igen - bara det kan göra mig deppad. Kommer ju inte att orka med Sagatrollet alls........ nä nu är det inge kul :roll:

På matfronten kan jag meddela att det jag får behålla är iskall O´boy samt stekt bacon ( underbar kombination kan tilläggas för den som inte tror det !)

Kram Sessan, mamma till Saga 0601 och en ny i magen bf 0801
AnnKarolina

Inlägg av AnnKarolina »

Hej och Grattis :D

Det som hjälpt mig vid graviditetsillamående är ett homeopatmedel som heter Nux Vomica piller D12 kan bla beställas på:
www.ortapoteket.se vid min andra graviditet mådde jag fruktansvärt illa och det var det enda som hjälpte mig iallafall även åksjuketabletter men dom kan man ju inte äta hela tiden.

Lycka till :D
Mamma till Mikael -87, Anton -92, Milton -061102.
Skriv svar

Återgå till "Barnaväntan"