Hej!
Vi har två killar som är 8 månader (idag!). De kom ca 5 veckor tidigt och var lite små, men har växt på sig så nu är de på medelkurvorna. De har haft hyfsat strikt schema hela tiden (först 3 timmars, sen 4 timmars och när de var 3 mån började de sova över nattmålen.) Nu äter de 6, 9, 11.30, 15.30, 18. I säng 19. Ca 3 timmars sov på dagen. Det har varit lite fri sovning på dan, men oftast 8-8.30, 10-11, 13.30-14.30 ev 16-16.30.
Vi har inte "kurat" dem utan de har sovit bra ändå, först i samma spjälsäng (bredvid och sen skavfötters) och sen de var drygt 5 mån i varsin säng. De har somnat själva sen de var pyttesmå med napp, ligg på sidan och lite vaggning. Ett tag var det rätt mycket napp-i-stoppning för att få dem att somna om efter 3 på natten, men det behövs inte längre.
Nu är de som förbytta! De vill inte somna vid 19 utan det är ett illskrikande utan like. Det låter som protest över att vara i sängen och sen övergår det i övertrött. Vi har börjat lyfta över dem i vår säng och legat bredvid då det lugnat dem och fått dem att somna, framför allt ena killen som verkar ha mycket att fundera på. Andra killen gillar sin säng mer.
När de somnat efter 30 min -1,5 timmes skrik så sover de bra till ca 3.30 då de vaknar och är vakna. Inte ledsna, inte hungriga utan bara vakna och så "pratsamma". De ligger där i mörkret och jollrar glatt. Vi bor inte så stort så det hörs. Tillslut i desperation för att få sova får de sova hos oss. Ibland har jag matat också för att få dem att somna.
Vad säger ni sovexperter? Vad beror detta på att de 1. inte vill gå och lägga sig 2. att de vaknar mitt i natten? Är det åldern eller har de spårat ur av annan anledning?
Jag vet att vi enligt "kuren" gör flera "fel" (napp, sova i vår säng etc), men de har ju kunnat sova tidigare - varför kan de inte det nu?
Ny här - ett par frågor (ganska långt...)
-
dubbelmamma
Ja, så där är det ju. Det kommer perioder när det händer saker, och ungarna har mer att "tänka på" eller vad det nu kan vara... Så är det för oss med kurade barn också!
Då försöker vi tänka att man inte måste ha reda på anledningen till varför de plötsligt börjar "fråga" mitt i natten -det kan vara en livskris som de måste lösa helt enkelt! Men i ditt fall kan det ju vara att nappen trillar ur, ryggläget gör att de inte sover så djupt, ni kanske stör varandra när ni ligger allihopa i samma säng
etc etc. De anledningarna har ju vi kurare/"verktygare" eliminerat!
Det känns svårt för mig att svara på något vettigt sätt egentligen, eftersom du inte varken kurat dina barn eller använder verktygen a´la Anna Wahlgen. För skillnaden mellan oss och dig är ju att när våra ungar börjar fjanta på nätterna/kvällarna
är ju att vi har verktygen att ta till så att våra barn (och vi) får sova... (Det är ju även en av anledningarna till att vi inte egentligen behöver veta anledningen till uppvaknandena t ex...)
Det känns svårt för mig att svara på något vettigt sätt egentligen, eftersom du inte varken kurat dina barn eller använder verktygen a´la Anna Wahlgen. För skillnaden mellan oss och dig är ju att när våra ungar börjar fjanta på nätterna/kvällarna
-
dubbelmamma