Långlur på förmiddagen eller eftermiddagen - 8 mån?

Frågor och svar för dig som tänkt genomföra eller genomför kuren.
Skriv svar
kokos

Långlur på förmiddagen eller eftermiddagen - 8 mån?

Inlägg av kokos »

Hej alla!
Dags att dra ner till 2 lurar snart. Någon som har ett bra 8-månadersschema på lager? Har gått via search men tycker inte jag hittar något klockrent - de jag ser har ett mellanmål för mycket på förmiddagen och det vill jag inte ha.

Natten är 7-19
Vi har inga speciella tider att passa
Mattider som jag tycker är bra är:
7, 11, 14, 17.30, 18.45 (inte omöjligt att rubba men vill ha ganska långt mellan måltiderna för aptitens skull)

Just nu sover Edvin 9-9.45, 12.30-14 plus en 20-minuterslur runt 16.30
Insomningen på kvällen tar tid - antar att det är sista luren som ställer till det. Han är oerhört trött 12.30 - somnar i stort sett i famnen när jag klär på honom om han sover i vagnen. Han är en trött typ som hellre behöver mer sömn än mindre.

2 lurar är klurigt tycker jag. Stora killen hade sin långa lur på förmiddagen, men jag ser att en del här rekommenderar långa luren på eftermiddagen - varför då?

Tacksam för lite tips!
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
SusanD
Rådgivare/advisor
Kontakt:

Inlägg av SusanD »

Hej på dig!

Tänk att liten redan har blivit så stor. Begriper inte vart tiden tar vägen.

Jag föredrar att ha långluren mitt på dagen eftersom det är den som hänger kvar längst. Det blir naturligt att gå och lägga sig efter lunchen.

Måste du ändra så mycket på schemat?

Slopa 20-minutaren på eftermiddagen och var beredd att i övergången låta liten sova en 5-minutare vid behov istället. Har funkat bra hos oss.

Vi har samma mattider och har haft det länge, tycker det funkar bra. Några mellanmål existerar inte eftersom vårt mål 14.30 (som ni har 14.00) består av en rejäl portion gröt.

Morgonluren tog vi bort när Emil var dryga året, han behövde den länge. När vi tog bort den förlängde vi middagsluren till 12.30-13.30 vilket han har kvar än idag. Vår natt är också mellan 19-7 vilket innebär att han sover 14 tim per dygn, lite mer än genomsnittet men så aktiv som han är under dagen behöver han sin sömn.

Må gott.

Kram Susan
Emil född 19 okt-05 och klok som en bok!
Sigge född 16 okt-07 och tuff som en Tigger!
Mika född 28 maj-09 och snabb som en raket!
Linus född 15 dec-10 och cool som en isbjörn!
Dipl. SHN-kurare!
J och Å

Inlägg av J och Å »

Just nu har vi

7.00 välling
8.30 frukost
10-11.30 sova
12/12.30 mat
15-15.45 sova
16.30 mat
18.40 välling
19 sova

Vill att maten skjuts fram lite, så det jobbar vi på nu. Annars funkar det ok, ev att de ska sova ngn minut senare bara. Alltså 15.15, men det är ju en världslig sak.

Finns en tråd i späda, med flera scheman, har du sett den?
Mamma Å, Pappa J Karl mars 2004- kurad 2004. Mina och Lisen födda juni 2006, standardmodellade.
kokos

Inlägg av kokos »

Hej tjejer,
J och Å - ja jag har sett tråden men gaaaah man blir ju inte klok på det här med scheman. Tror att vår store kille hade ganska identiskt schema med ert när han var i den åldern. Men jag tyckte att det började krångla med långa luren efter ett tag - som om han inte behövde sova så där länge på förmiddagen. Det var därför jag tänkte höra lite ang långluren på em. Ert schema ser för övrigt bra ut - enda kruxet är morgonbiten - Edvin äter inte välling alls utan går rakt på gröten och då är det långt till lunch i så fall.

SusanD: ja tiden går riktigt snabbt. Jag och Edvin har verkligen gillat nuvarande schemat men är rädd att det blir långt från långa sovpasset till kvällen. Det som är bäst med schemat är ju att killarna har långlur samtidigt. Edvin äter inte alls bra om han blir för trött så det är det jag befarar kommer att hända om jag slopar sista luren helt. Men 5-min-lur skulle kunna räcka. En fundering är bara om det inte snart går att hålla vaken lite längre på morgonen och då blir väl långa luren framskjuten och då försenas mellanmålet och det är ju inte bra. Hej å hå. Jag får tänka lite till.

Ikväll somnade han faktiskt snabbt men då hade jag tagit bort en kvart på långluren och lagt sista luren lite tidigare än vanligt.

Hur vore det att ha kvar 3 lurar och göra förmiddagsluren till en 20-minutare? Är det helknas?
Maria - mamma till underhållaren Adrian (juni -04) och professorn Edvin (juni -06). Förstfödde sonen kurad. Yngste sonen standardmodellbebis i Gastsjön -06 och grundaren till verktyget "skogspromenad".
father of sons

Inlägg av father of sons »

:D

Vi körde på tre lurar och hade 20 minuter på f.m, fungerade hur bra som helst. Sen blev f.m-luren en femminutare och e.m-uren kortades också av (45, 20, 5).

/ Mamman till sönerna :D
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det beror kanske lite på hur lätt han har för att somna?
Om du vill behålla tre lurar alltså.
Karla "gillade" inte alla insomningar under en dag och svarade fint när vi drog ner till två lurar. Då slutade hon också ligga vaken länge på kvällen.
Vi har följande schema och hon är 9 månader:
0630 Godmorgon
0845 Liten lur 45 minuter
0930 Vaken
1245 Sova långlur 2 h
1445 Vaken till
1900 Då det är godnatt

Äter 0630-0730 (Bröstmjölk,mackor,frukt)
1130 Lunch
1530 Middag
1830 Gröt
1850 Amma

Nån frukt på fm i väntan på lunch. (Som hon tar själv ur fruktskålen-sött)
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

kokos, enliten fundering jag har :oops: :lol: är inte Edwin-gullet dryga TIO månader, du har skrivit åtta..?!? Eller är jag helt tokig nu :shock: :?:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
father of sons

Inlägg av father of sons »

:lol: :lol: :lol:

Inlägget skrevs i Mars :shock: !

/ Mamman till sönerna :D
kokos

Inlägg av kokos »

Haha vad roliga ni är som har väckt liv i den här tråden ett par månader för sent :lol: :lol: :lol: . Det blev en övergång med sista luren som 5-minutare. 45 min - 1.5 h - 5 min (ibland behövde han 20). Först för någon vecka sedan kunde vi köra på 2 lurar. Vi provade en vecka men det gick bara inte när han var 8 månader. Han tyckte livet blev pest. Trötte mr E.
kattklo

Inlägg av kattklo »

Det är väl för att vi går i gång på scheman..
:oops: :oops: :oops:
miar70
Kontakt:

Inlägg av miar70 »

father of sons skrev: Inlägget skrevs i Mars :shock: !
:oops: att jag inte tänkte på att kolla det, då :roll: jag som trodde kära kokos hade sovit för lite (men det faller ju på sin orimlighet med en sån tröttmössa till son) :lol: :wink:

Kram Mia
:heart: :heart: :heart: 6 barn :heart: :heart: :heart: (-9104, -9305, -9412, -0301, -0501, -0611 ) :heart: två barnbarn :heart: (-1309, -1505)
Skriv svar

Återgå till "Forum om kurbarn mellan 4 och 12 månader"