Första kur natten i natt-men behöver hjälp

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
lovley

Första kur natten i natt-men behöver hjälp

Inlägg av lovley »

Har en son på 2 år som inte har några problem med att somna på kvällen men däremot vaknar ett par gånger under natten o är ledsen. Felet vi gjort är o ge honom välling för att somna om men det håller inte i längden o nu har vi bestämt oss för att det ska sovas hela natten. Gjorde första natten i natt o den såg ut såhär:
19:30 somna i sin säng
00:45 vakna o gråt var blöt o jag fick byta blöja. Under tiden jag bytte byggde han upp en ilska över att inte få någon välling. Han gjorde allt för att få komma ut ur rummet, han skulle till "morfar" o "pissen" kanske va utanför dörren. Som ni förstår va det inte lätt o få honom o ligga ner för buffningen. Han skrek i ren ilska i en halvtimme. Undertiden ramsa/sjöng jag för honom o argare blev han.
01:15 somna han i min famn. Jag vaggade honom i min famn o sjöng, det tog 5 minuter så sov han.

Sen sov han resten av natten tills jag väckte honom kl 06:00 för att åka till dagis. Pappan sov på soffan så när min son somnat i min famn lät jag honom ligga på min sida sängen o jag sov på den andra. Är detta fel??? Min lille Oliwer är en väldigt kärleksfull o gosig 2 åring som kramas o pussas o gärna vill vara nära hela tiden på dagen. KAn det vara så att han bara vill veta att mamma är en armlängd bort? Han har inget eget rum ännu då det inte är klart. Snälla hjälp oss med råd hur vi ska göra
Helen
br

Inlägg av br »

hej
mitt tips är att läsa på om kuren ännu mer! att somna i famnen känns inte som en riktigt bra start! KÄmpa på!

:D
Dotter född 11/12-00
Son född 9/12-03 ( "shn-kurad" i maj -04)
lovley

Inlägg av lovley »

Hur ska man få en 2 åring ligga still i sängen när han vaknar under natten. Han är ju såppas stark så det räcker inte med "buff" händer på ryggen när han hela tiden vill sätta sig upp????
camilla

Inlägg av camilla »

Han ligger val i spjalsang? Om inte sa aterinfor den. Om han kan stalla sig upp sa kan han oxa lagga sig ner sjalv, sluta springa in till honom. En sak e att du lagger honom till ratta vid laggningen sa att saga, sedan borde han trottna pa att sta, avvakta och se om han lagger sig ned sjalv. Han skall ju varken buffas, ramsas eller sjungas till somns och absolut inte vaggas i famnen (dar blir det BAKLAXA). Buffar gor man tills de slutar grata/slappnar av resten av jobbet (att somna in alltsa) maste han lara sig fixa sjalv. Haller med foregaende om att du kanske borde lasa pa lite till innan natt 2 och se foljande som natt 1 eftersom somna i famnen gar helt emot SHN kuren och darfor inte kan raknas dit.
Nya Friska Tag!!
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
lovley

Inlägg av lovley »

Är helt med på vad du menar, men som i natt när han skrek av ren ilska. Ska jag då gå ut ur rummet o låta honom stå i sängen o skrika tills han lägger sig ner....är ju lite som 5minuters metoden?!
Gäst

Inlägg av Gäst »

:!: Skaffa Barnaboken och, snälla [-o< , LÄS PÅ om du bestämt dej för shn-kuren! Annars får och kan du göra precis som du vill... Såklart :D !
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

Hej Lovley. *vinkar*
Det hon menar är att han inte skall ramsas till sömns, bara till ro, så att han sen ska kunna somna själv.
Du ska inte lämna honom ensam i sängen utan skall finnas till hands med solfjäder och ramsan den första (och kanske andra) natten. Efter det skall ramsan ta över, så att du genom den får Oliwer att känna sig lugn och komma till ro.
Jag tror också att hon menar att du inte ska gå in i onödan och lägga honom ner då han klarar det mycket bra själv, men självklart ska du gå in och lugna honom när han gallskriker!

Se natten som gick som att den inte har hänt, läs på ett par dagar och kör sen igång på allvar.

Mitt tips är alltså att läsa MER!! Skriv ut allt du kan hitta om kuren (om du har möjlighet, annars kan jag göra det åt dig, bara att komma och hämta :) ) och läs, läs, läs! gärna med pennan i hand. Det är ett "fel" många gör, att de startar lite för tidigt, av ren välvilja för barnen förstås, men det blir gärna lite tokigt då. Läs mer så ni har mer kött på benen innan ni drar igång.

Läs allt som står i forumet, speciellt:
SHN-kuren för äldre barn
Tips på vägen
och
I Verktygslådan:
Attityden av självklarhet
Skrattet till Go’nattet
Ramsan
Bekräftelseramsan
Solfjädern

Ang blöjan så kan du byta den i sängen. Strunta i tvätten och byt bara blöjan.
Han är lite stor för att bli buffad. Istället tycker jag att du ska testa solfjädern. Fast det kanske är den du menar att du använt?

Lycka till!! Ni klarar detta! :lol:

Kram
Sofia

PS: Och lyssna på Mammut Maria. Hon är näst Anna själv den visaste som finns :)
Mamma till Izabelle 040416 :heart:
Startade SHN-kur 23/10 -04 och sen dess sover Iza gott om natten.
lovley

Inlägg av lovley »

:) God morgon!

Då ska vi se.......tog ett ordentligt tag i går o plöjde igenom alla papper jag kunde hitta här på forumet om SHN o tänkte att nu ska det göras precis efter reglerna. Ut o hämta in spjälsängen igen o skruva ihop den. Lille Oliwer kunde knapt bärga sig, tänk o få sova i en "ny" säng. :wink:
Han somnade vid 20:30 som en stock. Första vaknandet gjorde han vid 23:30 ungefär o då var det bara att gå upp stoppa om honom o ramsa tills han slutat gråta samtidigt som jag strök honom över magen (han sover helst på rygg) När han lugnat sig gick jag från sängen men ramsade fortfarande tystare o tystare tills jag slutade o lade mig själv, hela proceduren tog ca 30 min. Nästa vaknande var vid 02:00 samma sak då men så fort jag började ramsa så hörde jag hur han började gäspa bli mer o mer matt i sitt gnällande, det tog nog 10 min så sov han igen. Sista vaknandet han gjorde ett par timmar senare gick jag inte ens upp ur sängen utan ramsade för honom från min säng o han blev tyst o somnade om med en gång .Jag hörde att han gnällde till o började med en gång innan han ens fatta vad som hände. :lol: Ingen välling o inget protesterande från hans sida. Känns helt underbart att det fastna så fort på honom-hoppas bara det fortsätter så! Kan tänka mig att det blir lättare för honom att få sova mer ostört när hans rum blir klart för han måste ju bli störd av att vi sover i samma rum.
Många kramar från en trött men glad mamma :sleep: med världens underbaraste lille kille :heart:
Jag återkommer med rapport från kommande nätter
Mamma till Oliwer 030126
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

lovley skrev:hoppas bara det fortsätter så!
Fortsätter ni jobba så bra, så fortsätter det så!

Och ja, det kommer att bli lättare när han får eget rum sen!
Gäst

Inlägg av Gäst »

lovley skrev:Då ska vi se.......tog ett ordentligt tag i går o plöjde igenom alla papper jag kunde hitta här på forumet om SHN o tänkte att nu ska det göras precis efter reglerna.
:D LOVELY :D är det enda jag kan säga :wink: ! Så jättebra gjort av dej - ditt agerande på natten var rena skolboksexemplet!
lovley

Inlägg av lovley »

Här kommer rapport från helgens nätter! :)

Natten mellan lördag o söndag såg ut följande:

20:30 Somna som en stock efter en kväll med lek o bus med bästisen

22:30 Vakna o gnällde lite, ramsade o stoppade om o somna igen

00:30 Vakna igen o gnydde, snorade o började host men somnade dock om efter ramsande

04:45 Vaknade o var snorig o hostig o inte alls på humör. Jag ramsade o lät honom lugna ner sig o o ligga en stund o filosofera o bli på bra humör.

05:30 Tog upp honom o gjorde morgon.

Det är lite svårt o veta hur man ska bete sig när han är sjuk (tacksam för tips) Han har blivit rejält förkyld o snorar o hostar. Sen är han ju van o gå upp vid 6 tiden på veckorna eftersom han går på dagis.
Vi var uppe o tittade på tv en stund o han fick sin morgonslurk med välling varpå han somnade vid halv 8 igen.

Natten till idag var helt underbar :lol:

20:45 Somna

21:30 Hörde när jag kom in o lade mig var tvungen o påpeka det med ett litet frustande :wink: Men en ramsa o han var tyst. Sen sov han hela natten fram till halv 6 o sade inte ett ljud :D

HOPPAS NU BARA DET HÅLLER I SIG!!!!! :lol:
När han vaknade i morse var det en glad liten skitunge som åkte till dagis :)
Mamma till Oliwer 030126
Isobel
Kontakt:

Inlägg av Isobel »

lovley skrev:HOPPAS NU BARA DET HÅLLER I SIG!!!!!
Nä Nu måste jag gräla lite på dig! :wink: Klart att det håller i sig!! Men det är om du och A fortsätter vara så duktiga, och fortsätter med samma attityd!

Bra jobbat!!! :lol:

Ang. sjukdom så ska ni fortsätta som vanligt, dvs ingen välling och inte ta upp. Naturligtvis ska ni bistå honom med näsdroppar och annat om det skulle behövas, men inte grejja i onödan heller. Vad ni än gör så gör det med attityden av självklarhet!
Senast redigerad av Isobel den mån 07 feb 2005, 11:47, redigerad totalt 1 gånger.
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Vill bara flika in...
Ni har väldigt sen kväll om ni har morgon kl 6.
Han behöver sova 12 timmar på natten om han inte har flera timmars middagssömn.

/LO

PS. Bra jobbat annars!
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
lovley

Inlägg av lovley »

Han brukar ha kväll vid 7 o sover ett par timmar middag varje dag på dagis såväl hemma på helgerna. När han är vaken är det inte en lugn stund :) Nu i helgen blev det lite sent pga 50-årskalas hos mormor. Väldigt sällan har är uppe så sent. :)
Mamma till Oliwer 030126
/LO
Kontakt:

Inlägg av /LO »

Det var skönt att höra! :lol:

/LO
Lotta, mamma till
:heart: Vera :heart: född januari 2004 Minikurad sommaren 2004 :sleep:
:heart: Ivar :heart: född juli 2008 Nattmålskurad december 2008
Nytt fotoalbum
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"