Igår hämtade jag på dagis, för Per skulle jobba över.
Ida får ett rejält utbrott, för hon skulle inte ta på sig stövlarna, och skulle inte heller hem.
Jag tar kommandot

Perfekt, för det var dessutom inte en kotte i närheten. 8-[
Potatissäck över axeln, in i bilen, sammanbiten tystnad från mig, och direkt upp på sitt rum. Slänger fram lite tuschpennor till Clara på vägen, så inte hon ska gama över situationen

Står på vakt utanför. Handtaget trycks ner en gång, jag håller emot.
Hör henne småprata lite för sig själv, står kvar en bra stund, kanske 10 min. Bedömer att det är lagom, och går in med Tonen, och ett jobb, som bestod av att skura handfatet på toan, och torka det glänsande med en handduk efteråt. Inga protester öht. Hon genomför sitt jobb alldeles lysande, och ropar efter en sund att det är klart. Jag frågar intresserat hur hon egentligen gjorde, och hon GÖR OM hela jobbet igen, men mig bredvid.
"Toppenjobb, tjejen, verkligen fint gjort!!!" Berömmen haglar ur mig, och hon är resten av kvällen glad och i harmoni!
Idag hämtade jag igen, och det gick förträffligt! Nu är det väl "bara" för Per att göra likadant, för hon lär väl testa honom också...
Följdfrågor:
Ida är ur lag över huvud taget nu

, får MYCKET utbrott, kör, mycket genom-märg-och-ben-skrik, beter sig även oacceptabelt i affärer o.s.v.
Vi kan ta ett exempel från härom kvällen. Jag sa till henne "Hoppsan, du glömde visst duka bort din tallrik" efter kvällsmaten.
Hon gör då ett illtjut, vrålar
"JAG GÖR DET INTE!!!!" följt av

ett försök till att SPOTTA på mig

Spottet hamnade på hennes tröja...

Detta var alltså innan du lärt mig det du gjort nu, och jag slängde upp henne på sitt rum, och var fly förbannad. Hon var jätteledsen där inne, tillhör den känslige...Fortfarande ledsen då hon kom ut, och vi kramades, men de kändes som det inte blev någon "bra" förvisning, eftersom jag fortsatte förklara efteråt hur man gjorde och inte

Jag var så upprörd att jag inte kunde hålla inne det
Ska jag alltså köra samma teknik på detta beteende?
Ytterligare problemområden just nu, (och samtliga ämnen gäller BÅDA barnen) är:
När vi går i butik. Springer omkring, gapar, pillar på ALLT.
Desperat försöker jag hålla ordning på tjejerna, och desperat ger jag dem i uppgift att hämta saker, låtsas inte hitta varor m.m.
Vid matbordet Ett fruktansvärt liv helt enkelt

Det GAPAR tll varandra och oss, inget normalt samtalsläge. Jag tragglar på i vänlig ton om att "Prata vanligt" och låtsas inte höra tills jag får ett vettigt tonläge, samt säger att om de vill gapa, kan de gå in på toaletten och göra det.
När de är med mig på jobbet Det händer någon gång emellanåt, då det inte går att undvika, att de är med mig en timme på jobbet.
HUR mycket jag än berättar hur man gör och inte, spårar det ur.
Ida babblar med kunderna, och det är svårt för jag står där och ska förklara något och blir avbruten vartannat ord. De springer omkring och jagar varandra och gapar och är helt "vilda"

vilket stressar mig enormt, då jag har kunder.
Har jag däremot BARA Clara med mig funkar det UTMÄRKT!!

Jag KAN ju inte i detta läge åka ifrån jobbet och hem och förvisa, butiken har ju sina öppettider!
Gnällandet Så fort man är i en affär, t.ex är det något det tjatar och gnäller om att de vill ha. Det är så tråkigt, för man ska ju inte behöva köpa någon sak till dem varenda gång man behöver handla!
Och det gör jag inte heller, snarare har jag blivit tvärtom, att jag
aldrig gör det.
Hela familjen har spårat ur just nu, och vi känner att vi inte har grepp om det!
De hjälper till MASSOR hemma. Eftersom jag och tjejerna är hemma på förmiddagarna, lagar vi mat, diskar, tvättar, städar och sköter hushållet och trädgården tillsammans. Jag får "tjata" ganska mycket innan de kommer igång med varje moment, men jag ger mig INTE om jag sagt från början att de ska hjälpa till. Jag vet ju hur viktigt det är att de KÄNNER att de är behövda. Frågan är om de GÖR det ändå?
Jag känner att vi behöver hjälp på traven här...
Denna nya sorts barska förvisning, med en Ton och ett jobb att sköta efteråt, kan man köra den i alla dessa situationer?
kram anna
Mamma till Clara 7 maj -01 och Ida 9 april -03.