Utdrag ur Barnaboken

Vad då
Inte läsa innantill så illa, när du nu på allvar ska läsa Sova hela natten-boken
Du fikar efter regler här som ska gälla jämt. "Jag ska hädanefter inte buffa alls med andra ord." Så går det inte till, så jag ber dig läsa - ber dig igen igen och igen...
SHN-kuren är en process. Som alla processer går den inte käpprätt på räls och den går definitivt inte av sig själv. Det kan vara fem steg fram, två steg tillbaka - som i alla processer. Men någonstans där framme hägrar ett mål för varenda process i skapelsen. Det målet gäller det att hålla för ögonen så att man arbetar på sikt. Är man på väg till ett utedass i mörkret (som jag är nu

) kan det hända att jag snubblar på stigen, som jag inte känner så väl. Därför känner jag av försiktigt hur jag går, jag rör mig noga och uppmärksamt, och det kan hända att jag snubblar i alla fall - ja, t o m faller, om det vill sig illa. Men jag har icke desto mindre hela tiden målet för ögonen, nämligen att jag ska gå på dass! Jag hänger inte upp mig på snubblandet, jag fortsätter, jag vet vart jag ska, jag vet vad jag vill, och jag vet hur man kommer dit. Men stigen går inte åt mig och inte mina fötter heller. Jag måste använda hjärnan, känseln, alla mina fem, för att inte säga sex, sinnen. Förstår du vad jag far efter
Du satte in buffande och solfjädrande i stället för ramsan (se mitt tidigare svar här). Därmed desarmerade du ramsan. Du tyckte det var KRIS därför att ramsan inte "hjälpte" (se din trådrubrik). Men att ersätta ramsan, som man inte ger så som den ska ges (och som du kunde mycket bra när du var i Gastsjön) dvs i en Attityd av totalt tveklös, betryggande Självklarhet, med buffning, vagning eller solfjädrande i hopp om att DET ska gå bättre (och det gör det ju - varpå man på ingen tid fastnar i buffningsträsket och barnet vaknar allt oftare, till slut så fort man lämnat rummet, för att bli mera buffat och mera buffat och mera buffat

), det är inte vad jag menar med KRIS. Man har då själv ställt till förvirring, släppt in orosvargar, gett upp för osäkerhet och frågetecken i skallen (och därmed rösten) - man har alltså snubblat på stigen och ligger kvar där, medan man glömmer vart man var på väg - man skulle till utedasset, ju

I stället ligger man kvar på marken och ojar sig och konstaterar att stigen man följde inte leder någonstans, den "hjälper" inte.
Nej, det gör den inte, om man blir liggande på den.
Så sök inte regler för hur man JÄMT ska göra och vad man ALDRIG får göra etc etc etc, för några sådana regler finns inte, eftersom en process är en levande, föränderlig historia, inte en statisk och för evigt likadan. Det finns inga alltid gällande förordningar för alla som begår en mörk stig i natten på väg till utedasset heller.
Med KRIS menar jag en kris som barnet har, inte den eller de ömma.
Det kan vara svår sjukdom, det kan vara en ond mardröm, det kan vara svår övertrötthet, det kan vara hysteri (som är ett mycket allvarligt tillstånd barnet genast måste lösas ifrån. Hysteri är inte detsamma som skrik, ska påpekas. En hysterisk liten unge förlorar medvetandet till slut, och så långt får det aldrig gå).
Jag hoppas jag har förtydligat mig nu så att du kan fortsätta själv och gör det med den äran
Det har alla de som hjälpte dig och lärde upp dig och som framför allt hjälpte lille Tim, förtjänat.