Jag har precis gått in i v 21 och börjat träna inför förlossningen. Förra gången gick jag Annas profylaxkurs och hade stor hjälp av det. Men bara till en viss gräns, för då som nu fick jag aldrig till avslappningen ordentligt även om andningen satt som den skulle.
Jag kan helt enkelt inte slappna av, trots både avslappningsskivor och havsmusik... Ännu mindre om jag försöker göra övningarna där man ska spänna en viss del av kroppen men vara avslappnad i resten av den.
Någon som bättre behärskar konsten och kan ge tips?
/vanna
Avslappning?
-
Tina-Stina
Hej!
Ibland när man ska träna avslappning är det svårt att komma till ro
Problemet är väl att man är ganska uppskruvad utan att man tänker på det
Men mina tips är:
Lägg dej bekvämt..ta till kuddar om det behövs. börja med att andas långsamt..lååångt ner i magen så att hela lungorna och magen spänns ut...håll andan runt 5 sek och låt luften "sippra" ut genom munnen..gör så 4-5 ggr..att träna andning är nästa viktigare än avslappning eftersom andningen är nyckeln till avslappning...de allra flesta andas "fel" Det är bra att stanna upp ibland i vardagen och känna efter var man andas..i magen eller i bröstkorgen? Ner med andningen!
Vad du sedan kan göra är om du har din havsmusik, är att använda våg bruset som andningsmetod.."andas" in vågen ..håll...och andas ut vågen.. kanonbra! Glöm inte slappna av under tiden, och träna inte direkt efter en måltid ( då jobbar magen), eller om du är hungrig
Sedan efter det är man ganska mottaglig om man fortsätter med avspänningen. Metoden när man spänner...slappnar av..är en "nybörjarstart"för att man ska känna vad skillnaden är mellan en spänd och en avspännd muskel.
Men jag tycker att visualisering och mental avslappning är lättare.
Hoppas att detta var till någon hjälp. Lycka till!
Ibland när man ska träna avslappning är det svårt att komma till ro
Men mina tips är:
Lägg dej bekvämt..ta till kuddar om det behövs. börja med att andas långsamt..lååångt ner i magen så att hela lungorna och magen spänns ut...håll andan runt 5 sek och låt luften "sippra" ut genom munnen..gör så 4-5 ggr..att träna andning är nästa viktigare än avslappning eftersom andningen är nyckeln till avslappning...de allra flesta andas "fel" Det är bra att stanna upp ibland i vardagen och känna efter var man andas..i magen eller i bröstkorgen? Ner med andningen!
Vad du sedan kan göra är om du har din havsmusik, är att använda våg bruset som andningsmetod.."andas" in vågen ..håll...och andas ut vågen.. kanonbra! Glöm inte slappna av under tiden, och träna inte direkt efter en måltid ( då jobbar magen), eller om du är hungrig
Sedan efter det är man ganska mottaglig om man fortsätter med avspänningen. Metoden när man spänner...slappnar av..är en "nybörjarstart"för att man ska känna vad skillnaden är mellan en spänd och en avspännd muskel.
Men jag tycker att visualisering och mental avslappning är lättare.
Hoppas att detta var till någon hjälp. Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
-
susanneethel
-
Tina-Stina
Hej igen!
Vad bra att det fungerar! Nej, avslappning ska inte kännas kravfyllt, och jag förstår precis vad du menar. Jag kan själv tycka att man ligger och "anstränger" sig lite när man ska spänna musklerna..förlorar ju lite hela grejjen då.
Avslappnad i ansiktet som susanneethel skrev är viktigt att tänka på.
Lycka till!
Vad bra att det fungerar! Nej, avslappning ska inte kännas kravfyllt, och jag förstår precis vad du menar. Jag kan själv tycka att man ligger och "anstränger" sig lite när man ska spänna musklerna..förlorar ju lite hela grejjen då.
Avslappnad i ansiktet som susanneethel skrev är viktigt att tänka på.
Lycka till!
Stolt mamma till:
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08
Dotter Mars -04
Son Mars -06
Dotter Juli -08