När vågar man plocka bort blöjan?

Tipsforum med husmorsrecept och huskurer

Skriv svar
Ulmis

När vågar man plocka bort blöjan?

Inlägg av Ulmis »

Hej!
Vår son kommer vara 2år och 8 månader när semestern börjar om 2 månader och vi har planerat att plocka bort blöjan dagtid då eftersom årstiden är lämpligare än när han fyller 3 i höst. MEN han har aldrig velat göra något på pottan förutom att sitta och läsa. Han går visserligen undan när han bajsar och skäms över att byta bajsblöja inför lekkompisar osv men han har inte visat några direkta tecken på att han inte vill ha blöja. Bör vi då vänta? Det känns inte som om det kommer komma av sig själv. Han gillar överhuvudtaget inte att ta hand om sig själv, typ klä sig etc. Så så småningom måste vi nog ändå ta initiativet men bör vi då vänta till 3årsdagen sista oktober trots att det är mycket krångligare den tiden på året?
Kan man hoppas på att han kommer lära sig när blöjan väl inte är där eller invänta tecken från honom? När man väl tagit bort blöjan ska den ju vara borta så det är viktigt att jag inte gör något förhastat känner jag.

Någon som har något tips om dett?

Ulmis
Ulmis
Mindy

Inlägg av Mindy »

:D
Vi tog bara bort den i november ifjol :!: Sonen satt då på toan en stund innan kvällsbadet men det kom sällan något.
Sen fick han vinterkräksjukan och vi upptäckte att han hade excellent koll på kroppsfunktionen "kräkning". Efter två kräkningar (första gången för honom) så bad han om kräkhinken 5 sekunder innan så då drog vi slutsatsen att efter några uppenbarelser så kommer det att funka även utan blöja. :wink: :D

Sagt och gjort och det har gått alldeles strålande! :D Fast det var mitt i vintern. Klart att det misslyckades i början men vi körde bara temat "oj då så tokigt, kisset vill ju komma i toan men glömde sig". Även nr 2 misslyckades ibland och då oftast om han satt och koncentrerade sig på något.
I början fick han sitta på frottéplast i soffan när han var försjunken i bolibompa, samma om han satt eller låg i vår säng. Han bad t o m själv om plasten och den förklarade vi på temat att ibland "hinner inte kisset säga till".

För barn som är vana med byxblöjor kan jag tipsa om kalsonger som inte är så tajta. Alltså hellre av boxermodell. Simon trodde ofta att han hade blöja på om han hade "vanliga" kalsonger som stramade åt. De allra första veckorna så hade vi honom med rumpan bar för att det tydligt skulle kännas om man säger... :wink:

Eftersom det har varit vinter så har vi tagit på en byxblöja precis som om den vore kläder när vi har varit ute, liksom i bilen. Sen tagit av den direkt när vi kommit in. Dessa "dubbla budskap" har oroat mig lite men han har full koll på då han inte har blöja.
Nu är det dags att börja kissa ute här i dagarna!

Nattblöja har han fortfarande.

Lycka till! :D
Mamma till två Barnaboksbröder (d v s standardmodellade): födda 2004 och 2006. :heart:
Ulmis

Inlägg av Ulmis »

Tack så mycket för ditt utförliga och upplysande svar med många inbakade tips som jag tänker använda mig av. Min attityd fick en stor välbehövlig skjuts där och jag känner mig plötsligt övertygad att det kommer gå finfint.

Ulmis
Ulmis
Skriv svar

Återgå till "Mat, mage, barnakropp"