Flytt runt 8 månader

Samtalsforum med barnen i fokus
Skriv svar
JH

Flytt runt 8 månader

Inlägg av JH »

Vi ska äntligen flytta till en större lägenhet och det ska bli sååå skönt att kunna flytta ut ur vardagsrummet, där jag och min man nu sover :D . Elsa har fått det lilla sovrummet i vår 46 kvm lilla lägenhet.

Vi har köpt lägenhet och inflyttningsdatum är 15 mars - en dryg vecka innan Elsa blir 8 månader. Har nyss läst i Barnaboken om 8-månadersångesten och det står bl a att man absolut inte ska förändra nåt i barnets tillvaro under denna tid. Nu måste vi ju flytta, och min tanke är ju såklart att gå in i detta med en attityd av självklarhet (nu bor vi HÄR, men allt är som vanligt och samma saker gäller som förut :D ).

Undar dock om nån annan har flyttat i detta känsliga läge, och om ni har några tips och råd. Saker som vi kan tänka på inför flytten helt enkelt!
Jenny, mamma till
Elsa :heart: 25 juli 2004 - SHN-kur vid 4 månader
Siri :heart: 18 april 2007 - SM från start
Bilder på Elsa och Siri!
Sagomamma
Kontakt:

Inlägg av Sagomamma »

Man kan låta henne vara med när man packar ner sakerna i framförallt hennes rum, och sen även när det packas upp. Så ser hon att det här är mitt nya rum och det här mina gamla saker ska vara! Man kan ju göra en stor scen kring detta och verkligen förklara och prata runt hela saken. Dom förstår mer än man tror!
Sen låter man naturligtvis alla rutiner vara så orubbliga man bara kan under en tid, och sist och absolut viktigast det du själv nämner :!: Attityden 8)

Och milde himmel, jag höll på att glömma det (näst) viktigaste :!: Verktygslådan, glöm för allt i världen inte den i gamla lägenheten :!: :roll:
sigrid

Inlägg av sigrid »

:D da min yngste sønn var 8-9 måneder flyttet vi. Han var nok nærmere 9 måneder så vidt jeg husker, så helt likt som for dere var det jo ikke. I vår situasjon var det slik at han måtte ganske enkelt være med ved min side under pakking, vasking osv. da jeg bor alene med mine barn og jeg gjorde mesteparten av flyttingen. Jeg fikk mye hjelp av min mor også, men han holdt seg aller helst til meg (8 måneder..), så den tryggheten hadde han hele tiden under flyttingen :wink:
Det skjedde selvsagt mye rundt ham :shock: :D Han var opptatt av allverdens saker og ting i kasser og på gulvet både da vi flyttet ut og da vi flyttet inn i den nye leiligheten. På det nye stedet plukket jeg ganske raskt fram noen kjente ting og han fulgte med i utpakkingen. Det ligger en trygghet i å ha de kjente "bumerkene" rundt seg, sammen med den kjente, gamle sengen, og jeg husker ikke den tiden spesielt mere krevende når det gjaldt yngstemann :) Sovetidene/soverutiner gikk ikke alltid etter vanlig skjema under flyttingen og det var sannsynligvis en større ulempe for ham ved flyttingen enn selve skiftet av fysiske omgivelser :?
La barnet få være med og hjelpe til, det er mye sosial delaktighet og ta tak i under en flytting :idea:
Lykke til med nytt hjem :D
Mamma til to gutter, f-98 og 01.
LenaW-B

Inlägg av LenaW-B »

Vi flyttade när dottern var 8 månader och det gick jättebra.
Hon var med vid packning men jag försökte så gott det gick att trava kartongerna i förrådet när sakerna packats ned, för att det inte skulle bli så rörigt i hemmet under längre tid.

Packade en kartong med hennes käraste leksaker som var det första som sedan plockades upp på nya stället.

Jag hyrde flyttfirma för att kunna ägna mig helt åt barnet. Annars brukar jag flytta det mesta själv med hjälp av goda vänner.

När vi flyttat in grejerna i nya lägenheterna ställde jag iordning sovrummet med alla de saker som hon kände igen -gardiner, mobil, sängar och annat.
Jag bäddade sängarna med våra redan använda lakan de fösta nätterna för att dofterna skulle vara välkända och "trygga" :)
Det kändes som att det var viktigt att åtminstone ett rum skulle bli iordningsställt snabbt.
Kanske gick jag till överdrift :oops: men jag var orolig för att dottern skulle bli otrygg efter flytten-men allt gick jättebra.
*F?rstag?ngsmamma till dotter som ?r 18 m?nader
Skriv svar

Återgå till "Barnafostran"