Såg att du huserar i italien och då måsta jag få passa på att fråga om dina synpunkter på ett påstående jag hört. Någon hävdade att det i princip bara är i Sverige som barnen har blöjor så länge, långt upp i treårsåldern. Enligt denna person är de flesta barn i europa avvänjda mycket tidigare, vissa redan vid året. Detta fenomen skulle bl a vara orsaken till att det ibland kan vara svårt att hitta blöjor när man är utomlands, (vad vet jag, är aldrig utomlands, hehe). Jag blev iallafall nyfiken på om dom gör annorlunda i andra delar av Europa eller om det är en myt. Ifall de avvänjer barnen tidigare i Italien, HUR gör dom i så fall? Andra personer än Anna71 får givetvis gärna också komma med sina synpounkter
Anna71 - hur länge blöjbarn i Italien??
Anna71 - hur länge blöjbarn i Italien??
Hej Anna71.
Såg att du huserar i italien och då måsta jag få passa på att fråga om dina synpunkter på ett påstående jag hört. Någon hävdade att det i princip bara är i Sverige som barnen har blöjor så länge, långt upp i treårsåldern. Enligt denna person är de flesta barn i europa avvänjda mycket tidigare, vissa redan vid året. Detta fenomen skulle bl a vara orsaken till att det ibland kan vara svårt att hitta blöjor när man är utomlands, (vad vet jag, är aldrig utomlands, hehe). Jag blev iallafall nyfiken på om dom gör annorlunda i andra delar av Europa eller om det är en myt. Ifall de avvänjer barnen tidigare i Italien, HUR gör dom i så fall? Andra personer än Anna71 får givetvis gärna också komma med sina synpounkter
!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Min dotter blev av en slump blöjfri vid ettårs ålder. Det var inget planerat. Hon hade använt tygblöjor innan vilka inte är lika superabsorberande som dagens blöjor. Detta gjorde väl att hon kände obehaget av att kissa på sig antar jag. Vi köpte dessutom en potta åt henne för lek i badrummet. Vi satte henne på pottan och la en del böcker och leksaker framför henne och så kissade eller bajsade hon efter ett tag vart efter vi berömde henne.
Jag rekommenderar starkt att använda tygblöjor om man har lite extra ork att byta och tvätta oftare.
Jag rekommenderar starkt att använda tygblöjor om man har lite extra ork att byta och tvätta oftare.
Mor till Embla 030204 och Aske 041012
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
hej mammamy!
Vet inte om den personen du pratar om är jag
men hursomhelst kan jag dra det igen; vi känner en kvinna från Frankrike som säger att barnen måste vara blöjfria för att få börja på dagis vilket de brukar börja vara vid ca ett års ålder. Hur de gör vet jag inte. Kanske jag ska ta och fråga det...
Vet inte om den personen du pratar om är jag
Anna i Ume? med tv? flickor f?dda okt -01 och dec -03
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
Har ej genomf?rt kuren men anv?nder verktygen
Nejmenhej liten! Visste inte att det kom från dig, jag hörde det av syrran, men henne känner vi ju båda! Hade ingen aning om att källan var du...haha
! Hör dig gärna för hur de gör, jag är nyfiken, för att inte tala om sugen av prova själv när det blir dags!
Lycklig och tacksam mor till Lille E 2/8-04, lilla A född 16/8-07. TACK Anna för att du räddat vår familjefrid, om och om igen!
Hejsan Mammamy!
Såg inte inlägget förrns nu, ursäkta!
Det är ungefär som i Sverige här. Vissa potttränar från ca 2 år, andra väntar på en signal (som vi) på att ungen är klar. I vårt fall 2,5 år. Jag har en känsla av att det flesta pojkarna går med blöjor längre än flickorna, är de senare på detta? Det finns absolut ingen som helst enhetlig teori om detta (självklart, eftersom det handlar om Italien), det skiljer stort mellan de två dagis som ligger på min gata. På vårt får alla föräldrarna bestämma själva, och får sen hjälp av personalen, på det andra tar de bort blöjorna kollektivt vid 2,5 år.
Mormorsgenerationen tycker det är fantastiskt att man slipper tvätta tygblöjor, så man slipper träna ungarna tidigt.
Och som vanligt kan jag inte uttala mig om något annat än västra Norditalien.
hälsningar
Anna i Milano
Såg inte inlägget förrns nu, ursäkta!
Det är ungefär som i Sverige här. Vissa potttränar från ca 2 år, andra väntar på en signal (som vi) på att ungen är klar. I vårt fall 2,5 år. Jag har en känsla av att det flesta pojkarna går med blöjor längre än flickorna, är de senare på detta? Det finns absolut ingen som helst enhetlig teori om detta (självklart, eftersom det handlar om Italien), det skiljer stort mellan de två dagis som ligger på min gata. På vårt får alla föräldrarna bestämma själva, och får sen hjälp av personalen, på det andra tar de bort blöjorna kollektivt vid 2,5 år.
Mormorsgenerationen tycker det är fantastiskt att man slipper tvätta tygblöjor, så man slipper träna ungarna tidigt.
Och som vanligt kan jag inte uttala mig om något annat än västra Norditalien.
hälsningar
Anna i Milano
I spanien forsoker man passa in det med sommaren pa sa satt att barn som ar fodda i augusti blir tranade redan innan 2 arsdagen, vinterbarnen blir nog oftast 2,5 ar innan. Hur de gor har jag ingen aning om...
Mamma till tvillingarna Emma och Sara f?dda 040712 i v.36+4. Kur paborjad 7/1-05 och sedan dess sover hela familjen gott!