Har någon tips på hur man kurar tvillingar?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
Sara A

Har någon tips på hur man kurar tvillingar?

Inlägg av Sara A »

Vi tänkte börja kura våra 4,5 månaders tvillingar imorgon och mottager tacksamt tips på hur vi bäst ska gå till väga. Ska vi ha dem i olika rum eller funkar det att ha dem i samma?

Hur gör man med nappen som ska tas bort, gäller det även dagtid? Som tvillingmamma kan det ibland vara lite svårt att räcka till när man är ensam dagtid. Då kan det vara bra att ha nappen att ge om man t.ex. sitter och ammar det andra barnet.

Dagsschemat jag har lagt upp ser ut så här. Har ni några synpunkter? Anledningen till att vi har ett extra mål mat är att det ska passa in med babysim och då måste de äta innan.

06.00 Väckning och mat
07.00 - 08.00 Sova
09.30 Mat
10.15 - 11.00 Sova
12.30 Mat
13.00 - 15.00 Sova
15.00 Mat
16.30 - 17.15 Sova
17.30 Mat
18.30 Mat
19.00 Sova natt

// Sara - mamma till prinsarna Arvid & William födda 2004-09-20
Gäst

Inlägg av Gäst »

:D Ser bra ut!

:idea: Man kan dra dem över en kam i samma rum men jag hade haft skilda rum den första vecka om det fanns möjlighet! Det är nog lättare att som förälder "agera" utan att vara rädd att väcka den ene eller andre!

:idea: Bort med nappen! En skorpa kan underhålla istället då det behövs!

:D Grattis till tvillingarna! Jag har själv en tvillingbror och det är toppen!
camilla

Inlägg av camilla »

Jag kurade mina tvillingar ihop och det gick alldeles utmarkt med facit i hand. "Problemet" e ju att da man inte gar in sa kanske man inte alltid vet vem som har vaknat samt att ramsorna blir ju liksom kollektiva; bekraftelseramsan kom ju inte forran bada var tysta osv. Har manmojlighet sa e det nog egentligen battre att kura dem var for sig men har man inte det sa gar det anda. Ett tips e att ha dem pa sa satt att du kan buffa bada samtidigt da du ar ensam. Jag lade mina pa golvet pa var sin sida om en jattestor kudde vid daglurarna for det gick helt enkelt inte att springa mellan spjalsangarna och buffa... Alternativet e ju att man borjar pa en helg sa man inte ar sjalv hemma utan kan ta varsin. Jag tjuvstartade lite med nappavvanjningen, borjade pa morgonen sa de fick sova sina 3 dagslurar utan napp. Just det med nappen var det minsta problemet och jattesnabbt var de avvanda, suger ibland lite pa örngottet.
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"